Vi börjar så sakta närma oss momentet där vi ska lägga våtrumsmatta i badrum och tvättstuga.
Huset är byggt på en platta på mark med isolering under betongen. Så på betongen i hela huset ska det ligga en diffussionsspärr som tejpas mot spärren på väggen, men hur gör jag med denna i badrummet? och runt golvbrunnarna?
Sen undrar jag ifall det går att lägga nån sorts undergolv/foam under mattan i badrummet? Borde bli väldigt hårt att gå där annars kan jag tänka mig.
Hoppas nån förstår mina funderingar :)
 
Nej nån underlagsfoam finns inte, ja golvet blir lika hårt som betongen.

Spärren på betongen i de andra rummen är väl för att skydda trägolv?

Jag är lite skeptisk till att spärra av hela betongplattan med plast... Vart tar fukten vägen? För lite fukt kommer det nog alltid att avgå från plattan, iaf de första åren... Jag vet att det är så här man gör men jag är som sagt lite skeptisk.
 
Jag har också förstått det som att spärren i övriga rum är för att skydda trägolven. Men plasten är ju tejpad mot plasten på väggarna (som i sin tur är tejpad mot plasten i taket) så eventuell fukt ska ju andas ut genom väggarna är tanken.
Har försökt hitta info om just badrummen, men ingen nämner något hur man gör med plasten där? För utan plast kan ju fukt komma upp ur plattan och vandra under mattan upp i skivmaterialet på väggarna på sikt...
 
Man har dränerande skikt och sedan isolering, samt dränering som ser till vatten inte kan stiga upp till underkant av plattan i nyproducerade hus.
 
Jo men det är fukten i betongplattan jag tänker på, är åtskilliga liter som ska ur...

Hur ser det ut mot innerväggarna då? Ligger det plast under dom?
 
Våtrumsmattan blir ju spärr från båda håll, plasten på golven lägger man som nino redan svarat för att skydda trägolven.
 
jo under innerväggarna ligger det en plastremsa som tejpas ihop med plasten som sedan täcker betongen. Men då kan man alltså skippa plasten under mattan i badrummet? För när mattan limmas ner mot plastremsan som sticker ut under innerväggen blir de väl tätt så att fukten ej tar sig mellan plasten och mattan?
 
För att ta dina två frågor i tur och ordning:
A.
Nej, under plastmattorna i våtrummen skall det inte vara någon plast.
Den svetsade plastmattan utgör ju i sig en ångspärr.
Och dessutom flytspacklar man innan man lägger våtrumsmattan för att få ett jämnt underlag och rätt fall på golvet.
Med plast emellan så kommer ju inte flytspacklet att fästa.

B.
Ja visst, plastgolvet som ligger på flytspackel ovanpå betongplattan blir lite hårt att gå på.
Men detta är bad- dusch- toalettrum och tvättstuga.
Och där tillbringar man väldigt liten tid ståendes och gåendes, så det orsakar inga problem.

Det är inte som i exempelvis köket, där man står vid beredningsbänken timmavis ibland, och vill ha ett "mjukare" golv.
Ändå har många klinkersgolv i köket.
För att inte tala om i bad- och duschrummen, där det nästan verkar vara standard.

Så lägg du plastmattor i våtrummen!
Det har jag gjort och det funkar utmärkt :)
 
KnockOnWood skrev:
För att ta dina två frågor i tur och ordning:
A.
Nej, under plastmattorna i våtrummen skall det inte vara någon plast.
Den svetsade plastmattan utgör ju i sig en ångspärr.
Och dessutom flytspacklar man innan man lägger våtrumsmattan för att få ett jämnt underlag och rätt fall på golvet.
Med plast emellan så kommer ju inte flytspacklet att fästa.

B.
Ja visst, plastgolvet som ligger på flytspackel ovanpå betongplattan blir lite hårt att gå på.
Men detta är bad- dusch- toalettrum och tvättstuga.
Och där tillbringar man väldigt liten tid ståendes och gåendes, så det orsakar inga problem.

Det är inte som i exempelvis köket, där man står vid beredningsbänken timmavis ibland, och vill ha ett "mjukare" golv.
Ändå har många klinkersgolv i köket.
För att inte tala om i bad- och duschrummen, där det nästan verkar vara standard.

Så lägg du plastmattor i våtrummen!
Det har jag gjort och det funkar utmärkt :)
Tack för ett bra svar! Nu känns det som att jag har det där på det klara :)
 
forsgren509 skrev:
Tack för ett bra svar! Nu känns det som att jag har det där på det klara :)
Du menar väl att du har ditt på det torra :)

Kolla upp mattläggaren bara, jag har märkt att det är olika hur noggranna de är med underlaget.
Minsta ojämnhet eller gruskorn kommer att synas igenom den tunna plastmattan när den är limmad på plats,
Så underlaget, dvs flytspacklet, måste vara perfekt!
Spacklet kan behöva slipas lite för att få bort ev. ojämnheter.
När mattan väl är lagd är det kört. Eller fait accompli som fransmännen säger :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Du menar väl att du har ditt på det torra :)

Kolla upp mattläggaren bara, jag har märkt att det är olika hur noggranna de är med underlaget.
Minsta ojämnhet eller gruskorn kommer att synas igenom den tunna plastmattan när den är limmad på plats,
Så underlaget, dvs flytspacklet, måste vara perfekt!
Spacklet kan behöva slipas lite för att få bort ev. ojämnheter.
När mattan väl är lagd är det kört. Eller fait accompli som fransmännen säger :cool:
Tack för tipset :) ska ha koll på mattläggaren så man slipper ojämnheter under mattan!
 
Vi skippade plasten mellan betong och furugolv, har istället plast mellan de understa cellplastskikten, vilket känns bättre.

För att få ett mjukare golv i badrummet tycker jag att ni ska välja en tjockare matta ex forbo eternal för offentlig miljö 2 mm tjock. Själv är jag helnöjd med denna på betong. När man kände på kvalitén och jämförde med en billigare tunnare matta så var denna lätt värd sina ca 400kr/m2 ! En till fördel är att slitskiktet även är dubbelt så tjockt.

http://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/projektvinyl/eternal/eternal-material/bg9309
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.