Hej Greta Persson!
Vilka inställningar gjorde du för att få in dina kameror? Jag har två D-Link kameror som jag fått in vid något tillfälle men då endast med manuella inställningar. Zipaboxen hittar inte dem om jag söker efter dem via gränssnittet. Jag tror dessutom att jag endast kunde använda dem från en dator/platta som var ansluten till mitt lokala nätverk och inte om jag befann mig utanför nätverket (via Internet).
 
HenFre skrev:
Finns det någon här som använder eller har testat denna fjärrkontroll tillsammans med Zipaboxen???

[länk]

Tacksam för tipps!
Hej

Jo, jag har provat denna, men blev väldigt besviken och lämnade tillbaka den.
Det är inte en fjärrkontroll utan en controller. Det är alltså ett enklare alternativ till zippan.
Om du önskar ett litet system där du vill kunna tända och släcka lampor, styra din AC eller stereo (via en IR extender) använda enkla scener så kan du använda denna i stället för en dyrare controller.

Fungerar ungefär som Nexa http://www.clasohlson.com/se/Multifjärrkontroll-Nexa-TMT-918/36-4615

Vill du ha en fjärrkontroll till din zippa så är det smidigaste att använda en app. Zipatos egna har vissa fördelar, men smartast tycker jag är ImperiHome.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Min slutsats av allt detta såhär långt är:

Jag kommer att tillsvidare fortsätta använda Zipaboxen. Det är ju inger onaturligt i att en "linuxdator" tappar minnet vid omstart. Problemet är bara att supporten hävdade att virtuella switchar mindes vid omstart. Sanningen verkar vara att den inte ens minns fysiska switchar och sensorers status efter omstart. Åtminstone i min Zipabox.

Är rätt övertygad om att man finner samma i andra system om de inte är utrustade med någon form av permanent minnesmodul och hinner med att skriva allt dit.

Men en styrenhet ska ju inte hålla på och startas om stup i kvarten annat än under en utvecklingsfas. Den ska tuffa och gå utan avbrott i åratal utan att man tänker på att den finns.

Jag kommer att skaffa batteribackupmodulen eftersom, där jag bor, har vi ett och annat mycket kort avbrott i elsystemet några gånger om året. Har periodvis haft UPS på mina datorer. Då ska Zipaboxen klara mindre strömavbrott och blir säkrare ur larmsynpunkt.

Jag kommer också att fullfölja den programmering jag har påbörjat av återstartsrutiner så att Zipaboxen återstartar i ett fungerande "standardläge" av två varianter, natt och dag,för att successivt under omstartsdygnet återgå till finesserna. Det handlar, för min del, bara om planering av programmet och rätt struktur.

Tror det kan bli riktigt bra när man börjar förstå hur den fungerar. Det tråkiga är att detta inte är dokumenterat med tillhörande goda råd och att supporten inte vill berätta att boxen fungerar såhär. Därför är jag tacksam för denna sida där vi kan utbyta goda råd och tips.

Men det är en kort period jag haft boxen. Kan ju dyka upp något mer som får mig att ändra åsikt.
Hej

Jag har inte haft några problem med att Zippan hänger sig, blir långsam eller liknande, men ibland stoppar den.
Installation av puckar och liknande medför att man måste bryta strömmen.
Man ska ju aldrig jobba under spänning, så man gör som man lärt sig. Ta ur proppen - jorda och kortslut. Då blir ju den aktuella sektionen safe.
Men så råkar man connecta neutralen till jord och så löser JFB.
:mad:Shit!
Ordinära strömavbrott är dock ovanliga, men förekommer några gånger om året.

Så nu har jag kopplat modem, router, zippa och NAS över en UPS. Tillsammans drar de ca 50W och då klarar en enkel UPS att hålla dem igång i nästan 30 min. 600 pix kostade kalaset.

Om jag kopplar ur NAS så sjunker lasten till 30W och då håller det litet längre. Att köra bara Zippan som tar ca 2W är riskabelt, man behöver lasta mer för att vågformen inte ska bli för kantig eftersom många apparater inte tål det.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
HenFre skrev:
Kan bara besvara delar av frågan. Andra kan kanske fylla i:

1. Vet ej. Har inte kommit dit ännu.

2. Ja, det finns begränsningar. Men så länge boxens programvara är kvar i BETA-version så är det frikostigare. Detta svar fick jag på en fråga.

"All of our existing users (having the controller registered before the official release v.1.0) have free access to Premium networks, Rule creator Pro, Smart alarm Pro, Smart thermostat Pro and Unlimited number of devices. For more information regarding the products please see descriptions in our store, which you can open in your Zipato web dashboard."

"To send e-mails with variables inside you will need to purchase Messaging Pro package. "

4. Tror inte det men det verkar vara betydelsefullt i vilken ordning de sätts samman.

5. Vill inte svara på denna fråga. Saknar överblick.
Tack för ditt svar!

Jag har försökt att hitta mer information angående vad som kommer att kosta pengar när v1.0 släpps men det verkar väldigt luddigt och dåligt med raka svar tyvärr.
 
Tomas Andersson skrev:
Obs Det fungerar bara med en security modul per zipatobox och inte som det står i deras manualer att det går bygga ut till 4 moduler (24 input ) Detta meddelade man mig när jag redan köpt 3 st för att få 18 input från trådat larm. Inte roligt :(
Tack för info!
Jag hade tänkt klara mig med en security box som ger mig 6 trådade utgångar. Dessa räcker till de "mest" viktiga att skydda för mig så kompletterar jag med någon zwave trådlös kamera ev.


Har du lämnat tillbaka dina överblivna moduler?
 
lilytwig skrev:
Hej

Jo, jag har provat denna, men blev väldigt besviken och lämnade tillbaka den.
Det är inte en fjärrkontroll utan en controller. Det är alltså ett enklare alternativ till zippan.
Om du önskar ett litet system där du vill kunna tända och släcka lampor, styra din AC eller stereo (via en IR extender) använda enkla scener så kan du använda denna i stället för en dyrare controller.

Fungerar ungefär som Nexa [länk]

Vill du ha en fjärrkontroll till din zippa så är det smidigaste att använda en app. Zipatos egna har vissa fördelar, men smartast tycker jag är ImperiHome.
Tack för svaret. Har tyvärr WindowsPhone än så länge! :)
 
Davil skrev:
Tack för ditt svar!

Jag har försökt att hitta mer information angående vad som kommer att kosta pengar när v1.0 släpps men det verkar väldigt luddigt och dåligt med raka svar tyvärr.
Ja, så är det. Inte överdokumenterat precis.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Davil skrev:
Tack för info!
Jag hade tänkt klara mig med en security box som ger mig 6 trådade utgångar. Dessa räcker till de "mest" viktiga att skydda för mig så kompletterar jag med någon zwave trådlös kamera ev.


Har du lämnat tillbaka dina överblivna moduler?
obs det är 6 trådade ingångar
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Hej

Jo, jag har provat denna, men blev väldigt besviken och lämnade tillbaka den.
Det är inte en fjärrkontroll utan en controller. Det är alltså ett enklare alternativ till zippan.
Om du önskar ett litet system där du vill kunna tända och släcka lampor, styra din AC eller stereo (via en IR extender) använda enkla scener så kan du använda denna i stället för en dyrare controller.

Fungerar ungefär som Nexa [länk]

Vill du ha en fjärrkontroll till din zippa så är det smidigaste att använda en app. Zipatos egna har vissa fördelar, men smartast tycker jag är ImperiHome.
Gick den att ansluta till Zipanoxen när du provade den? Det ska ju gå att göra idag. Trodde kanske att man då också kunde använda den som fjärrkontroll till alla enheter anslutna till Zipanoxen???

Man blir lite trött på all "underdokumentation". Systemet förbrukar för mycket utredningstid. 😊😊
 
Om man använder Nexa i några vägguttag, kan man styra dem både med Zipaboxens 433 MHz modul och fjärrkontrollen eller måste man välja?
 
Man kan koppla 3-4 olika fjärrkontroller till en Nexa dosa. Så kör jag i några rum.
 
Redigerat av moderator:
HenFre skrev:
Gick den att ansluta till Zipanoxen när du provade den? Det ska ju gå att göra idag. Trodde kanske att man då också kunde använda den som fjärrkontroll till alla enheter anslutna till Zipanoxen???

Man blir lite trött på all "underdokumentation". Systemet förbrukar för mycket utredningstid. 😊😊
Jag lyckades inte lägga till den som slav. Fick koppla antingen zippan eller "fjärren" mot swicharna. Kanske gjorde jag något fel
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Om man använder Nexa i några vägguttag, kan man styra dem både med Zipaboxens 433 MHz modul och fjärrkontrollen eller måste man välja?
Du kan ju lära in Nexa fjärrkontroller i zipaboxen, då kan du styra, Nexa, zwave, scener mm.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Om man använder Nexa i några vägguttag, kan man styra dem både med Zipaboxens 433 MHz modul och fjärrkontrollen eller måste man välja?
En Nexa kan du koppla mot Zippans 433 och fjärrkontroll 433 och Tellstick samtidigt
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.