finns det.. ?,
dvs, finns ju spegelglas,etc. Finns även ljuskänsliga glas som på dagtid förhindrar insyn, men på kvällstid gör precis tvärtom, förhindrar utsikt men 100% insyn.


Börjar tänka tanken att "helst" behandla befintliga fönster och skjutdörrar på något sätt så att insyn förhindras. Frågan är dock om jag bara drömmer om den möjligheten.
Någon som känner till någon produkt/ide som kan vara rätt väg ?

t.i.a
 
Dom två du beskrev är samma sak. Tvåvägsspegel kräver att du har skildnad i ljuset för att effekten skall vara optimal. Man brukar säga att du bör har någonstans mellan 1:4-1:7 i ljusförhållande. dvs så länge du har det mörkare på den sida som du vill skydda så fungerar det. Lösningar på problemet med att det hela tenderar att bli omvänt när mörkret kommer är att montera upp extraljus som lyser upp.
 
frohike skrev:
Lösningar på problemet med att det hela tenderar att bli omvänt när mörkret kommer är att montera upp extraljus som lyser upp.
Förklara lite närmare ... i TV's polisserier har dom ju en spegel som bakom döljer åskådare vid banditförhör ... ett sånt spegelglas vill jag ha i mitt sovrumsfönster ... och jag vill definitivt kunna ha läslampan på när jag ligger obevakad i sängen ::).
 
Som du ser i polisserier så är det alltid mörkt i vittnesrummet och ljust i andra rummet.
För att du alltid ska vara säker på spegeleffekt utifrån måste du ha någon form av belysning under takfoten som lyser ned rutan så att det alltid är ljusare från utsida.
Så om den lampan skulle gå sönder och du på kvällen har en lampa tänd i sovrummet så kommer man att ha insyn.
Du får också sämre ljusinsläpp i rummet under dagtid.
 
hej! det finns glas som blir mörka när man kopplar ström på dom. JC huset i gbg har detta på sina toaletter.jag tror det funkar som miniräknare,med flytande kristaller.det finns även glas med värme i.
 
Men så kostar sånna rutor en hel del. runt en 30-40000 / kvm
 
emerson skrev:
finns det.. ?,
dvs, finns ju spegelglas,etc. Finns även ljuskänsliga glas som på dagtid förhindrar insyn, men på kvällstid gör precis tvärtom, förhindrar utsikt men 100% insyn.


Börjar tänka tanken att "helst" behandla befintliga fönster och skjutdörrar på något sätt så att insyn förhindras. Frågan är dock om jag bara drömmer om den möjligheten.
Någon som känner till någon produkt/ide som kan vara rätt väg ?

t.i.a
Har det, men som flera skriver beror det på ljuset. När solen har gått ner så funkar det, ska vi säga, inget vidare.

Finns en variant som inte är ljusberoende, vet ej vad det heter. Men låg på 4000kr kvm innan jag köpte de jag har. Detta är ca fyra år sen.

Ska du "efterbehandla" så är det solfilm. Låt då ett proffs göra det.
 
Finns det någon som vet var man kan köpa dessa tvåväggspeglar??
Då jag har tänkt ha en sådan i en mellanvägg så måste det ju vara rätt lätt att styra ljusstyrka med en lampa över riktad mot "spegeln"??
 
En vanlig spegel har ett skikt av silver på ytan, utanpå det skiktet ligger ett kopparskikt och över alltihop lackas ytan med skyddsfärg. En tvåvägsspegel har enbart silverskiktet. Det i sig är tunt och känsligt för repor så för att skydda det kapslas det in med ännu en glasskiva istället för koppar och färg. Det du har är således två glasskivor med ett tunt silverskikt mellan. Det enda som avgör om du kan se genom spegeln som om det vore en glasruta eller se din spegelbild som om det vore en spegel är om du står på den ljusare, eller mörkare, sidan av spegeln. Du kan alltid "se igenom" en spegel av den här sorten om du gör en "kikare" av dina händer och fingrar som hindrar ljusgenomsläpp och kikar in i spegeln. Pröva själv på spegeln i toalettutrymet på kulturhuset vid Sergels torg i Stockholm någon gång. "Tvåvägsspeglar" kan beställas på vilket glasmästeri som helst, men de är inte billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.