Måhända har frågan varit uppe tidigare, men vad som finns på marknaden kan ju också ha förändrats.

Trend och Impressivo och liknande ser groteska ut. Tydligen avsedda att tända med hela handflatan eller iförd boxhandskar :thumbdown:

Finns det snygga brytare i retrostil som nytillverkas?
Antingen i stil med 30-50 talet eller kan jag stå ut med 1980 talets som åtminstone har små vippor
Jag har sett "Renova" men där har designern missat en del av känslan.

Länktips?

PS. Inte sådana här, svarta gammaltillverkade jag vill ha, men som ett exempel kolla vad vackert el kunde vara förr:
http://fluxio.se/forum/elhistoria/29737.html
 
Jag personligen gillar Berker R. Classic serien.

rc-m_01.jpg
 
Jag har själv THPG:s porslinsuttag och brytare i hela lägenheten. Mycket nöjd med dessa. Extrem kvalitetskänsla. Finns bl.a. på Byggfabriken, men köpes billigare hos andra liknande återförsäljare.
 
Obs dock att ifall du behöver dubbelbrytare så är det i princip Eljo Renova (plast :() som gäller.
 
stefancrs skrev:
Obs dock att ifall du behöver dubbelbrytare så är det i princip Eljo Renova (plast :() som gäller.
THPG har ju korsvridbrytare också. Alternativt monterar man ju i kombinationsram.
 
falkn skrev:
THPG har ju korsvridbrytare också. Alternativt monterar man ju i kombinationsram.
Visst, men behöver man t.ex styra fyra dimmers i ett badrum så blir det mycket brytare om det inte finns dubbelbrytare :) (exakt detta var fallet för oss, hehe)
 
stefancrs skrev:
Visst, men behöver man t.ex styra fyra dimmers i ett badrum så blir det mycket brytare om det inte finns dubbelbrytare :) (exakt detta var fallet för oss, hehe)
Av ren nyfikenhet, varför behöver man fyra dimmers i ett badrum? :p
 
Jarlsgård skrev:
Av ren nyfikenhet, varför behöver man fyra dimmers i ett badrum? :p
Rätt stort badrum. Spots över dusch / toa, lampor över kommoden, LED-strip under kommod och längs en vägg. En nattlampa vid toaletten också, men den struntade vi i brytare till faktiskt.
 
stefancrs skrev:
Rätt stort badrum. Spots över dusch / toa, lampor över kommoden, LED-strip under kommod och längs en vägg. En nattlampa vid toaletten också, men den struntade vi i brytare till faktiskt.
Det kanske inte är direkt en elfråga, och du gör givetvis som du vill, men vilken stil eftersträvar du i ditt badrum? Du har spottar och LED-strips som ser ut som de är från, tja 2015, men brytarna ska se ut som om de är från 1940-talet.

Då hade en sån där vit porslinsglob ovanför spegeln bättre matchat brytarna. Men det är klart, det kanske är kontrasten som ger en spännande effekt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det var MagHam som ville ha retro ;)
 
andersmc skrev:
Det kanske inte är direkt en elfråga, och du gör givetvis som du vill, men vilken stil eftersträvar du i ditt badrum? Du har spottar och LED-strips som ser ut som de är från, tja 2015, men brytarna ska se ut som om de är från 1940-talet.

Då hade en sån där vit porslinsglob ovanför spegeln bättre matchat brytarna. Men det är klart, det kanske är kontrasten som ger en spännande effekt.
Stripsen syns inte. Det är två spottar, och sorry, över kommoden är det inte spottar utan två avlånga (ej sfäriska) lampor med vitt glas som hänger från taket.


DSC01891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Stripsen syns inte. Det är två spottar, och sorry, över kommoden är det inte spottar utan två avlånga (ej sfäriska) lampor med vitt glas som hänger från taket.


[bild]

Då är jag med i svängarna!

Snyggt badrum BTW! :)
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra länkar och förslag.
Har nog en favorit så långt som passar husets stil
http://static.starwebserver.se/shops/sekelskifte/files/cache/104-370_medium.1443089620.jpg
Enda nackdelen är den rätt djupa skruvförsänkningen men allt kan ju inte vara perfekt.

Sen var det många som var ännu snyggare rent utseendemässigt, men som sagt det ska harmoniera med den tidsanda huset i övrigt har.

Men det kostar på att "ligga på topp" som det heter. Inga billiga grejjer.

Mvh /Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.