Hej. Ska skaffa en diskmaskin och har då problem hur jag ska koppla in den. Men det finns en plugg i mitten med mm gänga på köksblandaren . Och det finns en övergångsadapter för att få rörgänga istället. Då är min fråga går det att koppla in kranen på bilden i det uttaget och sedan koppla in diskmaskinen till den kranen? :) Bor i en lägenhet så byta köksblandaren är inget alternativ. Och jag ber vänligt med bestämt att inte blanda in hyresvärden. Jag vet reglerna osv :) 2570_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2713_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl ratten till diskmaskinsavstängningen som ska sitta där, det är inte så att du har anslutning under bänk?
 
Nej tyvärr har jag ingen anslutning under bänken. :thumbdown:
 
Ok, finns risk att den muttern bara är en sil, ring FM Mattson och fråga det är en FMM 9000 kran du har.
 
Att man inte tänkte på att ringa de direkt. :banghead: Följde ditt råd och fick svar (y)
 
Denna passar direkt i blandaren om det är fler som har haft samma tanke. :) 2709_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ska du ha bänkdiskmaskin eller hur tänkte du dra ner slangen under bänken?
 
Stefan N skrev:
Men ska du ha bänkdiskmaskin eller hur tänkte du dra ner slangen under bänken?
Ska ha bänkdiskmaskin då jag inte får plats med någon under vasken. Så bänkdiskmaskinen kommer stå bredvid blandaren i princip. Därför det är viktigt att det går att stänga av vattnet varje gång den inte används. Så slangen går bakom blandaren in under till kranen. Den andra slangen kör jag bara ner i vasken. Ska tillverka ett kar som diskmaskinen kan stå på ifall den skulle börja läcka.
 
Låter vettigt.
 
Stefan N skrev:
Låter vettigt.
Va bra då är det inte bara jag som tycker det låter vettigt :p Göra en seriös inkoppling kostar nog lika mycket som diskmaskinen. Allt är från 60-talet förutom blandaren och det brukar inte sluta bra när man pilla på de gamla grejerna :surprised: Som den där mässing pluggen som man måste få bort när man rensar vasken. Hur många sådana har man inte dragit sönder. Sist fick jag värma lite lätt för att få bort den. Men kanske jag som är okunnig :surprised:
 
danjac skrev:
Denna passar direkt i blandaren om det är fler som har haft samma tanke. :) [bild]
Om den svarta går på där brickan sitter så hade jag kör med den sen en nippel med gänga som passar på en övergång som ger rätt dimension på diskmaskinsslangen.

dvs svarta kranen sedan en nippel som ger utvändig gänga och sedan övergången för att passa diskmaskin om den har stor anslutning.
http://www.bauhaus.se/overg-nippel-utv-20xinv-15-bp.html
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Om den svarta går på där brickan sitter så hade jag kör med den sen en nippel med gänga som passar på en övergång som ger rätt dimension på diskmaskinsslangen.

dvs svarta kranen sedan en nippel som ger utvändig gänga och sedan övergången för att passa diskmaskin om den har stor anslutning.
[länk]
Det funkar nog bättre än det jag hade tänkt från första början. Tack (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.