Jag är på gång med klinkersättning av min lilla entre på 2m^2, och det vore trevligt att få in lite golvvärme för komfortens skull. Jag har tittat lite på olika system som finns och det ser inte ut att vara några konstigheter med montering och inkoppling, MEN det är ju behörighetskrävande. Jag drar mig normalt inte för att koppla lite el själv i lägen där jag är 100% säker på att det blir lika bra och säkert som om elektrikern gjort det. När det gäller golvvärmen så verkar det som ett enkelt jobb bortsett från ett moment. Enligt instruktionerna så skall värmeslingan isolationsmätas vid 1000V under flera stadier av inbyggnaden. Detta har jag inte utrustning för att göra. Det jag frågar mig är hur en elektriker brukar göra. Om en elektriker skall åka fram och tillbaka för att isolationsmäta slingan i de olika byggstegen, då blir det lilla 2m golvet fort oproportionerligt dyrt.

Sen har vi ju det här med hemförsäkring och konsekvenser vid eventuell brand, och det känns ju lite obekvämt när det gäller ett värmesystem. Det talar för att låta elektrikern göra det. Eller kan man ha ryggen fri om man dokumenterar installationen rikligt med bilder som visar att det är korrekt utfört?

Jag väger mellan att slopa tanken på golvvärme, koppla själv utan isolationsmätning, koppla själv och hyra/låna mätinstrument, eller absolut anlita en elektriker. Hur tänker ni andra hemmafixare i en sådan situation?
 
Ta även med i beräkningen att OM du använder "rätt" fabrikat och en behörig gör installationen får du mycket bra garantier (upp till 20 år). Blir det fel på golvvärmen under garantitiden betalar tillverkaren hela kostnaden för reparation, även om det skulle innebära omläggning av golv och väggar. MEN det är bara vissa fabrikat som har den typ av garantiåtagande.
 
Nu är en golvvärme installation inte bara lite värmekabel i golvet.

Det innefattar även montage av termostat och jordfelsbrytare ( om sådan saknas). Kablar behöver dras till en lämplig matningspunkt.

Ett tillkommande jobb är montage av jordade vägguttag och lamputtag i aktuellt rum. Orsaken är att golv beläggningen till kliniker. Förutsättning för att ha ojordade uttag var att golvet var isolerande t.ex trägolv eller plastmatta.

Många av jobben är lika omfattande oavsett 2 eller 7 m2 värmegolv. Vid stora golvärme anläggningar 10m2 - bör även en separat gruppledning monteras.
 
De isolationsmätningar som föreskrivs av tillverkaren handlar både om elsäkerhet och garanti. Dvs. om garantin skall gälla så vill tillverkaren att man kontrollerar slingan dels innan läggning, och sedan under arbetets gång så att ett ev. fel kan detekteras så tidigt som möjligt, innan reparationskostnaden blir för hög. ÄR slingan trasig efter flytspacklingen så är det ju tråkigt om det upptäcks först när dyr klinker lagts på golvet.

Ur elsäkerhetssynpunkt räcker det med en isolationsmätning, innan slingan tas i drift.

Att lägga elgolvvärme som hempul kan vara lite tveksamt. Beroende på hurpass avancerad elkunskap man har. Följer man instruktionerna till punkt och pricka så bör det väl gå bra.

Men faran är att de flesta människor missar någon liten detalj när man läser instruktioner, en detalj man kanske inte begriper är viktig. Ex. så förekommer det att avståndet mellan slingorna beskriv i instruktionen för hur stor effekt man får per kvm. med olika avstånd. Men att det är rätt lite skrivet om att avståndet under inga omständigheter får vara mindre än ex. 10cm. En ovan hempulare kanske då ser avståndet mer som en angivelse att golvet blir för varmt om man lägger närmare. Men inte inser att det faktiskt gäller varje cm av slingan, ingen liten del av slingan får ha mindre avstånd än det angivna min. avståndet. Finns exempel på slingor som bränts av där kabeln råkat komma några cm för nära i en krök.

Man behöver ha lite erfarenhet av el för att förstå hur varmt det kan bli i ex. en dåligt utförd koppling.

Ett annat mer nybörjarrelaterat fel, är att någon köpt en för lång kabel, och inte inser konsekvenserna av att klippa av en bit, och i värsta fall skarva ihop trådarna i änden. För den oinvigde blir det extra konstigt att förstå, eftersom en sådan åtgärd är helt OK på vissa typer av värmekabel, men orsakar brand om man gör det med en annan kabeltyp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mycket goda synpunkter! Tackar! El finns framdraget, utrymmet är jordat och att avvika från instruktionen skulle aldrig falla mig in (man är ju snarast överförsiktig som obehörig) så det känns absolut görbart, men jag ringde elektrikern som gjorde mitt kök och han verkade inte vara så dyr trots allt. Garanti och hemförsäkringsfrågan gör det värt det tycker jag. Men helt klart springer golvet iväg mycket dyrare än jag hade tänkt så det kanske blir att slopa hela iden ändå.
 
Det där med 20-25 års garanti på elektrisk golvvärme känns mer som försäljningssnack.
Jag fick själv erbjudande att gå två kurser kvällstid för att bli auktoriserad och få tillstånd att ge ut den förlängda garantin på golvvärme. Jag tackade nej eftersom jag hade annat att göra. Personligen tror jag inte det gör någon större skillnad om det är 12 års eller 25 års garanti. 12 år får alla som låter en behörig installera, 25 år (tror jag det var) får de som dessutom gått kursen.
Skulle slingan gå sönder lär den göra det innan 12 år, om inte kan det bli svårt att åberopa garanti och bevisa att det är garantifel.
 
Är inte meningen med garanti Mussli att det är tillverkaren som ska bevisa att det inte är slitagedel, eller felaktigt montage som gjort det.

Reklamationsrätt så är det du som konsument som skall "bevisa".

Lite osäker dock eftersom det är s.k förlängd garanti där det kanske finns massa extra krav.
 
Inte behöver man gå någon extra kurs för att få den långa garantin, i alla fall inte med dom fabrikat jag jobbat med???
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
elmont skrev:
Inte behöver man gå någon extra kurs för att få den långa garantin, i alla fall inte med dom fabrikat jag jobbat med???
I mitt fall var det på den tiden de hette Thorin Thorin, idag heter de väl Tyco? Det kanske har ändrats nu. Vi var tvungna att gå två kurser (eller genomgångar) på vardera 4 timmar för att få möjlighet att ge den förlängda garantin.
 
Jag ska inte svära på att det inte var nått "seminarium" hos någon grossist, det har ju varit några genom åren, och det var ju i så fall några år sedan för mig. Men när jag tänker efter så kanske vi fick nått diplom att sätta på väggen? men det har ju även blivit diverse diplom genom åren. Jag har i princip bara använt DEVI och Thorin&Thorin. Samt provat lite billigare fabrikat vilket jag djupt fått ångra några ggr innan jag lärde mig läxan.
 
Sorry för ännu mer off-topic, sista inlägget om det.
Jag var tvungen att kolla upp hur det låg till. Gick man kursen blev man "Certified Pro-installatör" och sökbar på Thorin Thorins hemsida. Då kunde man också ge förlängd garanti på 25 år om man tog en bild eller gjorde en ritning på hur slingorna låg och sedan skickade in det till Thorin.

Det lustiga är att när jag sökte på min ort fanns jag med ändå, trots att jag inte gick kursen. Så nu kanske alla behöriga installatörer finns där? Möjligtvis kan jag ha skrivit upp mig på någon el-mässa men det är i så fall längesen.
dump.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är golvvärmen på plats och ingjuten. Det blev att låta elektrikern göra det till slut, mest för grantifrågan. Då blev det en dyrare slinga thorin&thorin "T2Röd" med självreglerande funktion. Elektrikern satte den på under timman vilket gör att installationen inte kostar nämnvärt. Då hade jag förberett med dosa, rör och matning till termostaten

Min slutsats är att om man skall välja den billigaste värmekabeln - gör det själv och skippa garantin. De billigaste verkar ha krångligare garantiformulär där isolationsmätning skall göras även efter kabeln gjutits in. Dvs elektrikern måste åka ut en extra gång bara för att mäta och koppla in vilket gör det onödigt dyrt att leja bort.

Väljer man en dyrare kabel så blir garantin viktigare men pga enklare garantidokumentation så är installationskostnaden lägre. Helt klart värt att låta elektrikern göra det. Den som elektrikern drog in hos mig räckte det med att han dokumenterade utläggning och inkoppling. I.o.m. att kabeln kan provköras (självreglerande) utan flytspacklet så kopplades den in direkt. Därefter klart för mig att dränka in i flytspackel. Ingen extra resa för elektrikern behövs.

Tack för alla goda råd och synpunkter! (y) Case closed...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
C
10 000 kr frågan är förstås om han gjorde någon 1 000 V isolationsprovning eller inte? :p

De gångerna jag varit på plats när elektriker gjort något jobb har det bara hänt en enda gång att de "meggat" efter sig. Oftast har de inte gjort några kontroller alls innan inkoppling vilket t.ex. resulterade i att en elektriker brände min huvudsäkring två gånger pga felkoppling.
 
Bara för att dubbelkolla, den är väl avstängd nu? Det rekommenderas att vänta 2-4 veckor (beroende på vem man frågar) från det att man gjutit till värmen slås på. :)
 
Låter för mig lite märkligt att kabeln inte skall meggas efter ingjutning? Eller menar du att den istället meggas när allt ät klart i samband med inkopplingen?

För det är ju i samband med ingjutningen som det finns störst risk att kabel skadas av någon slev eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.