Tydligen är det många företag som ringer runt och säljer inspektion av allt möjligt, tydligen sjukt många som går på det där, även min nya styrelse tyvärr. När farsan fick höra det från mig var han tvungen att ringa företaget och se vad som ingick. Bla var det inspektion av elcentral. Han undrade hur de gör inspektionen, oklulärt fick han som svar, helt jävla värdelöst. Vi lyckades avblåst den inspektionen som tur var
 
maah skrev:
Det är kanske olika hur kommunerna agerar i frågan med. I Uppsala är de ganska snabba på att komma med hot om vite i fall om OVK inte utförs i tid.
Fast möjligheten att ta ut vite försvann väl vid årsskiftet om inte jag har fattat det fel.
 
Någon som kan tipsa om en bra stos för inmurning? Och en för montering i spånskiva
 
Inne på sista karmen nu
DSC_0946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnkammarens karm av planhyvlad furu
DSC_0943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSMOS hårdvaxolja natur blev riktigt snygg tycker jag
DSC_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, golvet är verkligen snyggt!
Sån't skulle jag gärna haft i stället för mitt Kährs bokparkett-golv,
som är lika personligt som kommunikationstabellen :p


Hoppas att det är slitstarkt också.
Just där vid dörröppningarna blir det väl extra mycket slitage?
 
Tackar, fast nu var det tröskeln jag tänkte på. :)

Angående golvet så ska hårdvaxolja ju vara rätt slitstarkt men furugolv är furugolv.
 
Redigerat:
Fördelen med hårdvaxoljan är ju att den är väldigt lätt att bättra utan att det blir avvikande. Dock är det väl säkert svårare på nåt som är infärgat. Tröskeln ser bra ut, passar golvet med den lite ljusare nyansen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
På tal om hårdvaxoljat furugolv... Har just lagt furugolv som liknar ditt (inte lika exklusivt dock), och råkade tappa en hammare i det idag, från en betydelsefull höjd. Höll på att få en hjärtinfarkt, men det syntes inte ett enda märke! Snacka om tur. Eller så är Osmos hårdvaxolja betydligt bättre än vad jag trodde. (y)
 
haha, hur fan gick det till, furu är ju svinmjukt
 
Jag är fortfarande förvånad. Jag gissar att hammaren träffade en kvist eller något hårdare område, och att den träffade med den platta ytan på hammaren. Riktig tur i alla fall!

Förövrigt är ditt golv riktigt fint lagt, många verkar inte tänka på att få golvbrädorna linjerade i båda rummen (du kanske har hellängder iofs, som går under tröskeln? Minns inte hur det såg ut...)
 
Köp en trisslott :D

Riktigt nöjd med golvläggaren måste jag säga, nej det är skarv under tröskeln så där får man ge honom en eloge att han tänkte till :D Det enda misstaget golvläggaren gjorde var att vitpigmentera badrumströskeln, jag har försökt slipa bort det, men lite vitt sitter kvar i fibrerna. :/
 
AndersMalmgren skrev:
Tackar, fast nu var det tröskeln jag tänkte på. :)

...
OK, jag förstår.
Jag tog en genväg (delvis influerad av min, som du redan har gissat) rätt höga ålder:
Vi har strukit alla trösklar i hela vårt hus.
Nåja, det är nog bara sex stycken, men trösklar har vi inga alls.
I stället har vi bra ventilation mellan rummen tack vare springan mellan golv och dörr,
och den dagen vi behöver rullator/rullstol för att ta oss fram, så finns det inga hinder i vägen.

Och det gör faktiskt livet lite enklare redan nu, t.ex. när man skall dra runt dammsugaren :)
 
Hemmakatten
AndersMalmgren skrev:
Tackar, fast nu var det tröskeln jag tänkte på. :)

Angående golvet så ska hårdvaxolja ju vara rätt slitstarkt men furugolv är furugolv.
Vi har granparkettgolv (breda tiljor) från Mörka Skogs/Rappgo, dvs inget lågprisgolv. Tiljan är vitlutad och sedan vitoljad. Nu nästan nio år senare ser det för jävligt ut. I alla gångstråk är på oljan och vitlutningen borta. Ådringarna sticker upp och d t är stora "dalar" i golvet. Förmodlingen går det inte att slipa om golvet men ska ta ut en golvfirma för bedömning. Att byta golv blir knepigt då man måsta skära runt köksön, skåp och fasta garderober. Vi är oerhört besvikna. Aldrig mer ett mjukt golv för oss.
 
VI har ett furugolv i gamla lgh från ca 1880, mycket fint, men ja om man inte oljar det ibland så blir det ju träresning till slut. Vårt golv i gamla lägenhet är dock inte hårdvaxoljat och mycket mindre vitpigment än detta.

Kan tänka mig att repor syns tydligare i detta golv pga mer vitpigment, den som lever får se. Dock verkar det mycket lätt att hålla rent jämfört med vanlig olja.

Vi funderade lite på breda plank men hoppade det då det inte hade varit tidstypiskt
 
AndersMalmgren skrev:
VI har ett furugolv i gamla lgh från ca 1880
Gamla furugolv är hårdare än nya beroende på att kådan i trät stelnar efter några decennier. Jag har några furutiljor som lär vara från 30-talet och jämför jag avståndet mellan årsringarna ser jag att det nya virket har dubbelt så stort avstånd. Kort sagt moderna, golv är inte lika hårda som 100 år gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.