Hej jag behöver hjälp att tolka hur högt tryck jag ska ha i mitt värmesystem.

I instruktionsboken står det:

Påfyllning av värmesystemet

Manometern (M) visar trycket i husets värmesystem. Den röda visaren är min-trycket. När den svarta visaren kommer under den röda (min-trycket) skall det fyllas på tills den svarta visaren är på det gröna fältet. Generellt rekommenderas att trycket skall vara mellan 1 – 1,5 bar. Om trycket sjunker under 1 bar (röd pil visar min-trycket ) skall påfyllningsventilen (PÅF) öppnas tills trycket är 1,5 bar ( svarta pilen mitt på det gröna fältet). Det är lämpligt att stänga av pumpen under tiden påfyllning sker.

Trycket rekommenderas till 1-1,5 bar men min-trycket visar 1,5bar och det gröna fältet är mellan 1,5-2,5 bar. Bifogar bild.

Så vilket tryck ska jag ha?

Tack för hjälpen! Mvh Tobbe

2016-01-20 18.09.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
I en vanlig vill räcker det oftast med 1bar. Och "standarden" för säkerhetsventiler i villor är 1,5bar. Du verkar ha 2,5 bar som öppningstryck på din.
 
D
Hur högt är ditt hus (hur många våningar) och var finns "pannrummet".
 
Bor i en en plans villa med källare. Huset är fjärrvärme uppvärmt och kommer in i källaren. centralen är där med.

Värt att tillägga är att jag själv har fyllt upp de till 2 bar efter jag luftat elementen som på bilden men att jag blev lite nojig när jag läste lite noggrannare.
 
D
Skulle rekommendera att du lägger dig på ett tryck mellan 0.5 och 1.5 bar.
 
Du kan ju ställa den röda nålen till 1 så löser det sig.
 
Det är inte så mycket att noja över, blir det för mycket öppnar övertrycksventilen och släpper ut en skvätt.
Trycket varierar med temperaturen i systemet.
Trycket ska vara tillräckligt högt för att vattnet ska orka upp till högsta punkten, inga problem i en enplanskåk.
Trycket ska vara tillräckligt lågt för att inte övertrycksventilen ska öppna när systemet är som varmast (dvs när det är som kallast ute).
Detta ger oss att mitt i sommarn kan den svarta visaren få sammanfalla med den röda, eller något över. När det är som kallast ute och systemet är som varmast kan den svarta visaren få närma sig högra kanten av det gröna fältet, du har ett rött streck på skalan också.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Visst kan jag sänka den röda nålen men det har förmodligen stått på 1,5 sen dem installerade fjärrvärmen. sen står där ju även "svarta nålen mitt i det gröna fältet"

Du rekommenderar 0,5-1,5? Vad händer om det är över det?

Mvh
 
Redigerat:
D
Tubbe92 skrev:
Du rekommenderar 0,5-1,5? Vad händer om det är över det?
Med 0,5 bars tryck så kan vattnet tryckas upp till 5 meter ovanför tryckmätaren. Så det är tillräckligt tryck. 0.5 till 1.5 bar är ett ganska stort omfång som det inte skall vara några problem att hålla sig inom i normala fall. Det händer inget farligt om du går över 1.5 bar, men trycket ökar något med vattentemperaturen så om man fyller upp till 1.5 bar så kommer det troligen öka något under vintern.

Blir trycket för högt så öppnar en säkerhetsventil och släpper ut lite vatten, så det är ingen katastrof. Det hela kommer att självreglera sig till ett lägre tryck. Det enda du riskerar är att säkerhetsventilen är lite kass (inte ovanligt) och att den inte stänger ordentligt efter att ha släppt ut vatten utan står och småläcker. Då får man byta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.