Hej på er och trevlig helg!

Nu när värmen börjar svepa in över Svedala börjar det bli aktuellt att göra lite jobb som annars skulle innebära köldskador. ;)

Tänkte därför be er därute om lite tips gällande isolering av en friggebod. Jag tänkte använda boden som förråd och skall därför ha den uppvärmd. Boden är ganska precis 10 kvm. Väggarna består av vanlig stående ytterpanel och golvet är plywood.

1. Hur bör väggarna göras? Ytterpanel/vindpapp/isolering/plast/gips?

2. Golvet är jag däremot väldigt osäker på? Hur skall ett sådant konstrueras för att hålla värmen?

3. En sista fråga - vad rekommenderar ni för skivmaterial på insidan? Det bör vara lätt och hållbart att sätta upp krokar etcetera.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Stefan
 
Jag isolerade en 10 kvm stor friggebod för ett par år sedan och gjorde då följande utifrån och in:

Väggarna:yttervägg, 70mm isolering, diffusionsspärr, gipsskiva.

Golvet: trossbotten, 120mm isolering, diffusionsspärr, 22mm spånskivor.

Taket: Plåttak, råspont, 120mm isolering, diffussionsspärr, innertak.

I stugan har jag ett oljefyllt element och har klarat över 20grader inne då det har varit -20 grader ute. Så det är inga problem att hålla underhållsvärme på ca 12 grader vintertid om man vill det.

Tomas
 
Stefan_Stroemberg skrev:
En sista fråga - vad rekommenderar ni för skivmaterial på insidan? Det bör vara lätt och hållbart att sätta upp krokar etcetera.
Jag skulle satsa på råspont + ev. gips eller enbart OSB-skivor. Beror på, hur du vill att de ska se ut.
 
TomasB skrev:
Jag isolerade en 10 kvm stor friggebod för ett par år sedan och gjorde då följande utifrån och in:

Golvet: trossbotten, 120mm isolering, diffusionsspärr, 22mm spånskivor.
"Trossbotten", vad består den av? Jag funderar rent praktiskt på hur man skall få dit den. Idag ligger det som sagt plywood ovanpå golvbjälklaget. Denna skall tas bort (plywooden alltså, inte bjälklaget ;)). Då återstår problemet med att sätta fast någon sorts blindbotten underifrån. Visserligen står konstruktionen på plintar, men jag har bara en decimeter ner till marken.

Någon som har en bra idé? Kan man fästa blindbotten "ovanifrån", alltså inuti boden, och ändå använda bjälklaget till isoleringen?

Mvh/Stefan
 
Stefan_Stroemberg skrev:
Någon som har en bra idé? Kan man fästa blindbotten "ovanifrån", alltså inuti boden, och ändå använda bjälklaget till isoleringen?
Du kan spika på lister eller tunna reglar på sidan av bjälkarna. På dessa lägger du sedan blindbotten.
 
Någon som har en bra idé? Kan man fästa blindbotten "ovanifrån", alltså inuti boden, och ändå använda bjälklaget till isoleringen?
Cellplast som limmas och skruvas från undersidan. Enklare än att använda lister, reglar. Samt att de bidrar till isoleringen. Fördelen jämfört med metoden Immobil beskrivit är att golvbjälkarna inte blir rena köldbryggor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.