När jag söker på bastustugor och bygget av detsamma så ser jag vid flera tillfällen exempel på fur och gran i panelen. Släpper inte sån panel en massa kåda?

Vad finns det för panel till hyfsat pris?
 
Bastupanel av Asp eller Al är att föredra om man vill ha värmebeständigt trä, gran och fura släpper kåda.
Samtliga byggvaruåterförsäljare tillhandahåller bastupanel, om du väljer barrträ till väggar och tak så kan jag rekommendera att inte ta det till bastulavarna, det bränns lite extra med kåda om man har otur. Lövträlavar är ofta skönare att sitta på. Det finns relativt prisvärda på Byggmax, Bauhaus, K-rauta, XL, ja på samtliga..... Bara att se vad man vill lägga slantarna på.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Beroende på grundförutsättningarna kan man även sätta kakel/klinkers istället för träväggar och bygga lavar i lövträ, björk fungerar också bra.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Lutar åt bastupanel i furu på väggar och tak. Lövträ i laven, troligen asp. Vet inte ännu vad jag ska ha för golv. Bastun kommer att stå på ett trädäck.
 
Att bygga en bastu på ett trädäck i direkt anliggande på tryckimpregnerat är inte att rekommendera eftersom flertalet tryckimpregnerade produkter är skadliga för hälsan. Vid hög värmeutveckling frigörs onyttiga/hälsoskadliga ämnen, det är en av orsakerna till att man inte använder tryckimpregnerade (utomhusbruk) reglar i väggar och tak. Det du bör tänka på är att bygga upp golvet, få distans, luft mellan trallen och undersidan på bastugolvet, i princip att du bygger en fristående bastu och ställer den på ben, likt en säng. Sedan skall golvet så klart vara isolerat, annars blir det kallt och dragigt.
Mvh P-A
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Taket skulle jag rekommendera av lövträd också inte roligt om det droppar ner kåda på laven.
 
Jonas_81 skrev:
Taket skulle jag rekommendera av lövträd också inte roligt om det droppar ner kåda på laven.
Jag håller med dig, personligen hade jag byggt hela bastun i lövträ, det är en kostnadsfråga likväl som estetisk och funktionellt.
 
Pagno skrev:
Att bygga en bastu på ett trädäck i direkt anliggande på tryckimpregnerat är inte att rekommendera eftersom flertalet tryckimpregnerade produkter är skadliga för hälsan. Vid hög värmeutveckling frigörs onyttiga/hälsoskadliga ämnen, det är en av orsakerna till att man inte använder tryckimpregnerade (utomhusbruk) reglar i väggar och tak. Det du bör tänka på är att bygga upp golvet, få distans, luft mellan trallen och undersidan på bastugolvet, i princip att du bygger en fristående bastu och ställer den på ben, likt en säng. Sedan skall golvet så klart vara isolerat, annars blir det kallt och dragigt.
Mvh P-A
Sådan är tanken :)
 
Om kostnaden har någon betydelse så är granpanel i tak och väggar ett ganska bra alternativ, kådar inte alls mycket. Asplavar till det så blir det fint.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Gran är ett bättre alternativ än furu i bastun. Gran sluter sina porer när det torkar vilket gör att det inte släpper ifrån sig mycket kåda. I Finland finns ett speciellt skyddslack (Saunasuoja) för just bastupanel. http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H4583 Finns i alla kulörer eller som ofärgad. Antagligen finns den att köpas i Sverige också. K-rauta?
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Gran är ett bättre alternativ än furu i bastun. Gran sluter sina porer när det torkar vilket gör att det inte släpper ifrån sig mycket kåda. I Finland finns ett speciellt skyddslack (Saunasuoja) för just bastupanel. [länk] Finns i alla kulörer eller som ofärgad. Antagligen finns den att köpas i Sverige också. K-rauta?
Lackar gör man alltså i tak och på väggar?! Inte på laven!?
 
Laven skall vara obehandlad, om den oljas så blir det för hett åt Gluteus Maximus....
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Laven kan du behandla med paraffinolja så blir den lättare att hålla ren. Sittytorna har jag gjort så att de kan lyftas bort för rengöring, de är gjorda i asp.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Har aldrig haft problem med kåda på bastuväggarna i min eller andras bastur.
Den lilla kåda som eventuellt kommer ut är inget som helst besvär.

Sedan är träväggarna så heta, så man lutar sig inte mot dem ändå, om man har het bastu.

Och som jag ser det skall allt trä i bastun vara obehandlat!
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.