O
Lane skrev:
skulle inte fyllt för grunden, det kan bli problem med kontrollplanen för nästa bygge. vi byggde till i höstas och då sa handläggaren att han flera gånger sett att man gjorde radonmätning innan och fann det under gränsvärdet, sen gör man en mätning efter bygget är klart och ligger plötsligt över gränsen. Man har alltså använt makadam med för hög halt och då tvingats till åtgärder i efterhand. Det finns gränsvärden och man kommer inte förbi dem även om man själv skulle anse att de är överdrivna. Du kan alltså få problem med slutbesked på ditt nya hus senare.
Det där låter inte korrekt... Eftersom en korrekt radon mätning skall göras under en längre tid. Och mig veterligen så har ingen behövt vänta flera månader på ett slutbesked för att vänta in radon provsvar.
Att göra en mätning utomhus kan bli väldigt missvisande. Allt beror på vilket väder det är och hur det blåser.
När man idag bygger så brukar man ta hänsyn till eventuell markradon redan vid grundläggningen.

Så dina uppgifter från din handläggare skulle jag inte tro på.
 
Mikael_L
Grustag som säljer makadam kontrollerar väl sitt material vad gäller strålning?
Samma med betongstationer?
 
Odjuret skrev:
Det där låter inte korrekt... Eftersom en korrekt radon mätning skall göras under en längre tid. Och mig veterligen så har ingen behövt vänta flera månader på ett slutbesked för att vänta in radon provsvar.
Att göra en mätning utomhus kan bli väldigt missvisande. Allt beror på vilket väder det är och hur det blåser.
När man idag bygger så brukar man ta hänsyn till eventuell markradon redan vid grundläggningen.

Så dina uppgifter från din handläggare skulle jag inte tro på.
vi har det i vår kontrollplan, hade det eller att radonskydda grunden som val och valde lämna in. Vi kommer få ett interimbeslut(?) och kommer få ta byggnaden i bruk men visar rn-mätningen för högt måste det åtgärdas innan slutbesked. Även fått uppskov på det viset med ventilationen, vi bygger ut och kommer få ta byggnaden i bruk innan ovk (för vi vill få med hela huset i genomgången) men måste lämna in protokoll innan slutbesked. Han verkar ha koll på sina grejer så tror hsn, han sa det av erfarenhet.
gjorde dessutom innan en mätning, annars hade vi behövt plast i grunden.
 
O
Lane skrev:
vi har det i vår kontrollplan, hade det eller att radonskydda grunden som val och valde lämna in. Vi kommer få ett interimbeslut(?) och kommer få ta byggnaden i bruk men visar rn-mätningen för högt måste det åtgärdas innan slutbesked. Även fått uppskov på det viset med ventilationen, vi bygger ut och kommer få ta byggnaden i bruk innan ovk (för vi vill få med hela huset i genomgången) men måste lämna in protokoll innan slutbesked. Han verkar ha koll på sina grejer så tror hsn, han sa det av erfarenhet.
gjorde dessutom innan en mätning, annars hade vi behövt plast i grunden.
Bygger du till på områden som kommunen har märkt ut som risk för höga radonvärden?
Eftersom din handläggare vill göra en radonmätning innan slutbesked ges? Det jag reagerade på framförallt var att utföra mätningar utomhus... Dessa är som jag skrev nästan omöjliga att få tillförlitliga...
Det är bara å göra mätningen nån dag när det blåser lite lätt så blir värdena bra!
Idag när man bygger så är egentligen bara markradonet något man behöver oroa sig för.
Markradonet borde inte vara några större problem att undvika få in i huset när man bygger nytt. Så det känns inte som någonting att fundera på så mycket.
 
Redigerat:
Dessutom så är det markradon som du kan få värden som ligger över 100ggr maxvärdet!!
Jag hade absolut INTE lagt blåbetong under mitt hus. Vem vill frivilligt ha radioaktivt material under sitt hus för att spara några tusenlappar? Det skulle jag inte vilja utsätta min familj för. Ligga vaken alla nätter och undra om det är farlig luft i huset, om man orsakar cancer hos sina barn? Nej tack.
Nu säger man att radon inte är så farligt men det sade man om asbest också. Om dom upptäcker om 10-15 år att radon är mycket farligare än vad man trott, vad gör du då?
 
Kör bort det till deponi, visst det kostar en slant men i förhållande till vad det kostar att bygga ett hus är det en liten kostnad i sammanhanget. Ett orosmoment mindre och bra mycket billigare än det skulle vara att åtgärda höga radonhalter i framtiden!
 
Jag skulle säga att det är lite som med att köpa aktier. Det är inte vad du tror om dem som är det intressanta, det är vad du tror att alla andra tror som är det intressanta.

Även om radonrisken skulle vara överdriven (och det säger jag varken att den är eller inte) så vet vi att gemene man är livrädd för allt vad strålning heter. Man fick ju tom döpa om NMR-maskinerna till "magnetröntgen" eftersom "N" står för "nuclear". (Och nu är ju röntgenstrålning också joniserande strålning så vad man vann på det övergår mitt förstånd...)

Så gränsvärden osv. kommer antagligen bara att sänkas i framtiden; vi ligger lite högt jämfört med andra länder, och risken finns att framtida köpare ser med oblida ögon på "risken" med radon under huset. (Precis som jag själv blev lagom glad när jag hittade en massa asbest i mitt. Jag rev ut hela skiten efter konstens alla regler. Inte för att det var strängt nödvändigt, utan för va f-n). Vi har ju sett en stadig sänkning av radongränsvärdet de senaste decennierna, så när den trenden avstannar är svårt att säga.

Jag hade inte tippat blå betong under blivande hus. Inte med risken för vad framtida generationer hade trott och tänkt om saken. Vill grannen ha den så had jag lagt pengarna eller tiden på att köra dit det.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sen vet jag inte om nedgrävd blåbetong klassas som miljöförorening eller ej, men även om det inte är så kan det bli det i framtiden. Då är det plötslig inte längre 10 år som du ansvarar för dolda fel, men eftersom du orsakade föroreningen är det du som är ansvarig för den tills du dör.

Jag skulle aldrig avsiktlig förorena min egen mark. det kan få väldig otrevliga konsekvenser i framtiden
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O
Men jag vet inte om det verkligen kan anses som miljöförorening... Det är naturligt förekommande.. Då skulle det bli jobbigt och bo i ett område med höga radonvärden...
 
Asbest är en naturlig mineral. Men den är ju inte ok att gräva ner hur som helst
 
Miljöbalkens 10 kap 1 § "Med föroreningsskada avses i detta kapitel en miljöskada som genom förorening av ett mark- eller vattenområde, grundvatten, en byggnad eller en anläggning kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."

Dvs om den nedgrävda blåbetongen kan medföra olägenheter för människors hälsa anses det vara en föroreningsskada och då är den som grävt ner den ansvarig, ett ansvar som ligger kvar på personen även om fastigheten säljs eller om det går 25 år
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag fick dumpa min blåbetong på ÅVC i "betongcontainern". Jag skulle inte heller lägga det inne i huset, vore rätt dumt...
 
J
M MagHam skrev:
Rev ett garage nyligen.
I rivningsplanen tog jag upp alla fraktioner så som skalls...

Även om blåbetong inte räknas som FA vad jag förstår så, ville inte återvinningscentralen ta emot den.
Passar bra som fyll men då under vägar eller liknande. Skulle aldrig lägga det under en källare.

Blev att anlita en avfallsentrprenör som tog 1200 / ton om jag inte minns fel.
Via kontakter vet jag att det grävs ner i en mosse inte långt härifrån :(

Behöver du egen utomhusfyll är det nog billigaste alternativet.
Får man fråga vilken entrepenör?
 
Har du inte nåt annat ställe på tomten som behöver fyllas upp? Att lägga det så att det inte kommer bostadshus ovanpå är riskfritt ur strålningssynpunkt. Toppa med vanliga massor/matjord.
 
M mlkjhr skrev:
Har du inte nåt annat ställe på tomten som behöver fyllas upp? Att lägga det så att det inte kommer bostadshus ovanpå är riskfritt ur strålningssynpunkt. Toppa med vanliga massor/matjord.
Eftersom TS ställde frågan för nästan fyra år sedan, så får vi hoppas att det löst sig. På ena eller andra sättet... ;)
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.