Jag funderar på att installera en vattenmantlad kamin i vardagsrummet; ackumulatortank i källaren.
Nu råkar jag ha ett gammalt (öppet) expansionskärl på vinden (från en tidigare oljepanna) vars utrymme jag vill använda för ett nytt kärl.
Tyvärr ligger kärlet och gamla stigröret på "fel" sida (baksidan) av skorstenen m.a.p. nya kaminen.
Får man dra ett stigrör från kaminen bitvis horisontellt så att jag kan "runda" skorstenen?
Eller kan jag dra stigröret direkt från ackumulatortanken (heta sidan)?
 
Jag hittade svaret med lite sökning: https://www.byggahus.se/forum/biobr...-pa-expansionskarl.html?perpage=15#post114847

"Ledningen som ska gå till toppen av exp från toppen av pannan ska vara grov och stiga okomplicerat. Denna ledning tjänstgör alltså som säkerhetsledning och där ska ånga och övertryck fritt kunna blåsa utan motstånd.
Det är viktigt att denna säkerhetsledning alltid är öppen (ingen ventil får monteras mellan pannan och exp på denna ledning)"

Frågan är nu vad som menas med "stiga okomplicerat". Finns det något rekommenderat minsta gradtal?
 
Och att den till 100% är på frostfri plats.
 
Ja, det är mitt nästa problem eftersom jag inte alltid kommer att vara där och elda...funderar på värmeslinga runt isolerat kärl.

Öppet kärl verkar vara det som gäller för mig eftersom jag har eget vatten och nödkylning (där slutet kärl vore OK) kräver säker kylvattentillgång (kommunalt vatten).
 
Redigerat:
Gör en standardinstallation med slutet kärl och krångla inte till det. Kan du inte få in en värmepanna i källaren så du slipper aska lukt och cancerogena gaser i vardagsrummet?
 
Första tanken var att få kamin i vardagsrummet - framför allt för mysfaktorn. Ideen att sen sätta in en vattenmantlad kamin kom när jag upptäckte att (luft-luft) värmepumpen inte når i alla hörn när det blir riktigt kallt. Jag har vattenburna radiatorer sedan tidigare och tänke slå två flugor i en smäll.
Om slutet kärl är tillåtet med eget vatten är det nog enklare - vore bra att få ytterligare synpunker på den biten.
 
Skulle aldrig montera ett slutet kärl över en bodel med tanke på vilka skador detta orsakar. Tänkt på att din anläggning måste kunna ta hand om den energin du får i värmesystemet när du eldar, någon form av tank eller pannvolym måste du ladda emot. Slutet kärl ska vara ca 10% av värmesystem i storlek.
 
Ja, tänkte ha två 750l tankar i källaren. Tyvärr måste jag pumpa varmt vatten "neråt" från pannan till acktankarna - och 0 chans att få självcirkulation, men det får jag ta.
Ja öppet 5%, slutet 10%.
Slutet kärl i ett sånt system jag funderar på att installera är jag osäker på...
 
johanpelle skrev:
Gör en standardinstallation med slutet kärl och krångla inte till det. Kan du inte få in en värmepanna i källaren så du slipper aska lukt och cancerogena gaser i vardagsrummet?
Ett öppet kärl är väl det minst krångliga...

Skulle aldrig sätta in ett slutet i mitt hus.
Livslängden är ju inte lång på gummiblåsan och trycket i systemet varierar mera.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det räcker säkert med en svag lutning uppåt på röret som rundar skorstenen för att säkerhetsledningen från toppen av kaminen till expansionskärlet ska fungera. Om du vill helgardera dig kan du ju komplettera med en säkerhetsventil på toppen av kaminen och dra utloppsledningen ner till pannrummet. Då undviker du också katastrof om expansionskärlet skulle frysa.

Du bör dock fundera över hur ackumulatortankarna ska avluftas - via stigrör till exp.kärlet eller med automatisk avluftare? Kanske kan det också bli problem - särskilt när du börjar elda på höstkanten - med den luft som frigörs när vattnet värms upp under laddning och som i värsta fall blir stående i matarledningen från kaminen ner till ackumulatortankarna, eller i laddpumpen? Bubblorna lär i varje fall inte ta sig motströms uppåt så länge pumpen är igång.

Kanske enklare - som johanpelle var inne på - att komplettera luft-luft-värmepumpen med en mindre vedpanna i källaren. Och fixa mysfaktorn med en braskamin utan vattenmantling...
 
Tack för tipsen!
Vedpanna i källaren är ingen option eftersom jag då måste bära veden nerför en ranglig källartrappa - och ingen bra plats för en kana. Jag tar till att börja med utmaningen med vattenmantlad över acktankar men som du nämner är avluftning A och O så det måste absolut lösas. Jag funderar på att se till att all luft kommer kunna gå ut via expasionskärlet - borde funka om man drar ledningarna rätt. Expansionskärlet kommer jag nu kunna montera frostfritt. Luftproblem i laddpumpen hoppas jag slippa om jag drar rören från kaminen vertikalt ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.