R
de har funkat bra till nu =/
 
D
Roland112 skrev:
de har funkat bra till nu =/
OK, då förstår jag. Tror du kan ta in dem, öppna upp dem och låte de torka ett dygn så fungerar de nog igen (ett tag i alla fall). Mina är/var placerade i ett hus i skärgården där stormar/kuling med fuktig luft hör till vardagen så det som händer med dina sändare händer med mina med, fast lite snabbare. Försökte vira in en sändare i vulktejp men det hjälpte inte, kanske det är fönstret som inte är helt tätt i kanterna? Funderade på att läga in en tork-påse i sändaren också, men blev aldrig av. Jag har nog gett upp med de där nu.
 
R
ja regn, fukt,snö når inte mina sensorer alls. Däremot verkar kyla ställa till det. Dock är de inte så ofta vi har minus 15 I göteborg. När jag tagit in sensorerna så slutade de så kylan var boven. Jag har mailat nexa support för att förstå vilket temperaturspann som den ska klara?
 
R
här är svaret jag fick från nexa:
Hej
All elektronik får problem vid så många minusgrader och tyvärr försämras batterierna också avsevärt, ta in din LMDT-810 ett tag så den får bli varm och sätt ut den igen.
Med vänliga hälsningar,
NEXA Support


så de verkar inte vara mycket att göra än att ta in dem när de blir svinkallt.
 
D
Tur att de inte resonerar likadant på Volvo... Hur skulle det se ut om bilen helt plötsligt började starta och stoppa utan att man bett den när det börjar bli lite kallt? Eller om autobromsen fått för sig att tvärnita för att det är kallt?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
R
hehe
 
DIY_freak skrev:
Tur att de inte resonerar likadant på Volvo... Hur skulle det se ut om bilen helt plötsligt började starta och stoppa utan att man bett den när det börjar bli lite kallt? Eller om autobromsen fått för sig att tvärnita för att det är kallt?
Jo men det är inte bara två olika industrier utan två olika situationer. Har du risk för dödsfall med din NEXA-enhet (t ex att du trillar och slår dig om den inte lyser när den ska) så kanske du ska ha något bättre än IP44 och kanske även en värmeslinga ;)
 
D
Lime113 skrev:
Jo men det är inte bara två olika industrier utan två olika situationer. Har du risk för dödsfall med din NEXA-enhet (t ex att du trillar och slår dig om den inte lyser när den ska) så kanske du ska ha något bättre än IP44 och kanske även en värmeslinga ;)
Jo, jag förstår det, men vill bara illustrera det absurda i Nexas påstående:

Roland112 skrev:
här är svaret jag fick från nexa:
All elektronik får problem vid så många minusgrader
Det är inte korrekt att all elektronik får problem vid den här typen av minusgrader och det är inte heller acceptabelt att en produkt som är gjord för utomhusbruk året runt inte klarar av att fungera för att det blir lite kallt och jag finner det oacceptabelt att Nexa försvarar detta.
 
R
Ja jag tycker också det är klent, men de blir sällan så kallt här i göteborg så jag får leva med det :)
Har z-wave motsvarande problem med rörelsesensor?
 
R
Skaffade en till brytare häromdagen. Insåg att den satt lite väl långt bort för att nå mottagaren på utsidan huset. Köpte Nexas signalförstärkare och passade på att låta ett par brytare till att gå via denna förstärkare och den funkar riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.