Hej,

Behöver lite input på förslag till placering av 4-5 kameror på utsidan. Alla skall monteras i takskägget.

Rosa placeringar är som jag tänkt mig medans gröna är alternativa. Det finns även lite fasadbelysning att ta hänsyn till vilket försvårar lite.

1. Tar uppfarten, groventré och delar av framsidan.
2. Tar delar av baksidan samt förrådsdörr och glasdörr ut från sovrummet.
3. Är osäker på placeringen av kamera 3. Skall den placeras enligt rosa markering eller enligt grön? Skall kameran till från dörren ut på uteplatsen eller skall den titta in mot dörrrar och fönster? Här finns belysning som ställer till det. Vill inte montera direkt i anslutning till lampa. Är grön placering att föredra framför rosa?
4. Svårt för er att bedöma, men de öppningsbara fönsterna är i sovrummet i mitten. Övriga fönster är ej öppningsbara.
5. Har bara fyra kameror, men det kanske är bättre att sätta en vid entrén istället för vid placering 4.

Synpunkter? Har variabel zoom på kamerorna.
 
  • 2549_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Bästa är väl att du drar ut en lång kabel och testar alla placeringar.
Varför skulle det vara av intresse att filma mot fönstren förstår jag inte så tillvida du inte vill filma om någon går ut från huset. Annars är det väl sunt förnuft som gäller. Kamera 1 kommer tex inte fånga om någon bryter sig in i somrummet vid 4an osv.
 
DMOL skrev:
Bästa är väl att du drar ut en lång kabel och testar alla placeringar.
Varför skulle det vara av intresse att filma mot fönstren förstår jag inte så tillvida du inte vill filma om någon går ut från huset. Annars är det väl sunt förnuft som gäller. Kamera 1 kommer tex inte fånga om någon bryter sig in i somrummet vid 4an osv.
Ja det får väl bli så.
Jag var mest ute om det fanns något generellt vid placering av kameror. Typ som att man brukar säga att man inte skall montera en ir-detektor mot ett fönster med mkt sol. Något liknande alltså.

Bäst hade såklart varit ännu fler kameror, men det kommer kanske.
 
D
Kameror ska övervaka varandra så man upptäcker sabotage.
Klart du kan placera dem så risken för t.ex. direkt sol i linsen minimeras. Då får du ägna en dag åt att kolla hur solen rör sig osv. I slutändan så kommer du kanske ändå upptäcka att den tänka placeringen inte fungerar när du väl prövar på plats. Med en 2mpxl kamera är upplösningen inte så värst bra och du kanske inte kan identifiera någon på långt avstånd som du tänkt dig från början etc.
 
Jag såg också döda vinklar som störde placeringar. Vardagsrumsfönsterna på södersidan täcks inte in vid 3. Att ändå flytta kameran till grönt verkar vara bäst men mer utvinklat. Eftersom 2.an förmodligen kan täcka in det området. Vad är viktigast att skydda. Var är det mest skymt om de kommer på dagtid. Altandörrar är den plats de mest bryter sig in sedan kommer fönster om läget är att föredra. många tar inte skrymmande föremål så de är inte i behov av dörrar lika mycket. Som jag ser är största risken din baksida med tre altandörrar och förmodligen ett skymt område. Din kortsida med fönster är alternativ två. Men vill du ha mer generell bevakning vill du förmodligen även bevaka framsidan. Du kan även bevaka in området med detektor eller brytare.
 
Placering av kameror beror en hel del på vilken lins du har, field of view och så vidare. Även syftet påverkar placeringen av kamerorna såklart. Precis som nämnts tidigare så är det bra om man kan få kamerorna att övervaka varandra, och på så sätt minimera risken för att någon saboterar kamerorna innan gärningsmannen fastnat på bild! Men det är svårt på en privat fastighet, och speciellt om man "bara" ska ha fyra kameror och har många vinklar på huset.

Här är lite tips och trix... (strunta i att det är en specifik tillverkares råd, råden gäller alla kameror)

http://www.axis.com/be/nl/learning/web-articles/top-ten-installation-challenges/placement

http://www.axis.com/files/acad/ar_top_10_installation_challenges_49690_en_1211_lo.pdf
 
Lite utanför ämnet visserligen men jag tänkte bara vad ska dra igång kamerorna och vad ska hända då? Oavsett hur viktigt eller inte det är att bevaka fasaden från utsidan så kan man ju fundera på hur det ska funka rent praktiskt.

Ska de spela in med förhoppningen att ge spaningsmaterial vid eventuellt brott är väl inte hög placering på utsidan den bästa.

Ska de rörelseaktiveras får man väl tänka på bakgrundsrörelser, automatiska markiser, snabba skuggväxlingar osv så att kameran inte hoppar igång i onödan. Det kan röra sig mer på gården än man först tror. Kanske måste man organisera om en aning så att det går att bevaka.

Och ska de aktiveras via inbrottslarm sätter man de ju lämpligen som komplement i larmat område som bovar och banditer kommer intressera sig för /passera. Fast det verkar ju inte vara fallet för dig.
 
Blev ju ett onödigt inlägg det där. Länkarna till axis var ju fullmatade med info... (y)
 
D
Privat kameraövervakning är ju främst bra att ha i när t.ex. brevbäraren kör på brevlådan eller grannungen repar bilen och sedan blånekar. Eller för att ha koll på vad den där Golfen gör när den parkerar och paret springer ut i skogen varje vecka och kommer tillbaka efter en kvart =)
 
Tack för all input. Med många vinklar blir det svårt med få kameror. Får testa mig fram var som blir bäst för MITT behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.