Hur svårt kan det vara att sköta sin husförsäljning på ett bra sätt? Vi har precis köpt hus och den förra ägaren verkar vara helt tappad bakom en vagn.

1: När vi flyttade in stod diverse prylar på gräsmattan som "hämtas på måndag" (vi flyttade in på fredag). En vecka senare stod skiten fortfarande kvar och vi körde själva till tippen med det.

2: Hon hade inte frostat av frysen eller städat kylen....blä! Snuskigt som f*n var där, hon kan inte ha torkat ur på lääääänge......

3: Hon glömde visst lämna manualen till torktumlaren som f ö verkar vara helt knas. (Inte var där städat heller, torktumlaren och tvättmaskinen var skitäckliga, men det vet jag inte om det var hennes ansvar eftersom en städfirma var inkopplad.)

4: Hon glömde visst att berätta att diskmaskinen inte funkar som den ska (står en massa vatten i när man kört och disken blir inte ren)

Funderar på att skicka en räkning till henne på bortforslandet av hennes skit och städning av kyl/frys, men frågan är om hon betalar den och vad jag ska skriva på den.....
 
Prata med mäklaren de vet hur man löser det.
 
Gå på mäklaren, de skall hjälpa till med sådana problem. Gå med i Villaägarnas Riksförbund också, då ingår en timmes gratis advokathjälp via telefon.

Snabbkoll av diskmaskinen (vi hade problem med vår i förra veckan):

Kolla så att säkringen i proppskåpet inte löst ut.
Finns det garanti kvar på maskinen? -> Ring efter reparatör med en gång.

Annars:

Ta loss sockeln i underkant av diskmaskinen.
Vår maskin är dessutom fäst i diskbänken med två skruvar i överkant. Dra ut maskinen en bit ut på köksgolvet (det är lättare att undersöka och lyssna då).

Ta loss alla silar i botten (brukar vara två), gör ren dem.

Kolla att avloppspumpens (finns i botten efter silarna) skovlar går runt (det kan finnas ett skydd som först skall skruvas loss), det räcker med ett pepparkorn på fel ställe för att pumpen inte skall tömma.

Om pumpen går, men maskinen inte tömmer ändå:

Undersök att backventilen (sitter efter pumpen) öppnar, den kan hänga sig. Vi använde avloppsrensband (metallband) och petade försiktigt genom pumpen. Det gurglar ofta till i avloppsrören när ventilen öppnas, så då vet man att man kommit åt den.

Om inte det heller funkar, kolla är att avloppsslangen inte är vikt eller blockerad på annat sätt (här kommer rensbandet till hjälp igen, fast från andra hållet). Ta loss avloppsslangen från underifrån diskstället och peta försiktigt med rensbandet.

Det tråkigaste problemet är om pumpen inte går, då blir det till att ringa reparatör.

/ama
 
Jag skulle kolla med mäklaren direkt. Detta är ett vanligt problem tyvärr..
 
Verkar vara en vanlig ursäkt att "städfirma" skött städningen.
Min syster har precis flyttat in i sin bostadsrätt, reagerade på lukt i ett köksskåp.
Kontrollerade bakom täckplattan till rören, där fann hon ett stort antal tomma kattmatsburkar, gamla kinamats kartonger, tonfiskburkar och annat myspys. För att minska doften hade den förra ägaren hängt in en wunderbaum.............istället för att undersöka vad det var som luktade.

Min syster ringde till mig och jag gav svaret, "ring mäklaren"

Skall se vad som händer härnäst.

Rådet till dig från mig är iallafall att kontakta din mäklare så vet han/hon precis vad som skall göras.
 
jag blir så ledsen när jag läser sånt här. jag fattar inte vad folk tänker på( om de nu tänker ) ingen vill väl ta andras skit. Hoppas det löser sig för er och mäklaren skickar en fet räkning till förra ägaren. kram :)
 
Hemmakatten
Visst är det så att flyttstädning skall göras och göras ordentligt. Även om säljaren säger att det är städfirma som gjort den så är det fortfarande hon som är ansvarig. Likaså skall alla maskiner fungera om inte förbehåll gjorts av säljaren.

Tycker absolut att du skall skicka en räkning till säljaren och även prata med mäklaren. Mäklaren kommer att prata med säljaren men därefter frånskriva sig ansvar (om det inte är så att det är mäklarfirman som anlitat städfirman). Säljaren kan vägra betala och då måste ni gå till tingsrätt för att få era krav prövade.

Att gå till tingsrätt är jobbigt och kan vara kostsamt, men att hota med det till säljaren skulle jag definitivt göra. Om inget händer skulle jag försöka lägga det åt sidan och istället njuta av det nya huset och se framåt mot alla trevliga stunder ni kommer att ha där.
 
När vi ville skicka räkning för flyttstädning till säljarna sade vår mäklare att de (säljarna) först måste få chansen att göra om, göra bättre.
Risken verkar vara att du själv får stå för kostnaden om inte säljarna fått chans påverka, även om de skulle gjort rätt från början.
 
Problemet är ju att man oftast flyttar in i sitt nya hus samma dag som man flyttar ut ur sitt gamla....man har alltså inte tid att låta säljaren komma dit och städa en gång till helt enkelt. Detta vet väl både mäklare, städfirma och säljare och därför skiter de i att göra det ordentligt. Vi hade hyrt lastbil, bokat kompisar för flytthjälp, tagit ledigt från jobbet, det var inte bara att ändra dag för flytt.

Jag ska definitivt skicka räkning på både det ena och det andra, men jag hyser väl inget större hopp om att hon kommer betala..... :(
 
Eftersom jag hatar att städa, i synnerhet flyttstäda så anlitade jag en mäklarfirma där flyttstädning ingick i mäklararvodet. Lyfte inte ett finger när det gällde flyttstädningen för det betalade jag mäklaren att fixa... Lite tjafs blev det eftersom inte köparen var nöjd med städningen men det struntade jag i eftersom jag överlåtit ansvaret till mäklaren....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.