Ska flytspackla köksgolvet som består av golvspån med 12 mm slang och armnät. Rummet är 5,5m långt och för att komma i nivå med anslutande trägolv skulle jag behöva spackla med fall på 2 cm på hela sträckan. Köket är ett sk parallellkök och lika långt som rummet. Vi kommer att använda ikeas Metod.

Vad tror ni, är det här något som kommer att märkas i slutändan?
 
Två centimeter kan du ju hantera med de justerbara fötterna till metod, men du kommer inte att kunna använda IKEAs normala socklar (av plast). Jag hade ett liknande problem och lämnade raskt tillbaka standardsocklarna. Med en bra cirkelsåg kan du klyva spån/träsocklar efter golvlutningen istället.
 
En tänkbar nackdel är att allt spill av vatten/mjölk/spad mm kommer att rinna iväg mot den lägre rumsdelen i stället för att ligga still och låta sig torkas upp.

Likadant när man välter ut dricksglas på ett ev. matbord.
 
Jag tror knappast man tänker på det med blotta ögat men som KnockOnWood säger så lär ju vätska rinna iväg... Även andra saker som rullar kan ju tänkas åka iväg men då ska de ha ganska bra "rull"...
 
2cm känns när man går det kan jag lova. Skulle gjort det i våg sen tagit smällen vid angränsande rum och gjort nån tröskel där.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nej, det märks inte. Det handlar enbart om 3-4 mm/m vilket inte märks. Möjligtvis kan man se det på tapeterna vid golvlist, beroende på mönster. Vad gäller flytande vätska, kommer inte heller det att rinna iväg, såvida det inte är många liter. Ett spillt dricksglas eller dyl. kommer samlas i pöl, och stanna.
 
Vi har 4 cm lutning på ca 4 m vid en del av huset. Jag bytte golv i denna del och tig för givet att det var uppriktat av förre ägaren, men det var det inte... Det märks inte alls faktiskt, tro det eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.