Den övre skåpsraden börjar ta form. En utmaning var att frontarna på stommarna måste linjera mer eller mindre perfekt samtidigt som jag behövde 99 mm mellanrum för att få plats med en liten speciallösning.

Metod-stommarna är en dröm att bygga om. Det syns inte på denna bild, men alla tre skåp längst till vänster behöver modifieras i bredd för att passa tillgängligt utrymme. Det jag uppskattade mest var bänkskåpet. Vi utgick från en 20 cm bänkskåpsstomme och dom har ju normalt inget överstycke i trä utan bara en metallprofil som håller ihop överkanten. Efter klyvning av bottenstycket till rätt dimension insåg man snabbt att den avsågade delen kunde vändas och användas om överstycke - något som blev perfekt i o m att den smala öppna stommen som blev knappa 10 cm, får tjänstgöra som förvaring av brickor (y)

IMG_1395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. Blir det liggande vinförvaring mellan skåpen eller? :)
 
Ser bra ut! Ska bli intressant att se lister och inmålning då jag funderar det själv.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Det där med att klaga på att må renoverar är klassiskt bygga hus, vet inte hur många ggr jag hört det i min tråd "Det var ju jättefint som det var"
 
falkn skrev:
Ser bra ut. Blir det liggande vinförvaring mellan skåpen eller? :)
Haha, ja det kanske man kan tro. Du får se - det är mest estetiskt men kommer att få en funktion också vad det lider!

Krille4 skrev:
Ser bra ut! Ska bli intressant att se lister och inmålning då jag funderar det själv.
Ja, jag tycker att det lyfter köket till nästa nivå med ganska enkla medel.

AndersMalmgren skrev:
Det där med att klaga på att må renoverar är klassiskt bygga hus, vet inte hur många ggr jag hört det i min tråd "Det var ju jättefint som det var"
Ja, lite störande är det hur som helst. Jag fattar inte heller hur man orkar lägga energi på det med 15000 inlägg i ryggen. Det är ju inte direkt den kategorin av läsare man riktar sig till utan dem som står i begrepp att starta sitt eget projekt och söker inspiration :|
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kyl/fryssektionen med överskåp, listverk och takanslutning i princip klar. Det syns lite dåligt på bilden, men det är två liggande 15x56 mm planhyvlat utdragna i nivå med dörrarna och en stående 21x69 däremellan indragen ca 10 mm för att skapa lite mera liv. Det är samma princip mellan raderna av överskåp i den långa sektionen av köket.

En likadan 15 mm list sitter ovanför överskåpet och takanslutningen är gjort med delar av en täcksida. Längst upp taklisten som är en stor hålhäl 21x95 som kommer att gå runt hela köket.

Jag valde också på den här sektionen att sätta lister istället för en täcksida - ger betydligt mera liv i skåpsektionen tycker jag. Golvlist/sockel återstår som synes, och sen skall allt målas in i brunsvart så att det känns om en helhet.

IMG_1404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det där med att klaga på att må renoverar är klassiskt bygga hus, vet inte hur många ggr jag hört det i min tråd "Det var ju jättefint som det var"
Haha, ja det är märkligt det där. Samtidigt måste jag erkänna att jag i några enstaka fall faktiskt _tänkt_ så, men då har det rört sig om att man har bytt ut något (i mitt tycke) högkvalitativt mot något nyare men sämre och rackligare. Jag har dock aldrig känt mig nödd att påpeka det i de trådarna (och din tråd hör inte till dem)...

OnTopic: Det ser ut att bli jättefint, jag följer med spänning!
 
Nice, har du närbilder på ditt listverk? Ska bygga en garderobsvägg och behöver lite tips på hur det ska se platsbyggt ut med IKEA :)
 
mattetvilling skrev:
Nice, har du närbilder på ditt listverk? Ska bygga en garderobsvägg och behöver lite tips på hur det ska se platsbyggt ut med IKEA :)
Jag tänkte specialbeställa luckor och täcksidor samt bygga upp nästan till taket genom att förlänga med Faktum grejer. Täcksidorna passar jag till och sedan skickar på lackning. Kan ju även penselmålas om man beställer natur.
 
Ser mycket bra ut. Då ska ni alltså måla direkt på stommen? Är inte de svarta klädda med folie? Har ni tänkt använda någon särskild primer innan eller ni slipar av hela ytan först?
 
Mina föräldrar betalade min förra lägenhet också, det är väl klockrent om föräldrarna kan hjälpa till, jag kunde bo billigt och spara pengar till större. Lyssna inte på alla är mitt råd
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Ser lovande ut!
Kul att ni visar att det går att göra det originellt även med "billiga" IKEA-kök
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
harry73
Nu kikade jag lite på din hemsida (eller länken i din signature) och får konstatera att du i stort sätt är färdigrenoverad hemma + har smak för fina saker. Det besvarar nog min tidigare nyfikenhet :)
Jag tycker dock att du är väldig snäll mot dina barn. Skulle jag få för mig att köpa en lägenhet åt dom, skulle de få nöja sig med ett slitet kök istället för nyrenoverat, säkert om man ska göra samma insats hos alla barn (4 stycken).
Men jag tycker att tråden är intressant och köket blir säkert fint, så jag hänger kvar lite till.
Och det som är mest intressant är att IKEA kök har blivit föremål för lyxrenoveringar. För inte så länge sen läste man mycket om alla dåliga stommen och försämrad kvalitet av IKEA kök. Så jag tycker det är intressant att följa processen och se var ni lägger pengar på och var ni sparar pengar. Det blir nyttig den dag de är min tur :)
 
harry73 skrev:
Nu kikade jag lite på din hemsida (eller länken i din signature) och får konstatera att du i stort sätt är färdigrenoverad hemma + har smak för fina saker. Det besvarar nog min tidigare nyfikenhet :)
Jag tycker dock att du är väldig snäll mot dina barn. Skulle jag få för mig att köpa en lägenhet åt dom, skulle de få nöja sig med ett slitet kök istället för nyrenoverat, säkert om man ska göra samma insats hos alla barn (4 stycken).
Men jag tycker att tråden är intressant och köket blir säkert fint, så jag hänger kvar lite till.
Och det som är mest intressant är att IKEA kök har blivit föremål för lyxrenoveringar. För inte så länge sen läste man mycket om alla dåliga stommen och försämrad kvalitet av IKEA kök. Så jag tycker det är intressant att följa processen och se var ni lägger pengar på och var ni sparar pengar. Det blir nyttig den dag de är min tur :)
Jag menar inte att racka ner på ditt inlägg utan det här är bara en reflektion på samma ämne. Jag tycker Byggahus ibland fokuserar för mycket på frågor som:

"Hur har de råd?"
"Det där hade jag aldrig gjort.."
"Det är bättre att inte renovera alls.."

o.s.v.

Istället för att antingen låta bli att läsa (eller kommentera). Flera andra är uppenbarligen intresserade. Om detta sedan beror på olika smak eller olika ekonomiska förutsättningar spelar väl ingen roll?

Angående användandet av IKEA för att bygga lite mer exklusiva inredningar så tycker jag det är helt rätt och har gjort det själv hemma med dels kök, men även garderoberna i PAX-serien, där inredningen är väldigt trevlig. Det är ingen kvalitetskillnad på stommar idag, om det nånsin varit det. Jag har aldrig hört talas om ett kök som behövde bytas för att stommarna blev dåliga och det är väl också därför som IKEA lämnar 25 års garanti på detta både gällande Metod och PAX. Expansionsbeslag kan vara av varierande kvalité, men samtliga kökstillverkare använder i princip samma beslag, med små skillnader mellan funktioner såsom dämpning, push-to-open o.s.v.. I princip tillverkas det mesta av Blum, vissa av Hettich. De riktigt dyra beslagen är ofta inte bättre i grundfunktionen, utan innehåller bara fler finesser såsom elektrisk öppning o.s.v.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svårtmednamn och 2 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Ser mycket bra ut. Då ska ni alltså måla direkt på stommen? Är inte de svarta klädda med folie? Har ni tänkt använda någon särskild primer innan eller ni slipar av hela ytan först?
Nej det är inte tanken - det är därför jag jobbat hårt med att hittat en kulör/glans som matchar. Min tanke är att maska med gul målartejp, foga med svart fog om det behövs och sen måla in furun. Stommarna ser man ju i princip inget av, men skulle det se helt fel ut där dom sticker fram får jag kanske tänka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.