Har du kollat om det finns en regel i väggen någonstans bakom där du vill ha hyllan? Sätt i så fall en konsoll i den, så kommer den att ta merparten av lasten, sedan kan du lugnt sätta en eller två konsoller till i gipset för att styra upp det hela. Får du bara in åtminstone en enda skruv i en träregel så kan du känna dig helt lugnt sen.
 
Alternativt så skruvar du upp konsollerna du har, sätter en skiva i, greppar skivan på kortsidorna inemot väggen, och kollar om den bär din vikt. Om den inte gör där inne, ska du nog inte räkna med att den håller i längden för 20 kg högtalare + 20 kilo katt som landar på högtalaren. Om det däremot känns stabilt med din vikt, så fixar den nog högtalare + katt också ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Här är lite bilder på den målade plankan och konsolerna. Min tanke nu är att köra med 4 konsoler totalt för att minska trycket i gipsväggen.

GU18lib.jpg
90qFFIG.jpg
AHQ7zK9.jpg
Större bilder här : http://imgur.com/a/4TjG8

Som ni kan se så är konsolerna ihåliga men gjorda av någon typ av metall.

Planken kommer saknas 5 cm på var sida och ca 4 cm i fronten för centern vilket jag tror blir ganska lagom ut. Vill göra hyllan så diskret som möjligt men ändå bära upp bra.

Jag vet att ni säger att plankan lär hålla trotts att limfogarna går på tvären men för att vara på säkra sidan så funderar jag på att limma fast 4 st 2 mm beslag på undersidan som konsolerna också kommer klämma om. Tjockleken på beslag på planka blir 20 mm vilket är precis vad konsolerna klarar.

2000032393
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Halplatta/Spikplatta-2000032393/
 
Blir nog klockrent det där. :)
 
snowjim skrev:
Jag vet att ni säger att plankan lär hålla trotts att limfogarna går på tvären men för att vara på säkra sidan så funderar jag på att limma fast 4 st 2 mm beslag på undersidan som konsolerna också kommer klämma om. Tjockleken på beslag på planka blir 20 mm vilket är precis vad konsolerna klarar.

[bild]
[länk]

Det kommer inte behövas. Gipsväggen har gett vika långt innan limträskivan gör det. Du kan räkna med att limfogen är starkare än träet i sig. Prova att knäcka en planka ska du se, att det är träet som ger sig, och inte limfogen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att välja en konsol som du kan sätta upp och ned som ett L där du ställer högtalaren på L:ets fot. Då kommer konsolen att döljas helt av högtalaren och du kan ta till en stor konsol.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Limmar du fast den plåten under limträskivan lovar jag att limträt kommer att kupa sig åt något håll, i värsta fall ramlar högtalaren av hyllan.

Protte
 
Varför använder du inte konsolen i inlägg 5?

Med den konsol du valt kan inte högtalaren ligga ända mot väggen.

Protte
 
prototypen skrev:
Limmar du fast den plåten under limträskivan lovar jag att limträt kommer att kupa sig åt något håll, i värsta fall ramlar högtalaren av hyllan.

Protte
Det verkar ändå inte som att de skulle göra någon nytta så jag struntar i dem, det är dock möjligt att jag klämmer dit dem i början för att se så att brädan verkligen inte knäcks men de sitter de bara klämda på undersidan. Det är nämligen väldigt viktigt att högtalaren inte åker ner för då lär den slå isönder en TV som inte går att ersätta idag.

Tack för informationen, visste inte att plattan skulle böja sig bara för att man limmar på den.
 
prototypen skrev:
Varför använder du inte konsolen i inlägg 5?

Med den konsol du valt kan inte högtalaren ligga ända mot väggen.

Protte
De e de konsoler jag haft sen tidigare som sagt och de är väldigt stora. Problemet är att centern hamnar nära TVn och det ser tyvärr inte vidare snyggt ut monterat. Med de nya konsolerna så ser det klart bättre ut... hoppas jag.
 
Hittade en gammal bild på hur det såg ut när vi hade konsolerna i lägenheten.

6B1aP7S.jpg

Som man kan se så är de ganska höga och numera sitter TVn på väggen och är markant större så då fungerar det helt enkelt inte.
 
Har nu satt upp hyllan.

Valde 3 hållare för utseendets skull och av någon anledning lyckades jag pricka en regel(tror jag) med den högra skruven. Det konstiga var att det jag borrade ut var ändå vitt men det var ändå solid hela vägen in och när man drog åt skruven så tog det emot ganska bra så gips kan det inte ha varit. De 2 E6 expander skruvarna var inte jätte kul, det är inga problem att fästa dem men de blir liksom aldrig särskilt stumma jämfört med skruven som sattes i regeln. Hängde man sig lite på expanderskruvarna så kunde man höra att klorna grävde sig in i gipset lite men så är det tyvärr med gips. Resten av våra väggar har någon typ av spånskiva och det känns MYCKET hållbarare.

Själva fästens från Biltema känns kanske inte super kvalité. När man skruvat dem på plats så tippar under delen framåt något vilket gör att när man lägger tyngd på hyllan så svajar hyllan ner till hållarna. Trotts det verkar plattan sitta bra i hållarna då den iallafall inte går att dra ut med handkraft efter att skruvarna var spända.

Man kan se att högtalaren lutar utåt en hel del enligt vattenpasset, det är dock inte fullt så farligt i verkligheten faktiskt. Jag hade såklart velat ha det perfekt men jag är osäker på om det verkligen går att få med fästen som dessa.

Här är lite bilder, vill ni ser bättre upplösning så gå in här : http://imgur.com/a/bepJl

fbE6oWq.jpg
n4LcVVy.jpg
zc1KvVI.jpg
ga8odq6.jpg
3oqB19c.jpg
9hVIYcJ.jpg
nolLVli.jpg
xwS3ST5.jpg
o0bGRe5.jpg
CNWJw6R.jpg
ASiSOw2.jpg
HnHV17j.jpg
aOUQXqS.jpg
tBN608f.jpg
gqWzlce.jpg
gqWzlce.jpg
A5OInhy.jpg
B6dUWCr.jpg
 
Lite fler bilder.

SUkFWp2.jpg
6Pn3tA1.jpg
ip65uMx.jpg
kjYtX1P.jpg

Man kan se att underläppen ligger inte helt mot brädan här, detta blir bättre än tyngden läggs på men det finns fortfarande någon mm. Troligen beror det på att expanderfästet skjuter ut konsolfästet någon mm men det kan också beror på dålig kvalité.
 
hsd
Montera en säkerhetswire med tanke på den stora katten
 
Denna tråden har ändrat inriktning mot en tråd som jag redan har så jag hänvisar till den istället så länge som det gäller själva hyllan som helhet : https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/261051-diskret-hylla-center-hogtalare-3.html

hsd skrev:
Montera en säkerhetswire med tanke på den stora katten
En säkerhetswire skulle nog kunna hjälpa till med kraften längst ut men inne vid skruvarna lär den inte göra någon skillnad. Det tråkiga är att säkerhetswiren kommer ligga an mot högtalaren och det kommer tyvärr bli en ganska ful lösning. Det är dock en god tanke!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.