mattetvilling skrev:
Nice, har du närbilder på ditt listverk? Ska bygga en garderobsvägg och behöver lite tips på hur det ska se platsbyggt ut med IKEA :)
Tyvärr inte just nu, men jag lovar återkomma med lite närbilder inom de närmaste dagarna.
 
  • Gilla
mattetvilling och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte på sidan i "speglarna". Jag tyckte du skrev att du inte använt en täcksida där?
 
maah skrev:
Ser lovande ut!
Kul att ni visar att det går att göra det originellt även med "billiga" IKEA-kök
Ja, det handlar bara om tid, fantasi och i viss mån kunskap/verktyg. Vi var först inne på att gå "all-in" och göra innanförliggande luckor/lådor som på Kvänum, men det skulle ta för lång tid och dessutom kan man inte använda standardluckor/frontar vilket vi ville. Det här blev en bra medelväg :)
 
falkn skrev:
Jag tänkte på sidan i "speglarna". Jag tyckte du skrev att du inte använt en täcksida där?
Ja, du har rätt - den kanske kommer att se konstig ut i o m att det är en "laserad" känsla eller kanske folie som du är inne på. Worst case får jag slipa ner, grunda och måla hela sidan.
 
harry73 skrev:
Nu kikade jag lite på din hemsida (eller länken i din signature) och får konstatera att du i stort sätt är färdigrenoverad hemma + har smak för fina saker. Det besvarar nog min tidigare nyfikenhet :)
Jag tycker dock att du är väldig snäll mot dina barn. Skulle jag få för mig att köpa en lägenhet åt dom, skulle de få nöja sig med ett slitet kök istället för nyrenoverat, säkert om man ska göra samma insats hos alla barn (4 stycken).
Men jag tycker att tråden är intressant och köket blir säkert fint, så jag hänger kvar lite till.
Ok, då vet jag. Har du fler synpunkter om hur jag uppfostrar mina barn eller vad jag väljer att lägga mina pengar på, kanske vi kan ta det via PM istället!?

harry73 skrev:
Och det som är mest intressant är att IKEA kök har blivit föremål för lyxrenoveringar. För inte så länge sen läste man mycket om alla dåliga stommen och försämrad kvalitet av IKEA kök. Så jag tycker det är intressant att följa processen och se var ni lägger pengar på och var ni sparar pengar. Det blir nyttig den dag de är min tur :)
Jag skulle inte kalla detta för en lyxrenovering - långt ifrån. Om det blir lyx bara för att man jobbar en del extra runtomkring stommarna för att det skall se lite mera personligt ut så är väl i så fall det mesta hemmasnickrande lyx. Jag gillar hur som helst verkligen IKEAs kök så här långt. Stommarna känns stabila och beslagen är som andra varit inne på väldigt bra och väl i nivå med vad andra leverantörer erbjuder. Visst, inget går upp mot känslan i t ex Kvänums lådor i Ek och jag kan sakna flexibiliteten vad gäller mått som andra leverantörer erbjuder för att bygga ett unikt kök, men då pratar vi ju helt andra priser.
 
krillek skrev:
Ja, du har rätt - den kanske kommer att se konstig ut i o m att det är en "laserad" känsla eller kanske folie som du är inne på. Worst case får jag slipa ner, grunda och måla hela sidan.
Det kommer nog inte synas, men det kan vara problem att få färgen att fästa ordentligt. Därför rekommenderar jag dig att slipa en del och att du sedan grundar allting med mörk lackfärgsgrund.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
haha, Harry och KOW, vilket radarpar :p
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Skafferiet var en ganska smal sak att få ihop. En enkel regelstomme och gips utvändigt som sen likt övriga köket kommer att få pärlspont och tapet. Jag hade en gammal spegeldörr liggandes hemma och i brist på karm (och vettig leverantör av karmvirke) köpte jag en karm på Bauhaus som moddades att passa. Dörrbladet var lite i tunnaste laget så jag fick trimma bort 10 mm med sänksågen. En tur till byggnadsvården resulterade i gångjärn, kammarlås och nyckelskylt.

Inredningen i skafferiet blir traditionell med panel och hyllor - väldigt basic m a o :)

IMG_1403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
falkn skrev:
Det kommer nog inte synas, men det kan vara problem att få färgen att fästa ordentligt. Därför rekommenderar jag dig att slipa en del och att du sedan grundar allting med mörk lackfärgsgrund.
Bra! Tackar för tipset!
 
tryckluftsdriven spikpistol, smidigt.
 
Fusk! :)
 
AndersMalmgren skrev:
haha, Harry och KOW, vilket radarpar :p
Bättre beröm kan man inte få!

Ikväll får det bli champagne :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
krillek skrev:
Kyl/fryssektionen med överskåp, listverk och takanslutning i princip klar
Ser inget ventilgaller ovan kyl/frys. Kommer det eller behövs det inte?
 
AndersMalmgren skrev:
Fusk! :)
Efter ett par lägenhets- och tre husrenoveringer vet man var och med vilka verktyg man kan spara mest tid :p
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kul att fler vågar sig på detta :)

Själv har jag bara kommit så långt att köket är halvklart och fått upp par överskåp. Köksventilationen sinka mig (kan ju inte göra hur som helst i en bostadsrätt, speciellt när köksfläkten har vissa krav på brandskydd också).

Men det är klart nu, så bara köra på nu och får hoppas underskåpen inte kommer med fler överraskningar. Ja förutom att dom använt jävla spikplugg (svårt att få ur), borde vara bannlyst.

Såg att du la golv över hela köket (blev rekommenderad att inte lägga golvet under skåpen, just för golvet ska kunna röra sig lite). Men man gör ju som man vill, går det åt skogen så gör det :)


@Andy78 , inga spik i mitt kök, fy när man ska ta ner spikad gips :/ tro mig det är inget man gör om man inte måste eller är galen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.