Jag ska bygga ett fristående trädäck med ett ryggåstak. Yttermåtten är 3,6x3,6 m. 7 st 95x95 ska bära upp taket. En stolpe i varje hörn samt en stolpe mellan varje hörnstolpe, alltså en stolpe mitt på varje sida. Dock vill jag ha en sida helt öppen och vill därför inte ha någon stolpe som skymmer utsikten där. Det blir alltså en spännvidd på 342 cm (360-95-95). På den öppna sidan har jag tänkt montera dubbla 45x195 och mitt på bärlinan ska jag sedan montera en ca 60 cm hög 95x95 som ryggåsreglarna ska vila. Även de kommer bestå av dubbla 45x195 med spännvidd på 342 cm. Har jag dimensionerat rätt, överdimensionerat eller underdimensionerat?
 
U
harry73
Är det inte bättre att bygga en riktig takstol på den öppna sidan? Just nu får din dubbla 45x195 en punktlast motsvarande 25% av hela taket, och punktlasten får man precis i mitten, där man helst inte vill ha den.
 
Om du har dimensionerat rätt beror ju på vad du har tänkt använda taket till. Ska du parkera elefanten där uppe så låter det lite klent men om taket är menat att hålla för sin egen vikt och lite snö så lär det nog stå kvar till år 2300 minst. Mitt uthus från 1800-talet kommer inte i närheten av sådana dimensioner men verkar ändå ha fungerat i 150 år.

Jag tycker allmänt att de rekommendationer som ges om dimensionering på den här sidan brukar vara sjukligt överdrivna.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.