Hur kan man godkänna det från första början. En meter från tomtgräns. Första steget borde ju varit att fråga grannen.
 
Uppfattar det som ett rent svartbygge, att det aldrig varit godkänt.
 
harry73
De fick bygglov så det blev först ett svartbygge när rätten beslutade att den var felaktig.

Och vem påstår att grannarna inte fick yttra sig?
 
O
Det verkar som att samtliga instanser utom MöD hade godkänt bygget.
MöD rev upp beslutet...
Jag gillade kommentaren från byggherren
Hade jag bara haft en aning om att kommunens bygglov och startbesked samt länsstyrelsens ok inte har någon som helst betydelse hade jag aldrig börjat bygget
Tja... Det har inte vunnit laga kraft förens samtliga dörrar stängts! Det borde man väl känna till...
 
Redaktionen skrev:
Ett omstritt bygge på Algatan i Landskrona har fått rätt av Länsstyrelsen att färdigställas - om det görs om till radhus.
Men eftersom det inte kan göras om till ett radhus kan det ju inte färdigställas.
Konstig rubrik, fru redaktör...
 
D09
Vi har en sjuklig bostadsbrist i landet

Vi ska vara så energi och miljömedvetna så omvärlden ska se på oss med avund

Ändå diskuterar man att riva färdiga bostäder ?
 
S
D09 skrev:
Vi har en sjuklig bostadsbrist i landet

Vi ska vara så energi och miljömedvetna så omvärlden ska se på oss med avund

Ändå diskuterar man att riva färdiga bostäder ?
Om din granne börjar bygga ett hus PÅ tomtgräns mot din vilja, och färdigställer det trots att han inte fick bygglov, skulle du fortfarande vara av åsikten att färdiga hus inte ska rivas?
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
D09
SueCia skrev:
Om din granne börjar bygga ett hus PÅ tomtgräns mot din vilja, och färdigställer det trots att han inte fick bygglov, skulle du fortfarande vara av åsikten att färdiga hus inte ska rivas?
Ärligt så bryr jag mig inte vad grannen gör på sin tomt. Det är deras mark och jag äger varken utsikten eller marken som inte tillhör min fastighet eller samfälligheten.
 
S
De flesta bryr sig dock och det finns regler att rätta sig efter. Men om vi istället säger att han byggt ett hus som står hälften på din tomt l hälften på sin, fortfarande ok?
 
D09
SueCia skrev:
De flesta bryr sig dock och det finns regler att rätta sig efter. Men om vi istället säger att han byggt ett hus som står hälften på din tomt l hälften på sin, fortfarande ok?
Håller med dig att det ska finnas regler. De behöver inte vara styrda på detaljnivå bara :)

Nä, tycker inte ditt exempel skulle vara ok :)
 
G
Vilka egoistiska grannar. Det är ju vansinne att ens överväga att riva huset. Den svenska överklagandekulturen är verkligen hämmande
 
S
Gäst. Du som byggt huset måntro? :)
 
G
Ha ha, nej inte, jag bor inte ens i Sverige. Kan dock inte upphöras att förundras över husägares beteende för att skydda sin egna täppa.
 
G
SueCia, du som är husets granne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.