Hej Byggahus!
Här kommer ännu en tråd där man önskar feedback på en egenritad planlösning.

Pga begränsad budget så är huset en rektangel utan vinklar, vrår osv. Standard rakt igenom är ledordet.
Huset ska vara praktiskt för 2 vuxna och 2-3 barn.
Bastu är ett krav.
Tvättstuga och entre tillsammans är viktigt.
vädersträcken är som bilden presenteras.
Söder är neråt, norr uppåt.
Vägen mot väster och därav är garaget ställt med port mot vägen.
Jag föredrar kopplat garage.

Har ni synpunkter på hur ventilation och värme kommer att fungera?
Tanken är frånluftvärmepump i tvättstugan med golvvärme och kamin.

Lilla allrummet tycker vi är en bra tanke då barnen kan ha det som lekrum när dom är små och umgängesrum som äldre.

detaljer som kök, fönster osv är bara ditsatta för syns skull, ingen större eftertanke med dem.
bara dubbelaltandörren som är ditsatt med tanke då man kan få känslan av att sitta ute och äta med öppna dörrar.

skidsta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kompakt hus men bra planlösning!

Enda konkreta jag kan se är att det är dåligt med förvaring i själva huset. Å andra sidan är det gott om förråd i garaget.

Sen hade jag dock bytt plats på tvätt och toa. Förstår att det är trevligt med fönster på toan men samtidigt så måste du gå igenom entren för att komma dig och då eventuellt dra med dig massa skit. Hade varit bättre att ha hallen och tvätten bredvid varandra i min mening :)
 
Inte alls så tokigt!
Hallen kanske är lite onödigt bred när allt det andra är så optimerat?
Köket hade jag lagt tid på redan nu att planera, där finns det potential i den här lösningen.
Köksön ser lite pluttig ut när det ändå finns plats för större. Flytta vasken till fönsterväggen och placera spisen/hällen där denna är nu. Personligen hade jag fällt in kyl, frys, ugn och ett extra högskåp i väggen där de 4 garderoberna är.

Hur ser det ut utifrån? Verkar vara ganska många fönster på södersidan i många olika storlekar?
 
Jag håller med, det var en vettig planlösning!

Men en detalj jag skulle vilja ändra på är tvättstuga - extradusch/WC.
Gör ingången till extraduschen från tvättstugan i stället.
Då behöver dusch/WC-rummet inte vara bredare än en meter,
och du slipper ingången till toaletten direkt från allrummet (som somliga tycker är pinsamt),
och slipper alltså en dörr i allrumsväggen.

Jag har det så, och det är riktigt bra.
Kan visa dig planlösningen i morgon om du vill :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag håller med, det var en vettig planlösning!

Men en detalj jag skulle vilja ändra på är tvättstuga - extradusch/WC.
Gör ingången till extraduschen från tvättstugan i stället.
Då behöver dusch/WC-rummet inte vara bredare än en meter,
och du slipper ingången till toaletten direkt från allrummet (som somliga tycker är pinsamt),
och slipper alltså en dörr i allrumsväggen.

Jag har det så, och det är riktigt bra.
Kan visa dig planlösningen i morgon om du vill :)
Är inte det allrummet en hall bara?
 
6 fönster åt norr, och inget åt väster där man har kvällssol.
Jag skulle tackat nej till huset av den anledningen.
Annars var det helt OK.

Jag hade flyttat garaget runt hörnet till norrsidan, med ett utstick på 3-4 meter så man fått en hörna där.
Sen flyttat med hela husets planlösning medsols så kök/vardagsrum hade hamnat i sydvästhörnet, och senare byggt en altan från garageväggen utmed västväggen runt till sydväggen.
Då ha man ett perfekt läge för att senare bygga ett uterum utmed västväggen, eller bara ha ett tak där.
 
klonk skrev:
Är inte det allrummet en hall bara?
Kan du nog ha rätt i. Det är inte utan skäl de kallar mig Blinn-Pelle :p

Men mina synpunkter kvarstår egentligen ändå.
En "hall" med en massa dörrar blir svår att möblera.
 
Tack för all feedback, det är så bra att få andras input för att se nya lösningar.

Jarlsgård skrev:
Kompakt hus men bra planlösning!

Enda konkreta jag kan se är att det är dåligt med förvaring i själva huset. Å andra sidan är det gott om förråd i garaget.

Sen hade jag dock bytt plats på tvätt och toa. Förstår att det är trevligt med fönster på toan men samtidigt så måste du gå igenom entren för att komma dig och då eventuellt dra med dig massa skit. Hade varit bättre att ha hallen och tvätten bredvid varandra i min mening :)
Tvätt och badrum ska givetvis byta plats! det är numera gjort.
Jag tycker att detta hus har betyligt mkt mer förvaring än alla liknande enplanshus som är kataloghus. myresjöhus smart 126, lb optimal 133 osv. Men man kan aldrig få nog med förvaring, speciellt inte i hall och tvättstuga.
 
Joh_81 skrev:
Inte alls så tokigt!
Hallen kanske är lite onödigt bred när allt det andra är så optimerat?
Köket hade jag lagt tid på redan nu att planera, där finns det potential i den här lösningen.
Köksön ser lite pluttig ut när det ändå finns plats för större. Flytta vasken till fönsterväggen och placera spisen/hällen där denna är nu. Personligen hade jag fällt in kyl, frys, ugn och ett extra högskåp i väggen där de 4 garderoberna är.

Hur ser det ut utifrån? Verkar vara ganska många fönster på södersidan i många olika storlekar?
Du har rätt, hallen är för bred, mätte upp vår nuvarande hall och den var 130cm bred och det var väl i smalaste laget men ett mellanting duger.

Jag testade att fälla in kyl frys osv men kändes som att allt var långt bort.
Jag har utgått från vårt nuvarande kök som är 3,60x4 meter men utan köksö och vi klarar oss (typ) på det. Med en extra köksö så har vi allt vi behöver.
 
Rikard Gjersvold skrev:
6 fönster åt norr, och inget åt väster där man har kvällssol.
Jag skulle tackat nej till huset av den anledningen.
Annars var det helt OK.

Jag hade flyttat garaget runt hörnet till norrsidan, med ett utstick på 3-4 meter så man fått en hörna där.
Sen flyttat med hela husets planlösning medsols så kök/vardagsrum hade hamnat i sydvästhörnet, och senare byggt en altan från garageväggen utmed västväggen runt till sydväggen.
Då ha man ett perfekt läge för att senare bygga ett uterum utmed västväggen, eller bara ha ett tak där.
huset är ritat efter hur tomten är.
jag lägger upp en ny bild med tomt och väg och grannar inritade. Huset kan absolt svängas så att allt är mot väster.
Det som är negativt enligt mig då är att man får en lång uppfart. Man riktar hus mot vägen och får insyn från alla som går förbi osv.
Tyvärr är det inte drömtomten, men i Umeå är det typ omöjligt att hitta tomt. Denna är kommunal och vi lyckades få den genom lottdragning.

Vi funderar starkt på att vända huset mot vägen och ha ett långsmalt garage med förråd.
Vi måste ta hänsyn till 4 meters gräns mot grannar och 6 meter mot väg för garage.

tomt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Kan du nog ha rätt i. Det är inte utan skäl de kallar mig Blinn-Pelle :p

Men mina synpunkter kvarstår egentligen ändå.
En "hall" med en massa dörrar blir svår att möblera.
Jag förstod inte riktigt hur du tänkte med lilla toalettens dörr, från tvättstugan? I så fall kan man ha dörren från master bedroom istället enligt mig.

Dessutom vet jag inte vad jag vill ha i hallen förutom typ 3 garderober och en skohylla, evt en hallspegel och en liten pall, men det finns yta mellan dörrarna som leder till badrum och tvättstuga.

Hur som helst, tack så hjärtligt för all feedback.
 
Tycker ni det vore bättre med hus mot väg?
alternativt kan man koppla bort garage från hus men det är lite sämre enligt mig.
uppfarten skulle i detta fall bli 18 meter för att maximera tomtytan på samma ställe.
tomtv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte riktigt hur i skrivande stund, men jag hade nog velat ha entrén på kortsidan. Känns mer naturligt på något vis.

Ska ta en funderare på om jag kan komma på något bra förslag :)

Har du några bilder på hur huset är tänkt att se ut utvändigt?
 
Jag fick ett förslag från säljaren hur det skulle kunna se ut, fönstersättningen är som sagt inte spikad utsidan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vanhaniemi skrev:
Tycker ni det vore bättre med hus mot väg?
alternativt kan man koppla bort garage från hus men det är lite sämre enligt mig.
uppfarten skulle i detta fall bli 18 meter för att maximera tomtytan på samma ställe.
[bild]
Går det inte att förskjuta garaget så du får en kortare uppfart. Då får du en hörna mellan garage och hus i sydväst läge.
Då kan ni ha altan i hela det hörnet.
Jag garanterar att ni inte kommer att ångra er efteråt, för ett hörn att sitta i är väldigt skönt om vädret inte är perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.