Hej,

Jag undrar om någon vet vilka regler som gäller om man har en dörrstation (port-telefon) med video.

Det gäller en villa på privat tomt men kameran kommer vara riktad så vägen och grannens hus syns i bakgrunden.

För att starta kameran krävs att man trycker på ringklockan.
 
D
Vad är du specifikt intresserad av? Du behöver inte söka tillstånd, men du måste ev. informera om ljudupptagning.
Det finns ett fall gällande detta, men det rör brf och sedan dess har lagen ändrats.
http://www.hogstaforvaltningsdomsto...ngsratten/Avgöranden/2011/Januari/4459-10.pdf
Sen är min personliga åsikt att du kan skita allt då det skulle vara helt omöjligt att identifiera någon på grannens tomt på en upptagning i ett dörröga.
 
Redigerat:
Tack, syftet är att ha en porttelefon med integrerad kamera för att kunna identifiera besökaren innan dörren öppnas. Det är alltså ingen titthålskamera utan en separat enhet som lagrar de senaste x stycken tryck/inspelningar. Jag får kontakta länsstyrelsen och kolla vad som gäller vid tillstånd.
 
Edit: Datainspektionen ska jag kontakta.
 
Intressant fråga som jag själv ställt mig då jag precis införskaffat både vanliga övervakningskameror samt en Ring Video Doorbell.

Övervakningskamerorna är jag noga med att rikta mot mitt egen tomt/hus men videoringklockan är däremot riktad (ofrivilligt) ut mot gatan eftersom dörren är mot gatan. Däremot tolkar jag inte videoringklockan som videoövervakning då jag inte kan välja när jag "övervakar" utan den går bara igång då någon ringer på den. Det är inte övervakning i ordets rätta mening.

Tolkar man denna artikel: http://www.dagensjuridik.se/2010/03/porttelefon-med-kamera-kraver-tillstand
...så är det som en porttelefon innanför stängsel eller port men jag vet inte i praktiken vad det innebär då man får med delar av gatan. I artikeln avses en porttelefon som är monterad ut från privat mark.

Å andra sidan är denna dom positiv då den understryker några viktiga saker: http://www.hogstaforvaltningsdomsto...ngsratten/Avgöranden/2011/Januari/4459-10.pdf

...bla
1. Videon går igång bara då någon trycker på ringklockan.
2. Intresset att förhindra brott väger tyngre än eventuella integritetsbrott
3. Kameran fångar, vid aktivering, mestadels upp personen som står framför och föremål längre bort syns knappt.

Finns mer stoff men domen borde ju räcka som prejudikat om man skulle åka dit.
Jag har dessutom videoövervakningsklisterlappar från larmet och de bör ju uppfylla kravet om tydlig information om videoupptagning.
 
D
Svårt att tro att polisen gör husrannsakan mot privatperson som har kameraövervakning på privat mark, även om kameran är riktad mot gatan. Du kan ju lika gärna ha maskat del av bilden utan att tala om det för allmänheten. När det gäller BRF och andra typer av fastigheter har jag dock full förståelse för känslighten.
 
  • Gilla
Rena och 1 till
  • Laddar…
Svarar fritt från minnet och därför gäller att mitt minne inte sviker.
En porttelefon är lite annorlunda än en övervakningskamera då en övervakningskamera upptar "utan att manövreras på platsen" medan en porttelefon med kamera kräver att den manövreras från platsen med en påringning från portapparaten och är tidsbegränsad till en kort period.
En porttelefon kan inte fjärrstyras samt så sparar den varken ljud eller bild och har ett begränsat upptagningsområde.
En porttelefon räknas som personövervakning då dess syfte är att personer kan identifieras genom övervakningen vilket gör att det krävs ett tillstånd.
Om du avser att lagra ljud och bild så stämmer inte det jag skrivit ovan utan då får du ansöka på annat sett.
Jag minns att jag för väldigt många år sedan fick använda en separat kamera istället för en som är inbyggd i portapparaten p.g.a möjlighet att begränsa upptagningsområdet då den kan placeras och riktas på ett annat sätt samt kan valfria linser användas men då var det väldigt ovanligt med porttelefoner med kamera, vill minnas att den kopplades in till tv:n som PiP.
Det går alltså att skapa lösningar där grannens inte finns med eller är i total oskärpa om det skulle vara ett krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.