Ursäkta min okunnighet.

Men alla vinschar har dels en lyftkapacitet och dragkapacitet angiven. Dragkapaciteten ofta 2-3 gånger större. Vad avses med dragkapacitet? Kraften/spänningen i vajern måste ju bli densamma om, inte drag avser att lasten rullar eller glider.

Eller är i praktiken lyftkapaciteten densamma som dragkapaciteten, men att man tar hänsyn till bromsen i vinschen vid lyft?
 
Det kan röra sig om säkerhetsfaktor.
Eller det faktum att det mesta som man drar glider lättare än det lyfts
 
Drag = Släpa horisontellt längs mark/golv. Ev. på hjul.

Lyft = vertikalt lyft av frihängande last.

Är min gissning i alla fall.
 
KnockOnWood skrev:
Drag = Släpa horisontellt längs mark/golv. Ev. på hjul.

Lyft = vertikalt lyft av frihängande last.

Är min gissning i alla fall.
Jo, det låter väl rimligt. Men det krävs ju inte särskilt mycket kraft för att dra en bil på 1 ton på släta asfalten. Om det handlar om att släpa en tyngd utan hjul, så beror det ju helt på friktionskoefficienten. På ren is krävs inte mycket.
 
corre skrev:
Här finns ett par tabeller som kanske ger lite svar.
[länk]
Tack Corre!

Det tycks som att "normal" dragkapacitet avser rullande last vid ca 30 graders lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.