arneri68 skrev:
Ser inget ventilgaller ovan kyl/frys. Kommer det eller behövs det inte?
Observant! Hela takanslutningen inklusive taklisten på framsidan av kyl/frys är demonterbar då det finns en inspektionslucka för ventilationen precis där så tanken är att ta upp någon slits eller liknande i takanslutningen för att skapa lite cirkulation. Frågan är dock hur mycket area som behövs egentligen. Det är rätt stor luftvolym i skåpen ovanför kyl/frys som på ikea-vis har 5cm galler i bakkant av botten och hyllplan. Golvsockeln kommer såklart få galler innan den åker på plats.

En variant annars är ju att ha växthusventilerare på överskåpens dörrar. När temperaturen stiger öppnas luckorna på glänt ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Broken arrow skrev:
Kul att fler vågar sig på detta :)
@Andy78 , inga spik i mitt kök, fy när man ska ta ner spikad gips :/ tro mig det är inget man gör om man inte måste eller är galen :D
Jag spikar såklart inte gipsen med dyckertpistolen - det skulle inte sitta något vidare. Det handlar om pärlspont och övrigt listverk. Känns inte som någon kanonidé att skruva upp pärlspont eller taklister :D
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
krillek skrev:
Frågan är dock hur mycket area som behövs egentligen.)
Håller just på att förbereda för lite högre kyl/frys och flyttat upp överskåpen ett par decimeter. Det gamla ventilationsgallret får inte plats så jag har öppnat upp lite i kröningslisten. Rimligtvis bör öppningen upptill minst vara lika stor som insuget.
 
Tänk på att det är area som gäller, så en smal men avlång öppning fungerar lika bra som en kvadratisk mindre
 
Gallren jag köpte och satte i sockeln var 60x400 mm (ett per enhet). Man klarar sig nog med mindre men finns ingen anledning. Jag har ju sedan öppet i bakkant på överskåpet då mitt inte ansluter mot tak.

WP_20150724_17_39_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
200 cm2/enhet verkar det vara som gäller.
 
Broken arrow skrev:
Köksventilationen sinka mig (kan ju inte göra hur som helst i en bostadsrätt, speciellt när köksfläkten har vissa krav på brandskydd också).
Alltid en utmaning med ventilationen. jag var tvungen att flytta anslutningen 15 cm åt höger. Kan låta som en liten operation, men självklart satt det en regel i vägen i taket som fick växlas av för at få det stabilt. Tyvärr bara 125-rör, så den fläkt vi planerat från fjäråskupan kan inte utnyttjas fullt ut på det högsta effektläget (900 m3/h). Inte mycket att göra åt dock :(

Taken i hela lägenheten ska bredspacklas för att få bort strukturen från glasfiberväven.

Hela ytan upp till tak bakom fläkt och på högersidan kommer att kaklas med traditionellt 10x20 fasat vitt kakel.

IMG_1413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det händer grejer och nu är bilderna i princip i realtid. En resa häromveckan till Bettna Såg (tror idén kom från falkn - tack för det!) som bara ligger 40 minuter bort resulterade i komplettering av tak/tavellister, krönlister, foder och socklar. Lägenheten hade inga taklister i de sänkta taken men i originaltaken som var pappspända var det enkla trekantlister. Hur som helst valde vi att skippa taklist förutom i köket. I övriga lägenheten satte vi en "tavelist" i nivå med fönstrens överkant där man tidigare hade en skuren tapet. Med en list där blir det en betydligt mera markerad gräns mellan tak och vägg och vi tror att det blir riktigt bra. Hela lägenhetens tak/väggar är nu i alla fall bredspacklade så det känns som att det är på rulle :)

Vi var i valet och kvalet om vi skulle använda skurklossar som avslutning på dörrfodren, men eftersom det inte finns sådana någonstans i lägenheten beslutade vi att inte ha det. Eftersom pärlsponten bygger 12-13 mm fasade vi änden på golvlisten 45 grader för att ansluta på ett bra sätt mot dörrfodret. Samma princip användes på den kraftiga tavellisten så att den ansluter på ett bra sätt mot fönsterfodren.

IMG_1416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Idag hade vi också besök av två killar som ägnade 90 (!) minuter till att mäta in bänkskivorna. Maken till noggrann inmätning har jag aldrig sett och de ritade samtidigt upp allt i AutoCAD (tror jag) så att det hade ett färdigt beställningsunderlag när de var klara. Känns som att det inte kan gå fel. Leverans/montering inom två veckor utlovades (y)

IMG_1434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt fint! :) Jag gillar lister, och vilken härlig höjdkänsla man får med tavellisten!
 
Blir väldigt likt våra snickerier, ser bra ut. Vi har också en tavellist som går i höjd med fönsterfodrens överkant, sedan har vi putsade hålkälar i salongerna mot taken så det blir väldigt tydlig skillnad mellan tak och vägg. Våra originalsocklar är fasade precis likadant som du gjorde, dock inte hela vägen utan bara det som sticker "utanför" fodret. När jag satte kvartsstav nu följde jag samma vinkel när jag avslutade mot dörrar, blev rätt bra :)
 
falkn skrev:
Våra originalsocklar är fasade precis likadant som du gjorde, dock inte hela vägen utan bara det som sticker "utanför" fodret.
Precs så gjorde vi också - annars hade det sett konstigt ut. Det kanske inte var helt tydligt på bilderna :)
 
krillek skrev:
Precs så gjorde vi också - annars hade det sett konstigt ut. Det kanske inte var helt tydligt på bilderna :)
Jaha okej :) Nej, det var fotat från "fel" vinkel för att man skulle se det tror jag. Blir det vita snickerier eller?
 
Skall bli riktigt kul att se det färdiga resultatet vill själv gärna renovera vårt kök och vägen med att bygga med Ikea-stommar och lägga till snickerier för att få det att se mer arbetat ut känns som en rimlig väg.

Ser ut att bli fint med listerna, tycker själv att det är ruskigt svårt att kombinera ihop. Är det Ålspånga och Dufweholm som ni kombinerat?

Kommer skissen i inlägg #2 från Ikeas planeringsverktyg? Har du lust att lägga upp en vanlig 2D-ritning ovanifrån med måttsatta väggar?
 
krillek skrev:
Idag hade vi också besök av två killar som ägnade 90 (!) minuter till att mäta in bänkskivorna. Maken till noggrann inmätning har jag aldrig sett och de ritade samtidigt upp allt i AutoCAD (tror jag) så att det hade ett färdigt beställningsunderlag när de var klara. Känns som att det inte kan gå fel. Leverans/montering inom två veckor utlovades (y)
Min gubbe var också där i 3 timmar, då var iof nästan en timme kallprat om mättolerans och perfekt inpassade kök :D

Nästa vecka får vi se om det blev rätt då vi ska montera våra skivor, blir spännande. Ni har också monterat luckorna ser jag. Jag är lite nervös att släppa in montörer med en stenskiva i köket faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.