Hej, får man sätta en luft/vatten värmepump i samma utrymme som ett elskåp om man ritar/bygger själv, och vad måste det i så fall vara får distans mellan dem? Tänkte om man ritar ett eget litet utrymme för dessa teknikinstallationer
 
Förstår inte riktigt.
Värmepumpen är väl en rätt rejäl pjäs, och är ofta kombinerad med varmvattenberedare och en ackumulatortank.

Så något "litet utrymme" låter lite optimistiskt.

Men att ha den i samma rum som elcentralen (gissar att det är det du avser med elskåp) borde inte vara problematiskt.
Jag har min elcentral i tvättstugan.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
harry73
Min FLVP med extra varmvattenberedare + alla anslutningar till golvvärme är i tvättstugan där också elskåpet finns.

Avstånd mellan varmvattenberedare och elcentralen är drygt en meter. Man kanske inte få ha elskåpet i våtutrymmen (även om jag inte är säkert) men jag tror (igen inte säker) att en tvättstuga inte räknas som våtutrymme.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vad har du för mått på din FLVP osv då?
 
Nygge72 skrev:
Vad har du för mått på din FLVP osv då?
Kanske du skulle beskriva hur ditt lilla utrymme skulle vara dimensionerat :)

harry73 skrev:
...men jag tror (igen inte säker) att en tvättstuga inte räknas som våtutrymme.
Med tvättmaskin, tvättbänk, /varmvattenberedare, två golvbrunnar och tät plastmatta på golv och väggar.
Jo, nog är det ett våtutrymme alltid.
 
Alltså jag har ett utrymme på 850x1600mm (över) som jag inte har riktigt klart med vad jag skulle kunna använda det till. Så då tänkte jag om detta får plats där och det går att ha båda sakerna i detta utrymme så får jag ju bort det från synliga ytor. Får det inte plats så får jag helt enkelt tänka om på andra utrymmen.
 
Det låter inte så litet. Förmodar att det är full takhöjd.

Jag antar att du skall anlita en elektriker för installationen.
Varför inte be honom/henne komma hem och ge tummen upp/ned för platsen?

Viktigt är nog att det är god åtkomlighet. Och naturligtvis inte sitter i duschen t.ex.
 
harry73
Nygge72 skrev:
Vad har du för mått på din FLVP osv då?
Flvp är 60x60cm och full takhöjd vvb är också 60x60cm men inte så hög 1.40cm hög?
 
Ja det skulle vara full takhöjd, så det kändes som ett lagomt utrymme tyckte jag :)
 
harry73
Tror jag också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.