Hej!

Jag har ett antal frågor gällande hälsoaspekter då man jobbar med MDF och hur man ytbehandlar detta material. Jag har googlat runt lite och hittat två intressanta länkar, båda lyfter fram akryl-, alkydfärg som bra färg att försegla med.

http://www.kirksrv.com/abm73w5N/
" För att säkerställa att MDF trim kommer inte andas ut formaldehyd, är det bästa praxis att måla alla sidor av trim med en högkvalitativ akryl eller alkydfärg. En grundlig beläggning med någon av dessa produkter förseglar permanent MDF trim. "

Och enligt den här studien ( sidan 49 ):
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33063/1/gupea_2077_33063_1.pdf
" Den vattenburna alkyd/akrylatfärgen visade något bättre resultat. Den applicerades med
pensel och resultatet blev ganska tillfredställande, även om den, i mitt tycke, inte var estetiskt
lika tilltalande som polyuretenfärgen"



  • Så slutsatsen enligt detta är akrylfärg ? Vad säger ni, vad har ni för erfarenheter/kunskaper för att på bästa sätt försegla och hur svårt är det att måla med denna sorts färg.

  • Är det bara snitten som behöver "förseglas" eller läcker hela skivan ut massa skit ?

  • Om man står utomhus och sågar/fräser, utan spånsug, räcker det då att använda sig av ett munskydd ?
 
Mängden formaldehyd i MDF och spånskivor är reglerat i hela EU och ingenting du behöver oroa dig för om du inte jobbar i en fabrik som tillverkar MDF.
En ny skiva klingar av i utsläpp snabbt, det är låga nivåer och du behöver inte använda munskydd någonstans.
 
Den första länken du ger har inga som helst vetenskapliga referenser.
I den andra länken och i synnerhet det du citerar så är handlar det inte om emissioner i förhållande till människor eller vad som är farligt.
 
S
falkn skrev:
En ny skiva klingar av i utsläpp snabbt, det är låga nivåer och du behöver inte använda munskydd någonstans.
Det där rådet om munskydd är inte bra.
Mdf-damm är väldigt fint och det är inte bra att få ner det i lungorna.
Tex är det inte tillåtet i en yrkesmässig verksamhet ha spånsug med filter i arbetslokalen. Anledningen är att de små dammpartiklarna passerar genom filtret och ut i lokalen igen.
 
falkn skrev:
Mängden formaldehyd i MDF och spånskivor är reglerat i hela EU och ingenting du behöver oroa dig för om du inte jobbar i en fabrik som tillverkar MDF.
Hur kan du säga det där? Att det finns regler betyder inte det samma som att dagens gränsvärden är rimliga.
Formaldehyd ÄR farligt och det är så klart smart att reducera riskerna så mycket det går.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
KristinaRT
Att formaldehyd är farligt är inget konstigt, men allt handlar om vilka doser, vilken mängd man exponeras för. Att arbeta med med MDF (eller något annat pressat material som binds ihop m formaldehyd-innehållande lim) mågon gång då och då är ingen fara (om du inte är allergisk mot just formaldehyd).

Situationen är en annan om man arbetar med att tillverka eller såga i formaldehyd-innehållande material konstant.

Gränsvärden sätts baserat på forskning, inte godtyckliga tyckanden. Men om du är orolig är det väl bara att skaffa en mask som tar lösningsmedel alternativt en friskluftsmask...
 
Sonen började fräsa i MDF i min källarverkstad och det dammade så in i tallskogen att jag bara förbjöd det. Han får fräsa utomhus och så får man ju en bra ventilation på köpet.
Men vi har insett att det är ett jädrans material. Går ju inte ens att spika.
 
O
De va faktiskt nånting nytt... att oroa sig för att bearbeta en mdf skiva... Att det skulle vara farligt med tanke på formaldehyd.... Men alla ska vi väl oroa sig för nått...
 
KristinaRT
Och jag som arbetar med formaldehyd (hanterar mängder upp till en liter flera gånger i veckan) oroar mig inte speciellt över det... Handskar, skyddskläder och ordentlig ventilation är det som krävs. Den öra ju dessutom inte koncentrerad utan bara 4% ;)

Undrar vilka mängder (i milliliter eller kanske snarare microliter) formaldehyd det är i 1 kvm spånplatta?
 
Odjuret skrev:
De va faktiskt nånting nytt... att oroa sig för att bearbeta en mdf skiva... Att det skulle vara farligt med tanke på formaldehyd.... Men alla ska vi väl oroa sig för nått...
Haha det var faktiskt ganska roligt skrivet ;) Egentligen är jag inte orolig över själva bearbetningen, men jag har insett att jag kommer såga och fräsa utomhus. Spån överhuvudtaget är ju ohälsosamt.

Och precis som havard säger, det är ju bra om man minskar risken så mycket som möjligt.
Den möbel som jag ska bygga kommer ju att stå inomhus så därför tänker att att valet av färg kanske är viktigare än själva bearbetningen.
Visst inser väl att det handlar om väldigt låga nivåer, men men :)

Vilka färger kör ni med ?
 
Freddex skrev:
Den första länken du ger har inga som helst vetenskapliga referenser.
I den andra länken och i synnerhet det du citerar så är handlar det inte om emissioner i förhållande till människor eller vad som är farligt.
Nej det stämmer, men det handlar ändå om "emission" ( jo jag vet, låga nivåer ). Det intressanta menar jag är att båda "källorna" lyfter fram akryl / alkydfärg.

Kan någon upplysa mig som okunnig lekman, är akrylfärg = snickerifärg ?
 
mekkar mulle skrev:
Nej det stämmer, men det handlar ändå om "emission" ( jo jag vet, låga nivåer ). Det intressanta menar jag är att båda "källorna" lyfter fram akryl / alkydfärg.

Kan någon upplysa mig som okunnig lekman, är akrylfärg = snickerifärg ?
Ja.
 
mekkar mulle skrev:
Nej det stämmer, men det handlar ändå om "emission" ( jo jag vet, låga nivåer ). Det intressanta menar jag är att båda "källorna" lyfter fram akryl / alkydfärg.

Kan någon upplysa mig som okunnig lekman, är akrylfärg = snickerifärg ?
Akrylfärg = akrylatfärg = den färg som till 95% används till målning inomhus.
Andelen utomhus är något lägre, där används alkydfärg kanske till 20%.

Akrylat är det som i vardagslag kallas "plastfärg".
Och alkydfärg är alltså oljefärg.

Du lär ha svårt att hitta inomhusfärger med annan teknisk grund.
Men det finns ju uretanfärg till exempel.

Slutsats: Måla med vilken färg du vill, så blir det bra.

Vad är förresten snickerifärg? Det kan väl betyda precis vad som helst.
 
  • Gilla
Bosna123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.