Hej ! Jag har nyligen upptäck att det är kondens på aluminium ramen längst ner på vår altandörr
Detta har precis kommit nu när det är riktigt kallt ute ! Jag bytte allt i somras nya fönster o altandörr
På själva aluminium listen som ligger på golvet är det kallt som bara f*n ca 8-9 plus grader !! Firman som installera detta säger att det är normalt ! Men tror inte det !! Det skall väl inte bli kondens på insidan ? Att det kan vara kallt är en sak men inte kondens ! Vad kan jag göra för att undvika detta ? Eller har de rätt ?! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Fönsterventiler och annan ventilation är öppen så huset kan andas?
 
Skruva av listen och känn och titta troligen dåligt drevat under dörren.
 
Ok ! Skall kolla detta ! Men varför blir det ingen kondens på dagen utan bara under natten ! Just nu är det -12 grader ute !!
 
Hej igen ! Känns lite som man blir lurad av hantverkare ! Man har inte kunskapen ! Tur att detta forum finns iaf ! Har nu upptäckt att det inte är tillräckligt drejar runt dörr karmen ! Lossa lite på plåten och fick se isoleringen ! De var inte mycket isolering ! Men det fanns ingen diffusionspärr runt om aluminium ramen ! Ringde till firman o frågade ! Han mena på att det inte behövs då inte har trähus utan mur o en aluminium ram ! Finns inget som kan ta skada då ?!
Men har han rätt ? Har ingen aning ?!
 
Kolla dörrleverantörens installationsanvisning. Har snickaren inte följt den så be han att göra om så det blir korrekt.
 
Diffusionsspärrens uppgift är att stoppa fukt från huset att vandra utåt till isolering och bärande konstruktioner som då riskerar mögla. Så här års får du aldrig fukt utifrån då den kalla luften bär så lite fukt att den i princip blir uttorkad när den kommer in och värms upp, ofta 30-40 graders höjning vid sträng kyla.

Att du får fukt beror på att fukten inomhus kondenserar på plåten som blir kall, troligen pga dålig drevning, kan även vara dåligt isolering inuti dörr. ( Vilket fabrikat på dörren ?)

Exempel, har du +20 inne , rel fuktighet på 40% så blir det kondens på plåten om den är kallare än +6 grader. Har du högre rel fuktighet så blir det kondens vid högre inne temp.

Du måste reklamera detta , ta dit någon sakkunnig och kontakta firman när du fått ett utlåtande.

Vad menar du med aluminium ramen, den på golvet? Diffusionsspärren sätts aldrig i den utan mellan golv och karm, plåten kan dock täcka spärren.

https://www.sp.se/sv/index/services/buildingsystem/Documents/montagestudie.pdf här finns bra exempel på hur det bör göras, jämför !

När man monterar nya fönster så byts ofta äldre läckande fönster ut och då försämrar man ofta husets ventilation vilket höjer rel fuktighet inne, se därför till att komplettera med några ventiler om inte fönstren har spaltventiler.

När det är runt -20 så blir mina dörrar lite kalla nedtill trots att jag tycker att jag drevat väl. Men det blir aldrig kondens, jag har c 45% rel fukt och +21 inne. Du anger +8 , +9 grader på plåten vilket tyder på att du har rätt hög fuktighet inomhus. Har ni ventilationsfläkt avslagen nattetid ? Om ja, prova i så fall att köra köks/toalett fläkt på lägsta fart i natt och kolla om kondensen upphör/minskar till i morgon.
 
  • Gilla
Michael_larsson
  • Laddar…
Hej ! Denna altan dörr sitter i ett sov rum ! Dörren är stängd till rummet när vi sover! Just i denna del sitter det inte något Tilluftventil eller fönster ventil ! Aluminum ram mena jag att det är där dörren sitter fast i ! Jag har varit ute o tittat på utsidan, plåt ramen som sitter runt dörrkarmen, kunde jag lyfta på o fick se att det var dåligt med isolering ! Såg t.o.m karmskruven ! Jag la provisorisk isolering på utsidan vid karmen och vid utsidan vid socklen ! Och det hjälpte än så länge ! Ingen kondens ! Prata med firman ! De sa att skall öppna upp för att kolla ! Tråligtvisis dåligt isolerings ! Påängtera också att det inte var någon diffusionspärr ! Fick till svar att det fanns inte förut och då behövs det inte nu heller ! Lät rimligt ! Men vad vet jag !!! :surprised: Hur vanligt är det diffusionspärr på vid fönster byte ? Just nu ville de vänta tills det blev lite varmare ute !! Sa att det var ok till firman ! vad beträffar andra fönster i huset som kök tex så är allt ok ! Har haft kondens på insidan av nya fönster men det är i sovrummet med stängda dörrar ! Men det blir en liten rand längst ner ! Oftas när det slår om fort ! ( vädret ) Då Märker man det tydligt !
 
Redigerat:
Det är jättejobbigt att läsa det du skriver när du har ! efter varje mening.

Firman ska naturligtvis rätta till drevningen om den är otillräcklig.
Att sätta plast om det inte finns i resten av huset gör ingen nytta.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Ber om ursäkt för min grammatik !:eek: Hoppas du hänger med vad jag menar ! För det är det som är andemeningen !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.