Köpte en sickel, Bacho på Jula, för att bland annat använda på några trösklar.

Men kan det verkligen vara så att sickeln måste slipas innan man använder den? Jag kan inte, hur gärna jag än vill, känna någon vass nedvikt kant och när jag använder den händer inget. Absolut inget.

Har googlat runt en del och som vanligt kan den enklaste uppgift framstå som totalt omöjlig. Vissa sidor menar att jag måste ha en komplett uppsättning av olika slipstenar, de finaste filarna och dessutom så måste Jupiters ljus passera genom ett prisma samtidigt som jag snurrar en svart katt motsols en dimmig morgon i haväng. Palla!

Jag har filat kanten och dragit ett svarvstål (i brist på ett sickelstål) längs den filade kanten. Men den är lika ovass för det.

Är det någon annan som har köpt samma sickel och lyckats använda den out of the box, och vad gör jag för fel när jag slipar den?
 
Du använder ett slätt hårt verktyg och pressar ut eggen, som att fila med en fil utan tänder och med mycket högre tryck.
 
Du behöver inga slipstenar, däremot en bra fil samt något runt i hårdare stål, exempelvis en skruvmejsel modell större.

För att fila kanten på sickeln till ett bra utgångsläge använder jag Veritas filhållare (se manualen på sidan för enkel instruktion). En hållare är inte nödvändig men jag tycker det underlättar. Därefter "viker" jag ner "hörnen" på kanten på sickeln med skruvmejseln. Det tar några drag med skruvmejseln för att liksom vika/smeta ner hörnet så att man får den där vassa lilla, lilla "kroken" på sickelkanten. Det exakta handlaget för att få till en bra "krok" är inte givet, man får experimentera. Sök exempelvis på "scraper burnisher" på tuben för att få lite idéer om hur det ska gå till.

Du behöver inte fila kanten på sickeln så fort "kroken" på sickeln börjar bli tillbakaböjd/slö. Man kan böja tillbaka den ett par gånger innan man behöver plocka fram filen nästa gång.

Oavsett vad ger träning viss färdighet, när du väl lärt dig att känna en bra krok går det kvickt. Det går då även kvickt att återställa kroken när sickeln börjar kännas slö.
 
S
Du har väl använt en skärpfil? En dubbelhuggen funkar inte så bra.
 
Jag använder ett begagnat knivskärpningsstål av fabrikat Bahco som jag har slipat bort räfflorna av så det blev slätt. Perfekt att vässa siklingar med och framför allt billigt.

Med en enkelhuggen fil av bra kvalitet (Sandvik eller Pferd) och ett siklingsstål så skall det gå bra. Det finna anvinsningar på youtube för hur man skall göra. Jag tror att Paul Sellers lär ut det på youtube.
 
Tack tack tack för alla svar! Då är jag alltså på rätt spår och det var det jag ville få bekräftat :) Men precis som du skriver, phl, så kan det ju vara handlaget det är fel på. Det finns många saker man trilskas med under åren, som man sedan när man kan det, inte kan fatta hur man kan misslyckas :)

Filen jag använt har varit enkelhuggen, förmodligen är det bara så att jag varit för försiktigt med svarvstålet. Så fort det inte är minusgrader i verkstan ska jag ut och lösa detta.

Men mest är jag nog förvånad över att sickeln inte är slipad när man köper den, det framgår ingenstans...
 
Mja.....eggverktyg som behöver vässas med jämna mellanrum kräver ju att man kan vässa..... och i det läget är man ju inte speciellt villig att betala en massa pengar för att klara sig med en vässning mindre.

Jag är helt säker på att du kan lära dig....... rent spontant skulle jag gissa att ditt svarvstål är för mjukt eller för ojämnt i ytan eller att du inte hade siklingen tillräckligt bra fastspänd då du lade upp råeggen. Jag hade nämligen problem på den tiden då jag använde en Sandvik stjärnskruvmejsel. Den var för mjuk i stålet. Sedan skaffade jag knivvässningsstålet och slipade om det på bandslipmaskinen och efter det började sicklingarna bli till någonting.
 
  • Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Skaftet på ett grövre borr fungerar bra. En liten droppe olja gör också stor skillnad. Det är väldigt lätt att skära sig om man har fingrarna nära eggen. Var försiktig!
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Jo det är sant. Å andra sidan hade jag blivit förvånad om jag beställde en uppsättning stämjärn som visade sig vara oslipade när de kom :)

Men vad kan jag använda som jag vet är tillräckligt hårt för att kunna bryta kanten? Förutom ett stål avsett för just en sickel då...
 
Tack mattiasp, jag såg inte att du redan svarat på min fråga :)
 
Det jag har lärt mig är:
Fila kanten på sikeln
Pressa ut en egg med hjälp av ett rundstål (mejsel, borr e dyl) i SAMMA VINKEL som du har filat sikeln
Vinkla rundstålet 30-45 grader och skapa en krökt egg av det du åstadkom i föregående moment
Sickla

Att fila och försöka skapa en krok efter det är jämförbart med att runda av stålet. Ungefär som att döva en kant med hjälp av en kantfräs.

Ovanstående funkar för mig, andra har säkert egna idéer.
//Ronnie
 
Vad jag har lärt mig när det gäller slipa sickel, det beror lite på hur grovt man vill att den skall ta.
Ju finare man slipar kanten på sickelen ju finare kommer eggen att bli när du drar fram kroken med sickelstålet.
Har du en grov kant som du får när du använder en fil så kommer även kroken eller den krökta egg att bli ganska grov.
Slipar du däremot kanten med hjälp av ett vatten bryne eller liknade så kommer du få en väldigt fin egg och ett mycket slätare resultat. Och som vanligt kommer den grovhuggna eggen avverka mer och hålla kortare tid med ett grövre resultat.
En väldigt bra film från en duktig möbelsnickare
[video=youtube;FcKDasioEaI]http://www.youtube.com/watch?v=FcKDasioEaI[/video]
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Jag talar utan erfarenhet men... En enkelhuggen fil med släta sidor lär funka bra enligt vad jag har läst. Man kan slipa med den och sen använder man sidorna som rundstål, så har man två verktyg i ett. Jag har några sicklar jag aldrig använt själv, några tips på en bra fil?
 
Min erfarenhet säger att man behöver bryna en sickel. Det räcker inte med att fila den. Man kan visserligen få till en krok som skär men den håller inte särskilt länge. Jag polerar till ca 8000 på vattenbynen. Kan vara lite overkill. Det funkar bra med en black arkansas oljesten också. Det motsvarar ca 1500-2000 korn.
Jag tar fram kroken genom att dra sikelstålet efter sikelns långsidor. Det pressar upp lite metall samtidigt som det deformationshärdar stålet. Nästa steg är att böja ner kroken genom att dra sickelstålet längs eggen med en vinkel på ca 10-15 grader. 30-45 grader som föreslogs ovan är i mitt tycke alldeles för mycket. Man måste då luta sickeln väl mycket framåt och kroken blir skör.
Vad man använder som sickelstål spelar mindre roll bara det är slätt och hårdare än sickeln. Få skruvmejslar och skölpar är det. Det beror främst på att sicklar är hårdare idag än tidigare. Gör man en egen sickel av tex en gammal såg funkar det med en skruvmejsel.
/B
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.