Jag undrar om lite vad en enfas vanlig tvättmaskin drar egentligen.

Totaleffekten anges till 2,2kW men på en 60 graders normal tvättomgång räknas att den drar 0,95kW enligt specen.

Watt räknar man väl hur mycket den drar på en timme, men en tvättomgång är ju på omkring 2h.

Räknar man då ungefär så att 0,95kW x 2h = att den kommer upp i det som sägs vara totaleffekten? (alltså cirka värden)
 
För att vara petig så är det watt (W) den effekt som för brukas vid en viss tidpunkt. Den energi som din tvättmaskin drar under en tvätt mäts i kilowatttimmar (kWh) och det är samma enhet som elmätaren räknar i.

Jag ska sätta en energimätare på fjällans tvättmaskin och kolla och återkommer med rapport.
 
Kanon! Jag har en sån mätare med stickpropp men tvättmaskinen är fast ansluten så det går inte att kolla med hjälp av den //
 
Va? Det är väl bara att vira kablarna runt stiften på mätaren och montera en stickpropp på kabeln till tvättmaskinen?
;)
 
Tvättpelare....trångt att komma åt.....njaee!
Men du kanske har det lika iochförsig :) ?
 
Jag har för mig man kan räkna med att en tvätt kostar ca 1-2 kronor (inkl alla avgifter, dvs moms, energiskatt mm).
Torktumling ligger väl på drygt 3-4 kronor.
Totalt 5 spänn för en ren tvätt, torkad och klar. :D
 
(Observera att mitt förra inlägg var ett skämt. Det är livsfarligt och olagligt att göra så, om nu någon vart lockad.)
 
Hej Gluecifer!
Du räknar hellt rätt!
gaia
 
Tack!! :)
 
Bob_the_builder
Det här med enheter är inte så lätt, inte ens för de som borde vara invigda. Jag läste för inte så länge sedan en annons för en kamin, där effekten angavs till 6 kWh. Sannolikt menade man just effekt och enheten skulle därför ha varit kW. Jag hoppas verkligen inte att man menade energi och angav någon typ av maxuttag! Vad händer när 6 kWh har tagit ut? Kaminen slocknar och kräver att du ska polera den? ;D
 
G gluecifer skrev:
Jag undrar om lite vad en enfas vanlig tvättmaskin drar egentligen.

Totaleffekten anges till 2,2kW men på en 60 graders normal tvättomgång räknas att den drar 0,95kW enligt specen.

Watt räknar man väl hur mycket den drar på en timme, men en tvättomgång är ju på omkring 2h.

Räknar man då ungefär så att 0,95kW x 2h = att den kommer upp i det som sägs vara totaleffekten? (alltså cirka värden)
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.