Vi har tomt och ska bygga ett hus.
Våra krav är att det ska vara stort (runt 180kvm) och billigt i utgångspriset.
Detta pga att vi är extremt petiga med all interiör utrustning, dvs val såsom kök, blandare, golv m.m.
Vår smak är dyr, därför måste vi ha ett låg pris i utgångsstandard!
Krav är också att vi får välja bort precis vad vi vill och köpa eget material om vi vill.
Som familjesituationen ser ut så vill vi inte görs ngt själva, det ska t.ex. vara färdigmålat vid inflytt.
Exteriören är inte lika viktig.


Jag tänker så här för att hålla ner priset
* träfasad (betydligt billigare än puts och tegel)
* tvåplans (betydligt billigare att bygga 180kvm på höjden)
* husets form en rektangulär låda (inga fördyrande vinklar)
Synpunkter på det?

Planen är sedan att spela ovan och lite mer detaljer förstås till de olika hustillverkarna och höra vad de rekommenderar.
Synpunkter på det?

Tänker mig myresjöhus, Eksjöhus, trivselhus och kanske några mer.
Synpunkter på dessa? Andra förslag?


Skulle helst behöva landa på ett grundpris på 14000kr/kvm för dessa 180kvm, pris 2,5 mil drygt.
Isåfall skulle utrymme finnas för många fina tillval.



Sist, vi behöver även komplettera med ett stort garage+förråd (tot 60kvm)
Hur rekommenderar ni här, att man ska hålla detta friliggande eller bygga ihop med huset?
Garaget behöver inte få plats i budgeten som jag skrev ovan , finns andra pengar ämnade för det.
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Det lättaste sättet att bygga billigt är att anlita en lokalsnickare och bygga bräda för bräda och timme för timme, utan påslag för material och underleverantörer.

Dem hustillverkarna som du hänvisade till har alla avkastningskrav, projektledare, arkitekter, ekonomer, säljare, lokaler och administrativ personal som ska betalas.

En lokal snickare har kanske en kaffebod och ett litet kontor på sin höjd. Låt dem få jobbet och betala dom timme för timme. På så sätt kommer du "endast" betala vad virke och arbetstid faktiskt kostar, utan påslag.

På detta sätt kan du även spara stora summor genom att ex sätta in PVC-fönster, välja billigare golv osv eller hur du nu vill göra.
 
Elementhus hör väl till billigast möjliga. Fördelen med etablerade firmor är ju riktiga avtal och försäkringar, tryggt och enkelt för dig. Bygga lösvirke lär ju vara billigare förstås men tar också säkert 10 gånger så lång tid.
Kontakta några olika firmor och fråga, de flesta låter er nog fixa bäst ni vill inne sen men de kanske inte drar av så mycket eftersom kostnaden för att dra fram el, vatten, avlopp ändå finns för dem.

Sen tycker jag det är lite märkligt att säga att man är kräsen vad det gäller interiör men strunta i hur huset ser ut på utsidan... Själv vill jag gärna ha utsidan bra planerad också för uteplats, etc.

Garage i huset skulle jag föredra, skönt att bara kunna gå direkt in/ut till/från bilen. Ska du ha vatten/avlopp i garaget så blir ju det också billigare och enklare, samma med uppvärmning (vattenburen golvvärme antar jag).
 
Kan ju säga att brorsan sparade ett par hundra tusen på att inte ha öppet i nock i övre allrummet och att ha mindre öppning mellan våningsplanen, eftersom det då gick att göra mycket billigare bjälklag. På köpet fick de ju större golvyta uppe, mindre eko mellan våningarna och 30 kvm extra vindsutrymme.

Att tänka på att lägga allt vatten på samma ställe (badrum bakom köket, övervåningens badrum ovanpå) kan också spara pengar.
 
Det kommer se för konstigt ut med billig exteriör och sedan dyr interiör, men det är bara min åsikt. Det är lite som de som bygger exklusive hus i fel område
 
  • Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Att tänka på att lägga allt vatten på samma ställe (badrum bakom köket, övervåningens badrum ovanpå) kan också spara pengar.

Bra tips!
Kan man spara mkt på det tro?
Jag ser förvånansvärt få hus som har allt vatten välplanerat
 
Den billigaste utformningen på huset är såklart en kvadrat och flera plan. Flera plan kan byggas på samma grund. En kvadrat ger minimalt med materialåtgång till väggarna. En kvadrat vägg = billigt. En kvadrat fönster = dyrt.

Sen kan man ju tycka att detta är struntsummor om du vill ha lyxkvalitet på inredningen. Att plöja ner en miljon extra i lyxinredning för att sen försöka spara tusen kronor på husets praktiska utformning verkar lite dumsnålt.
 
Ju billigare grundpris du hittar på huset, desto mindre pengar är sannolikt inräknat för de grundval du vill välja bort... så det du vinner på gungorna förlorar du i någon mån på karusellerna. Det är inte helt säkert att ett lägre grundpris blir billigare totalt i slutändan, när ni lagt till just era val. Ni måste dessvärre gå in mycket i detalj och jämföra exakt vad som faktiskt ingår i grundpriset, och hur mycket ni får dra av för de respektive sakerna, med varje hustillverkare ni vill titta på, innan ni kan jämföra ordentligt.

De hustillverkare vi pratade med (Eksjöhus som vi valde, Götenehus, Rörvikshus, Myresjöhus och Mjöbäcksvillan) tillät alla att vi gjorde avdrag för de inredningsdetaljer vi valde bort. Hur mycket avdraget blev för respektive val berodde ju till stor del på hur dyra saker som ingick i standardpriset. Om det t ex ligger mycket pengar inräknat i grundpriset för trappa, köksinredning, vitvaror, badrumsinredning, golv, klinker och kakel m.m. så får man ju också ett högre avdrag från grundpriset när man vill välja något annat.

Att välja en husmodell som i sin grundform är enklare, som du säger en mer rak och fyrkantig form, är absolut billigare än att ha olika utbyggnader, takkupor, brutet tak, vinklar på väggarna eller andra mer komplicerade former.

Tänk också på att även med exakt samma form/hus så skiljer det en del i pris hos olika tillverkare beroende på standard i rena byggelement, som t ex väggar osv. Vi fick lägga till för t ex råspont i yttertaken och OSB-skivor i innerväggarna, golvvärme på båda plan m.m. hos några av tillverkarna, innan vi kunde jämföra ett rättvisande pris och med den standard vi ville ha. Det skiljer också lite i tjocklek på ytterväggar och isolering m.m. hos vissa tillverkare, och några andra tillverkare än de vi pratade med bygger med andra grund-varianter än gjuten platta som standard verkar det som.
 
Kolla på Smålandsvillan Huskvarna och välj bort så mycket som möjligt invändigt och anlita egna hantverkare. Så gör vi och alla ytskikt plus kök har vi köpt in själva samt kommer att anlita hantverkare till.

/Krille
 
Ta en offert från en byggbolag med goda referenser, prefab från Estland eller Lettland tex, du kommer svimma, priser runt 10tkr/m2 om du väljer låg/medelstandard.
 
N
Har du tips på sådana företag? Blev väldigt nyfiken!
 
Konstig kombo...billigt hus men med exklusiva val invändigt...kommer troligen få en känsla av "vilja men inte kunna" på huset då.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ta en offert från en byggbolag med goda referenser, prefab från Estland eller Lettland tex, du kommer svimma, priser runt 10tkr/m2 om du väljer låg/medelstandard.
Tips på leverantörer?
 
Jag tycker att du är på fel väg.

När man acceptarer fakta och lär sig vad "jag har inte råd" innebär och att det är ett vardagligt och naturligt normaltillstånd då behöver man inte ha allting så perfekt på ytan. Hur dyra ytmaterial man än använder och hur exklusiv smak man än har kommer alltid en dåligt dålig teknisk kvalitet att skina igenom och ge huset en känsla av skraltig filmkuliss från en slarvigt hopkommen tredje klassens såpopera.
Å andra sidan kommer ett välbyggt hus där allt arbete är slögt gjort med yrkesstolthet av tekniskt bra material alltid att kännas gediget och påkostat även om ytmaterialen är billiga. Till och med fastän tapeterna är olika på olika väggar för att kunna använda billiga restpartier och mellandörrarna är återanvända kontainerfynd.

Rent allmänt så lider hela det moderna byggandet av att man snålar på grund och stomme och materialkvalitet och slösar på dyra ytmaterial. Med åtföljande dyra saneringar och renoveringar som bara blir vanligare. Väldigt många moderna hus kommer att vara uttjänade och rivna innan halva lånet är betalat.
Nu tänker du gå ännu ett steg längre än de andra på den vägen....... när alla andra redan går litet onödigt långt tycker jag.
Du gör ju som du vill men jag tycker att det är dags att tänka om.
 
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.