Hej, om man skall bygga ett 1 1/2 plans hus (lofthus). Hur hög blir då väggen på övervåningen där väggen möter innertak?

Tänker på hur mycket yta (avstånd) som ev försvinner sett från yttervägg till att taket har en höjd som börjar bli funktionell.
 
  • Gilla
Triplets
  • Laddar…
Beror helt på konstruktion!

Det beror på hur högt väggliv man har, takvinkel, mängd isolering osv.
 
Det beror också lite på vad man menar med funktionell. Du kan t.ex. ställa huvudändan eller långsidan på en säng, ryggstödet på en soffa eller en låg bokhylla mot en vägg som i övrigt är för låg för att kunna användas på något vettigt sätt. Jag tror (utan att kunna mäta just nu) att lägsta vägghöjden på vår övervåning är ca 1.10. Jag har tidigare bott i en vindsvåning där höjden var en hyfsad bit lägre men ändå gick att använda på motsvarande sätt. Vet inte om det finns någon standard.
 
Lite så jag tänkte, vad som är "lägsta" användbara höjd, och vad den då ligger på ungefär på ett hus utan förhöjt väggliv. Jag håller på och ritar lite egen planlösnign på ett nytt hus, och vill ju då veta hur stor "användbar" golvyta jag får på rummen uppe, så jag kan fundera ut hur "stora" jag skall göra dem för att få funktionella rum.

Om man kan räkna med yta ända ut till yttervägg som användbar eller om den användbara ytan börjar typ 50 cm in ifrån ytterväggen för det annar blir för lågt i tak.
 
Det beror ju på vad du har för takstolar och taklutning samt om du har förhöjt väggliv eller ej.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Sen finns ju den formella biten, vad som officiellt ska räknas som boyta
https://www.skatteverket.se/downloa...86/1365589839467/Hur+du+mäter+ditt+småhus.pdf
I princip 60 cm in från där taket blir lägre än 190 cm.

Ger väl någon ide om vad man allmänt betraktar som rimligt användbart, även om det i praktiken hänger ihop med behov och prioriteringar hos den som bor där också.
Vill man anstränga sig med fiffiga konstruktioner så går nästan allt att använda till i vart fall förvaring.
 
harry73
Jag har 1,5plans hus med 45graders takvinkel
yta bottenvåning = 115kvm
yta ovanvåning = 85kvm
så för mig är det ca 75% av bottenvåningen
 
Räknenisse skrev:
I princip 60 cm in från där taket blir lägre än 190 cm.
60 cm UT skulle jag kalla det, mot yttervägg/takfot.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.