Johan Gunverth skrev:
Den länkade produkten skickar vidare flerkanaligt ljud oförändrat. Både HDMI, optiskt och analogt.

Jag säljer utrustning till professionell videoproduktion och vet precis vad du pratar om. Det är konsumentjuridik och teknik. Det finns därför en hel del pro-utrustning t.ex. capture- mixerkort faller helt utanför detta. Som både officiellt (lagligt) strippar HDCP eller hanterar det genom hela kedjan oavsett antal steg. Man får också en helt annan prislapp och vi som säljer får i vår tur betala extra licensavgifter. Lite som TV-mottagaravgiften.

Men för konsumentledet finns det garanterat fällor att fastna i. :)
Ja OK. Det är ju rimligt att det finns undantag för produktionsutrustning (även om man iofs skulle kunna hanterat det med PCM). Det är dock inte något jag stött på tidigare (eftersom jag inte arbetar med den biten) så tack för upplysningen.

Fast jag trodde att pro-utrustningen gärna hade ljudet okomprimerat för mixning osv. så hur löser man det i just den här prylen? TOSLINK klarar ju inte mer än två kanaler PCM om jag inte missminner mig, utan skall man ha 5.1 eller dylikt så måste det ju bli någon komprimerad kodning typ de tidigare dolby eller DTS (den klarar ju inte de senare okomprimerade formaten)? HDMI har ju plats för mycket mera ljud utan någon komprimering.
 
TOSLINK klarar inte mer än 2 kanalar okomprimerat precis som du säger. Prylen ovan kan leverera detta på olika sätt, men orörd bitstream verkar vara universalvalet t.e.x. för stt atrömma PCM rakt igenom. Fler kanaler kör oftast som DTS eller Dolby Digital, vilket får anses vara tillräckligt bra. Lite som den hörbara skillnaden mellan ALAC och AAC TrueVBR, d.v.s. ingen alls.
Produktionsmiljöer är inte alls låsta till okomprimerat. Det är bara en buffert mot misstag eller dåligt källmaterial. Det är alltid komprinerat i mer eller mindre omfattning, men oftast i mängden färginformation.
 
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast jag trodde att pro-utrustningen gärna hade ljudet okomprimerat för mixning osv. så hur löser man det i just den här prylen?
Helt rätt. Den professionella marknaden använder helt andra överföringsprotokoll. Ett av de bästa heter MADI. Andra vanliga format är ADAT LightPipe och TDIF. Det har ingenting med HDMI att göra och har därmed inte heller något HDCP-skydd på transmissionskedjan. Proffs äger typisk sitt råmaterial och distribuerar det inte i en miljö där det finns behov av sådant.

Johan Gunverth skrev:
TOSLINK klarar inte mer än 2 kanalar okomprimerat precis som du säger. Prylen ovan kan leverera detta på olika sätt, men orörd bitstream verkar vara universalvalet t.e.x. för stt atrömma PCM rakt igenom. Fler kanaler kör oftast som DTS eller Dolby Digital, vilket får anses vara tillräckligt bra. Lite som den hörbara skillnaden mellan ALAC och AAC TrueVBR, d.v.s. ingen alls.
HDMI krävde ursprungligen att allt ljud avkodades på sändarsidan och överfördes till mottagarsidan i PCM-kodning. Sedan infördes passthrough av ett begränsat antal format. Det finns alltså två möjligheter att skicka ljud.

Tittar vi på vad det här innebär för prylen som skall extrahera ljud så är det följande. Lådan har två typer av utgångar. En analog och för att det skall komma ut ljud där måste det alltid köras genom en D/A-omvandlare i lådan. Är det fler än två PCM-kanaler måste de först mixas ned och är det passthrough krävs det att lådan kan avkoda formaten. Det är alltså inte helt självklart att det kommer ut något ljud på den utgången om du har flerkanalsljud. När det gäller den digital utgången så är det S/PDIF och den klarar inte alla format som går att skicka via HDMI. Även här kan det alltså behövas avkodning och nedmixning i lådan för att det skall komma ut ljud.

Johan Gunverth skrev:
Produktionsmiljöer är inte alls låsta till okomprimerat. Det är bara en buffert mot misstag eller dåligt källmaterial. Det är alltid komprinerat i mer eller mindre omfattning, men oftast i mängden färginformation.
Frågeställningen handlade om ljud och nu pratar du helt plötsligt video. Men låt gå. HDMI kan över huvudet taget inte överföra komprimerad video. Videon avkodas alltid på sändarsidan och skickas sedan okomprimerad till mottagaren. Man skall därmed inte blanda ihop formatet som används för att lagra videodatat med det format som används för överföringen. Produktionsmiljöer använder SDI-HD och andra professionella format för att överföra videosignaler. På senare tid har även Clean HDMI börjat bli vanlig. Oavsett vilket handlar då om okomprimerat råmaterial som utbyts mellan olika delar i produktionsmiljön. Källmaterialet lagras i helt vanliga filformat, på helt vanliga hårddiskar, och kan överföras eller kopieras som vilka filer som helst. DV var ett av de första formaten och ur det har en rad nya format skapats. t.ex. HDCAM-SR, HDV, XDCAM-HD, XDCAM-EX, osv. Vanligt i semi-professionella sammanhang är AVI-DV. Råmaterialet kodas sedan till MPEG-2 Video, AVC, HEVC eller något annat konsumentformat för slutdistribution. När sådan material avkodas i en konsumentprodukt skickas det ut via HDMI och skyddas då av HDCP. Eftersom hela poängen med HDCP bygger på att det inte existerar produkter som kan knäcka eller åsidosätta den skyddade transmissionskejdan låter det mer som du har missförstått något. Länka gärna till en riktigt produkt!
 
Yaken skrev:
Det finns sk "HDCP strippers" som klarar HDCP (krypterad HDMI-signal) och skickar ut en okrypterad signal på utgången. Jag kan dock inte gå igod för funktionen då jag inte har provat dom själv.
Sannolikt begår man ett brott mot DMCA då man använder dom. Se länk nedan , de finns på amazon.com.

[länk]


Tillägg:
Den här verkar stödja HDCP och tar ut audio separat, kanske den du behöver istället..
[länk]
Ska köpa alternativ två och testa om den fungerar, återkommer. F ö har tråden nått en sån hög nivå att det är svårt för en amatör att hänga med :rolleyes:
 
Steamboy skrev:
Helt rätt. Den professionella marknaden använder helt andra överföringsprotokoll. Ett av de bästa heter MADI. Andra vanliga format är ADAT LightPipe och TDIF. Det har ingenting med HDMI att göra och har därmed inte heller något HDCP-skydd på transmissionskedjan. Proffs äger typisk sitt råmaterial och distribuerar det inte i en miljö där det finns behov av sådant.


HDMI krävde ursprungligen att allt ljud avkodades på sändarsidan och överfördes till mottagarsidan i PCM-kodning. Sedan infördes passthrough av ett begränsat antal format. Det finns alltså två möjligheter att skicka ljud.

Tittar vi på vad det här innebär för prylen som skall extrahera ljud så är det följande. Lådan har två typer av utgångar. En analog och för att det skall komma ut ljud där måste det alltid köras genom en D/A-omvandlare i lådan. Är det fler än två PCM-kanaler måste de först mixas ned och är det passthrough krävs det att lådan kan avkoda formaten. Det är alltså inte helt självklart att det kommer ut något ljud på den utgången om du har flerkanalsljud. När det gäller den digital utgången så är det S/PDIF och den klarar inte alla format som går att skicka via HDMI. Även här kan det alltså behövas avkodning och nedmixning i lådan för att det skall komma ut ljud.


Frågeställningen handlade om ljud och nu pratar du helt plötsligt video. Men låt gå. HDMI kan över huvudet taget inte överföra komprimerad video. Videon avkodas alltid på sändarsidan och skickas sedan okomprimerad till mottagaren. Man skall därmed inte blanda ihop formatet som används för att lagra videodatat med det format som används för överföringen. Produktionsmiljöer använder SDI-HD och andra professionella format för att överföra videosignaler. På senare tid har även Clean HDMI börjat bli vanlig. Oavsett vilket handlar då om okomprimerat råmaterial som utbyts mellan olika delar i produktionsmiljön. Källmaterialet lagras i helt vanliga filformat, på helt vanliga hårddiskar, och kan överföras eller kopieras som vilka filer som helst. DV var ett av de första formaten och ur det har en rad nya format skapats. t.ex. HDCAM-SR, HDV, XDCAM-HD, XDCAM-EX, osv. Vanligt i semi-professionella sammanhang är AVI-DV. Råmaterialet kodas sedan till MPEG-2 Video, AVC, HEVC eller något annat konsumentformat för slutdistribution. När sådan material avkodas i en konsumentprodukt skickas det ut via HDMI och skyddas då av HDCP. Eftersom hela poängen med HDCP bygger på att det inte existerar produkter som kan knäcka eller åsidosätta den skyddade transmissionskejdan låter det mer som du har missförstått något. Länka gärna till en riktigt produkt!
Vi pratar nog om olika saker. Inte olika komprimerade filformat utan kommunikationsprotokoll och chroma/luma-komprimering. Jag pratade också om ljud och HDCP kan tyvärr ställa där också beroende på källmaterial. Det är inte allt som utgår en lokal fil på en dator. En del musikklipp som finns på Youtube kan kräva HDCP av den utgångende porten. Det märks t.ex. om man har en AppleTV kopplad till både en HDMI-ingång och en TOS-link. Spelas musiken utan att TV:n är igång, visas ett HDCP-fel upp när TV:n startas.

Produkter jag tänker på som "rundar hindret" är t.ex. BlackMagics ATEM, Gefens videoväxlar, Lightware dist.förstärkare, Atomos HDMI-lagring (som rapporterar sig själv som en monitor) och även alla Macar som skickar HDCP-skyddat över olika bussar utan ansträngning. BlackMagics ATEM transporterar fritt mellan HDMI och SDI. De har troligtvis licens från Intel för detta, för det kostar en slant. Jämför olika licenser för vanliga DVD-spelare, både hårdvara och mjukvara. Det fanns dock fler produkter förr, men tyvärr var det si och så med stabiliteten. Panasonic hade capturekort som också agerade monitor.
Det är också ett pinsamt faktum att man som konsument kan strippa HDCP med en enkel växel. Intel tänkte nog inte på detta. Koppla in en TV först och en annan mottagare som nr. två så skickas dataströmmen till båda. Det är alltid utgången som avgör vad som skall hända i detta fallet blir OK i och med att port 1 är godkänd.


Så, min poäng utifrån TS första fråga och följande svar är att det finns fullt lagliga konsumentprodukter som löser problemet. Att få ut ljudet i högtalarna.
 
O
Johan Gunverth skrev:
Så, min poäng utifrån TS första fråga och följande svar är att det finns fullt lagliga konsumentprodukter som löser problemet. Att få ut ljudet i högtalarna.
Det är ingen som har hävdat något annat.

Johan Gunverth skrev:
Vi pratar nog om olika saker.
Nej. Du förstår bara inte vad som skrivs och så verkar du ha en rätt skev bild av tekniken. Men eftersom frågan inte handlade om varken HDCP eller att extrahera video kan vi låta det vara.
 
Steamboy skrev:
...
Nej. Du förstår bara inte vad som skrivs och så verkar du ha en rätt skev bild av tekniken. Men eftersom frågan inte handlade om varken HDCP eller att extrahera video kan vi låta det vara.
Att det handlade om HDCP blev en följd av TS ursprungliga fråga att ljudet inte kom ut från vissa DVD-skivor.
Om jag inte fattar eller du anser att jag har en skev bild får jag nog revidera de senaste 20 årens arbetsliv. ;)

Lugna ner dig.
 
Har inte DVD-spelaren stöd för separat analogt ljud då?
 
nemlan skrev:
Har inte DVD-spelaren stöd för separat analogt ljud då?
Precis. Om det finns en SCART-kontakt på spelaren så kan man ju typiskt få ut analogt ljud ur den om inte annat.
 
Haknor skrev:
Ska köpa alternativ två och testa om den fungerar, återkommer. F ö har tråden nått en sån hög nivå att det är svårt för en amatör att hänga med :rolleyes:
Köpte alternativ två och den funkar perfekt! Tack för all hjälp och engagemang :)
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.