Hej,

En fråga om handfat, taolett och blandare. Vi funderar kring tre märken. IFÖ, Gustavsberg och Svedberg. Hur är kvaliteten mellan dessa märken? Svedberg tenderar till att vara billigare och Gustavsberg något dyrare än IFÖ, men som sagt hur är kvaliteten?

/Jonas
 
Blandare skulle jag ta FM Mattson. Bra funktion och kvalitet, priset är ok och det är inga problem att få tag i reservdelar. Jag är inte helt säker, men jag skulle tippa att de är störst på blandare. Blandarnas Volvo.
 
Lite svar på min egen fråga...

För Svedbergs produkter kan det vara svårare att få tag på reserv delar. Man blir tvungen att beställa. För IFÖ/Gustavsberg finns ofta dessa.

Detsamma gäller för blandare där butiken rekomenderade FM Mattson.

Reflektioner från ovan är att...

För porslin hur ofta behöver man reservdelar? Aldrig?

För blandare är det nog idé med att ha resrevdelar nära tillhands.

/Jonas
 
Vi funderar på samma sak. Blandare har jag dock enväldigt bestämt att det ska vara FMM (och chefen har sedan bestämt att det är Origo-serien som gäller - så det kör vi överallt). FMM känns bra, funkar bra och den tryck och tempstyrda regleringen fungerar toppen.

När det gäller toastolar känns det inte lika självklart. Ifö ligger rätt bra till - har fått för mig att Gustavsberg är mycket dyrare. Annar kan jag nog tänka mig att klubba även i Gustavsberg.... ;)
 
Om jag skulle byta muggstol idag,skulle jag köpa en handikappanpassad,dvs den e högre än normalt..Sitter mycket bekvämare på en sån än på en normal.. ::)
(Trodde aldrig att jag skulle diskutera skithusstolar på nätet,men men ::))
 
Plumber, ja det är lätt hänt att såna diskussioner spårar ur, men jag håller med dig. De är bekvämare och lättare att pricka. ;)
 
Hej Plumber!
Du behöver inte drömma om handikapanpassat ;) IFÖ har toastolar för VUXNA dvs 6 cm högre än standard ;).
Haft en sådan i förra huset och det var en bekvämlighet som jag uppskattade lika högt som golvvärme på toa. Standard höjd kändes som dagis-anpassad när man väl vant sej med den nya höjden. Jag rekommenderar denna modellen för alla vuxna som ibland får ont i ryggen efter dagens slit. Köptes för 3 år sen för ca 2700.
gaia
 
Och här trodde man att man hade med erfaret folk att göra....

Problemet med för höga toastolar är att benen domnar när man suttit där en stund. Lagom är bäst. Har inga positiva erfarenheter av handikapphöga stolar. :surprised:
 
Är det forum för skitsnack så kan jag lägga till att det stänker mer om fallhöjden är högre ( :D eller >:( ?)
 
BAS skrev:
Är det forum för skitsnack så kan jag lägga till att det stänker mer om fallhöjden är högre (  :D eller  >:( ?)
Exakt. Som om det inte är nog med domnade ben, bara fallhöjdsproblematiken är ju skäl nog.
 
Vi har IFÖ i vårt nya hus och hade Gustavsberg i vårat förra.Och jag har inte svårt att välja,det skulle bli GB. Anledningen är att när jag sitter på eb IFÖ så "går man emot kanten" antingen där fram eller där bak.Med andra ord är stolen för liten för en "normalutrustad" man att sitta på(trodde heller aldrig att jag skulle diskuterá detta på nätet), sitter man på en GB så får i.a.f. jag plats och kan både "pinka och bajsa" utan att behöva byta ställning ,så det så...
 
Vi har installerat den högre toalett stolen (normal + 6 cm) i stugan. Detta är även givet för nybygget. Dock kvarstår frågan... Svedberg... IFÖ... Gustavsberg...
 
Rättning i ledet... dvs tillbaka till ursprungsfrågan.

Jag tycker du ska välja det märke och modell som du tycker är trevligast.

Köper du en ny blandare idag kommer du inte behöva några reservdelar inom överskådlig framtid. Så ifall du kan få tag i ev. packning inom en dag eller en vecka tycker jag inte är relevant. Går den sönder om 15 år så köper du säkert en ny.
 
Personligen är jag allergisk mot Vårgårda och Gustavsbergs produkter. De jag har haft har funkat dåligt. Dessutom har det ett designspråk jag inte uppskattar.

För porslin är IFÖ favoriten. Mora och FM Mattson är kanske inte så sexiga, men fungerar jättebra. Vi har en FM Mattson i köket, och Grohe överallt annars. De fungerar också jättebra.
Svedberg har jag ingen erfarenhet av.
 
Var kan man prov-s/titta vägghängda toaletter i Stockholm? Jag har sett alla varianter på bild men ingen i verkligheten.

???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.