Jag hade nog byggt något sånt här (kalla det "likare" om du vill, dvs ett verktyg som ser till så att alla fogar blir lika).

likare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt enkelt en bräda (grå i bilden) som jag fäst en kilformad liten list på (grön i bilden), där listen ges samma bredd som din fog och med den höjd som det djup du vill att fogen ska få. Kilformad för att pressa ner fogmassan i fogen och inte bara fösa den framför sig.
(Ursäkta mina usla Paint-skills)

I praktiken tror jag dock att det blir svårt, eftersom inte ens den bästa kakelsättare i världen lyckas få helt jämna fogbredder. Så risken är att verktyget antingen kilar fast sig, eller att det är för smalt så att den lämnar fogmassa bredvid sig.
 
Redigerat:
Är det Paint? Såg ju mycket proffsigare ut. 3D och allt :)

Bra ide, får nog bli att bygga ett eget verktyg. Den kilformade listen skulle jag nog vilja ha i samma material som det mjuka materialet på fogplattverktyget. Vet någon vad det heter? Så jag kan göra en korrekt google-sökning.
 
Likare är en mall man bygger för att saker ska bli "lika". Du kan t ex ha en brädbit när du ska såga upp brädor till ett staket. Då ritar du längden på alla brädor efter den (istället för att göra nästa efter den du precis sågade).

I ditt fall så borde du kunna bygga en liten kil eller något som har givna djup jämfört med kakelyta. Du drar då denna längs kakelyta vid fog så blir det samma varje gång. Vet inte bästa lösningen men du skulle kunna ta en kloss och sedan skruva på en bit läkt som inte är för bred och som t ex sticker ned 3 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.