Hoppas jag lägger denna fråga på rätt ställe!

Min man och jag har hittat ett hus från A-hus som vi är sugna på. Hittar detta forum och det första jag läser är att A-hus inte är bra?!!! Hjälp, tänker jag!

Är det någon här som byggt med A-hus och som är nöjda med dem?! Det som uppdrag granskning tog upp i sitt program, det kan väl inträffa för vilket företag som helst? Är just A-hus särskilt dåliga?

Jag har nollkoll på detta känner jag och vore tacksam för synunkter och info från er som haft med A-hus att göra.
 
Hej!

Jag har inga erfarenheter från A-hus men vill bara säga att det går här på forumet att hitta något negativt om nästan alla hustillverkare.
 
Är det sedan så att du gillar ett hus men inte tillverkaren kan ju någon annn (som du känner förtroednde för) ändra lite mått och sedan bygga huset år dig.
 
A-hus är inte sämre än någon annan. Det är min bestämda slutsats efter att ha varit i kontakt med A-hus i Uppsala. Att A-hus förekom i Uppdrag granskning är inte en slump, för det pågår en rättsprocess och naturligtvis vill TV gotta sig i detta. När vill dom inte det? Jag frågade säljaren om Uppdrag granskning och fick klara och raka svar. Det kan du också göra. Svarar inte säljaren, eller slingrar sig, så ska du inte gå vidare med den. Litar du inte på säljaren, oavsett bolag, så känns det ju inte bra.

Men kontaktar du A-hus kommer du inte att bli besviken. Det är min uppfattning.
 
salisa skrev:
A-hus är inte sämre än någon annan. Det är min bestämda slutsats efter att ha varit i kontakt med A-hus i Uppsala. Att A-hus förekom i Uppdrag granskning är inte en slump, för det pågår en rättsprocess och naturligtvis vill TV gotta sig i detta. När vill dom inte det? Jag frågade säljaren om Uppdrag granskning och fick klara och raka svar. Det kan du också göra. Svarar inte säljaren, eller slingrar sig, så ska du inte gå vidare med den. Litar du inte på säljaren, oavsett bolag, så känns det ju inte bra.

Men kontaktar du A-hus kommer du inte att bli besviken. Det är min uppfattning.
Vi hade liknande inställning ....i början.
Hoppas att det kommer att gå bra för er och att ni inte upptäcker några fel...

Om ni av händelse skulle trilla av det lilla rosa moln som ni ligger på så får ni höra av er.

/R

Kontaktar du A-hus kommer du bli lurad och upptäcker du fel så kommer du få ett helvete att reda ut det. Det är min uppfattning.


 
Hanna J skrev:
Jag har nollkoll på detta känner jag och vore tacksam för synunkter och info från er som haft med A-hus att göra.
Jag har tolkat deras förslag till avtal åt en kund som var intresserad av deras hus.
Efter min genomgång med kunden (tog 2 timmar) så att de skulle förstå allt som stod i avtalet så kontaktade de A-hus igen för att få svar på alla oklarheter.
När de efter åtskilliga kontakter insett att avtalet var mer än lovligt luddigt och att säljaren inte gjorde några som helst ansatser att försöka svara tydligt på ställda frågor så valde kunden att hoppa av.

Jag tycker att man skall ha rätt att få reda på EXAKT vad det är man köper, annars kan det vara.
 
Tror att det är en bra investering att få alla avtal granskade av jurist, eller möjligen av den tilltänkta KAn (om han är helt oberoende från huslev.).

Detta gäller ju framförallt om man jobbar med en huslev. som är dokumenterat skum som A-hus. Om nu just A-hus eller vilken skurkfirma det nu handlar om råkar ha "rätt" lösning så tror jag att man kan göra affär. Men det gäller att räkna in kostnad för juridisk rådgivning när man har med dylika firmor att göra.

 
volvo skrev:
[quote author=Hanna J link=1145616018/0#0 date=1145616017]
Jag har nollkoll på detta känner jag och vore tacksam för synunkter och info från er som haft med A-hus att göra.
Jag har tolkat deras förslag till avtal åt en kund som var intresserad av deras hus.
Efter min genomgång med kunden (tog 2 timmar) så att de skulle förstå allt som stod i avtalet så kontaktade de A-hus igen för att få svar på alla oklarheter.
När de efter åtskilliga kontakter insett att avtalet var mer än lovligt luddigt och att säljaren inte gjorde några som helst ansatser att försöka svara tydligt på ställda frågor så valde kunden att hoppa av.

Jag tycker att man skall ha rätt att få reda på EXAKT vad det är man köper, annars kan det vara.[/quote]

Volvo, vi har precis fått ett förslag på avtal från A-hus (samt ett förslag på entreprenadavtal) och ska låta en jurist titta på det. Kan du dra dig till minnes vad det var som var luddigt? tack på förhand.
 
lafamilia skrev:
Volvo, vi har precis fått ett förslag på avtal från A-hus (samt ett förslag på entreprenadavtal) och ska låta en jurist titta på det. Kan du dra dig till minnes vad det var som var luddigt? tack på förhand.
Det var som sagt massor att kommentera eftersom det tog två timmar per telefon.
Men det mest allvarliga var deras betalningsvillkor som jag nämnt i ett annat inlägg. Dessutom fanns det massor av motsägelser, dvs att ett papper sa att något ingick medan ett annat papper sa att det kostade extra eller inte ingick.

Det kan som sagt löna sig att låta någon kunnig titta igenom papperna innan man skriver på. Vad är två tusen i ett köp på 2 miljoner?
 
Interessant å lese hva dere skriver fordi det akkurat et avklart en sak i Norge hvor "retten" har funnet at hus levert til Norge ikke overholder krevet til trevirke - med andre ord så var kvaliteten på den utvendige kledningen så dårlig at den ikke er å anbefale. Toppen av kaken er at Älvsbyhus i Norge hevder de leverer bedre kvalitet på trevirke enn kravene tilsier. Nå kjenner jeg litt til slike forhold siden jeg har bakgrunn som snekker og det er interessant at kravene i Sverige og Norge er nesten like..

Så det er noen som ikke forteller sannheten et eller annet sted. OG det er etter hvert ganske mange norske familier som er missfornøyd med det produketet som leveres. Ikke missforstå - selve huset er greit, men det er grunnet lav pris ikke de aller beste materialene som brukes.
 
Kanske fel tråd, men i alla fall.... Det är lite konstigt att så fort man ska ingå stora avtal och man är konsument så förväntas man acceptera avtalen rakt av. När jag som företag gör inköp på några miljoner förhandlas avtalet och det man får initialt ses som ett utkast som ingen förväntar sig att man ska acceptera, utan kontraktsdiskussionen är en del av förhandlingen.

Jag har sagt det ett otal gånger, och fått mothugg från de som kanske umgås i leverantörskretsar, att, hur ska man som konsument ha en chans juridiskt när vi bara accepterar deras avtal, som de har finjusterat under årens lopp så att de ska gå säkra ur i stort sett varje tvist?
 
Beror val framst pa att valfriheten ofta ar begransad, eller att man som kopare tror att den ar begransad. Man vill ha ett visst hus, eller i varsta fall tom vill absolut ha en tomt som ett visst husforetag saljer, och da far man lita pa allmosor om saljaren ska ge bort nagot i forhandlingarna...

Satter man sig i en battre sits med att lata manga leverantorer spelas ut mot varandra sa kan man med sakerhet sjalv laborera med bade priser och kontraktsvillkor. Vi handlar med Gotenehus, och aven om avtalet innehaller nagra fragetecken sa tyckte jag att det var nagorlunda rimligt upplagt. Hade ett tidigare case dar jag drog tillbaka ett redan lagt bud pa tomt, hus och entreprenad trots att det verkligen var prisvart, men dar underlagen var sa luddiga och svaren sa svavande att det bara inte gick att ta risken!

Kompromissa inte med tydliga ritningar och leveransdeklaration sa att det ar100% klart vad som ska levereras, och kompromissa inte med betalningsplanen som ska vara baktung - dvs betala forst efter genomfort arbete...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.