hej är helt ny här och ber om ursäkt om jag lagt tråden fel :).

är ev på väg att köpa en mindre ödegård och såklart så skenar fantasin iväg innan man ens fått tag på nuvarande ägaren och frågat om hen vill sälja ;).

och nu har hjärnan börjat fundera på uppvärmning..

huset är ca 5*9kvm, 1,5 plans hus där vinden i nuläget är oinredd.

vad kan man ha för billig värme? huset är tänkt att vara åretruntboende för en eller två personer.

det ska vara enkelt men behöver inte vara underhållsfritt :). (tänkte först en vattenmantlad kamin men det är kanske lite klent, sen så är jag otroligt dålig på att hålla liv eller ens starta en eld..)

någon som har lite tips och erfarenheter :)?
 
Välkommen till forumet.

Om du menar 5x9m alltså 45kvm. Så borde en mindre luft/luft värmepump passa rätt bra. Du behöver iofs komplettera med några elradiatorer (inte dyra). Eftersom en luftvärmepump sluta fungera och stänger av sig om utetemperaturen sjunker ner mot -20. En sådan värmepump är relativt billig i installation. Och ger 60 - 70% besparing jämfört med direkt elvärme.
 
  • Gilla
linda91
  • Laddar…
Direktel, luft luftvärmepump eller pelletskamin är tre alternativ. Och som sagt bör en luftvärmepump inte ses som ett komplett uppvärmningssystem. Att göra något vattenburet är bättre, men frågan är om det är rimligt i ett så litet hus.
 
  • Gilla
linda91
  • Laddar…
En luft/luft värmepump klarar nog självmant att värma ett sånt litet hus. Speciellt om det är i Skåne där det aldrig blir riktigt kallt. Jag hade nog ändå lagt in en kamin av nått slag som backup.
 
  • Gilla
linda91 och 1 till
  • Laddar…
har faktiskt ingen erfarenhet av luft/luft värme.. de jag vet uppvärmningen på här har antingen jordvärme, vedeldat eller pellets.

går det att ha luftvärme även då man inte har öppen planlösning? och lite dum fråga, kan det värma upp vattnet?

vet ni om man kan hitta driftkostnader för olika värme lösningar? så att man kan jämföra?
 
nikasp
Vi har ett torp från senare delen av 1700-talet och sambon är inte pigg på någon moden luftvärmepumpmackapär. Är böjd att hålla med då det inte känns så genuint. Kör just nu på nedervåningen med två oljefyllda elraddar, öppen spis och gjutjärnskamin i köket. Håller 18-19 grader vid -10 med ett skynke för trappen till övervåningen :) Är betydligt trevligare inneklimat vid som lägst 0-gradigt. Tänker nog inte lägga stora pengar själv så det blir nog någon till radiator.
 
  • Gilla
linda91
  • Laddar…
ja det blir ju en trevligare värme med vedeldad kamin, uppvuxen med kamin så det kommer absolut att bli en kamin oavsett vad för värme man har i övrigt. men bara för trivselvärme.

tänker mest hur tusan man ska värma upp vatten till dusch osv.. står sällan hur olika värmare gör med varmvatten.
 
Troligen är det bästa i ditt fall att använda en elektrisk varmvattenberedare som är fristående från husets uppvärmningssystem. Det är de lite mer avancerade systemen som kan åstadkomma både varmvatten och värme i huset. Vattenburet system med exempelvis värmepump kommer att ge billigare värme till både varmvattnet och huset. Men det kostar så mycket i inköp och installation att det normalt krävs lite större hus innan det lönar sig.
 
  • Gilla
linda91
  • Laddar…
Får se vad som blir bäst pris när/om jag lyckas köpa gården :), men luft/luft och varmvattenberedare verkar vara de bästa om jag inte hittar ngt annat prisvärt :).
Vill ha så låg boendekostnad som möjligt så lite dyrare installations avgift kan man leva med om det blir billigare att använda det.
 
Du borde väl börja med att ta reda på vad för uppvärmning som finns där och om det går att använda. Antagligen finns det väl gammla eldstäder där. Ta reda på vilket skick dom är i och vad som krävs för att få dom att fungera. Vi hade i mitt gamla hus en murad vedspis som var sammanbygd med en bakugn. Vilket gav en stor en stenmassa som höll varmt länge. Vi hade också 2 plåtugnar. Vi la bara till elradiatorer men dom behövde inte jobba så mycket när vi eldade ordentligt.
 
  • Gilla
linda91
  • Laddar…
C
Ett litet tips i all välmening är att fokusera på att genomföra själva affären i det här läget. ;)
Lite måste man ju förstås drömma för att se potentialen, men när det går så långt så att man i tanken redan börjat flytta in blir man så j-kla besviken när verkligheten kommer ikapp och det visar sig att stället kanske inte ens är till salu.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.