Hej

Jag ska dra en antennkabel uppför en trappa:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något alternativ till att spika ledningshållare:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske någon variant med dubbelhäftande tejp?
 
Y
Jag hade övervägt självhäftande kabellist.

4024063001-original.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D222QSPSA
 
Jag har satt många sladdar med häftpistol. Blir faktiskt helt ok och så gjorde Canal Digital när de installerade vår parabol.
Det som är värst för din del är att sladden är vit och trappen trä.
 
går att sätta med lite smältlim från en limpistol också men det är ganska svårt att få till snyggt
 
Trådlöst?
 
Antar att du skall från våning 1 till våning 2...?
Kan du inte gå upp igenom taket på våning 1? (på en lämplig plats)
 
Ripper500 skrev:
Jag har satt många sladdar med häftpistol. Blir faktiskt helt ok och så gjorde Canal Digital när de installerade vår parabol.
Det som är värst för din del är att sladden är vit och trappen trä.
Canal Digital godkänner inte häftpistol trots att många montörer använder det. Själv använder jag det inomhus ibland men aldrig utomhus. Det är för lätt att skava lite i höljet och då blir det problem med fukt i kabeln förr eller senare. Jag lärde mig det själv den hårda vägen...
 
Jag hade dragit den rakt ned där trappan börjar och sedan dragit den på undersidan av trappan längst med sidan, med brun list syns den knappt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Hård klamring handlar inte enbart om skador på isoleringen.
Variationer i kabeldiameter där flätan trycks närmare mittledaren ändrar kabelns impedans något i den punkten och ger upphov till missanpassning och små reflektioner.
Gäller även skarpa böjar, dåliga avslutningar i kontaktdon eller liknande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kabellist som Yrrol tipsade om blir enklast och snyggast, annars fungerar det bra med limpistol och smältlim men se till att du har kabeln "upptvinnad" ordentligt så den inte vill slå.
 
OCH att limmet fäster på just den kabeln och på underlaget, jag har sett mer än en kabel som efter en tid börjat lossna. Och rent generellt avråder jag från smältlim , vill man ändå limma så se till att skaffa ett smältlim som fungerar för just det ändamålet för det finns en mängd olika typer av smältlim med olika egenskaper. För som vanligt är det inte så enkelt som det verkar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det lär vara mjukgöraren i plasten som så småningom gör att smältlimmet släpper.
List är snyggt
 
Jag vet inte vad det är, men olika lim ha verkligen olika egenskaper.
Det som brukar sitta fast bäst är Steinels svagt gula lim, men det blir knappast snyggt om man limmar kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.