Jag har precis skaffat en lägenhet till en av sönerna. Vi fick tillträde i slutet av december och har ägnat de senaste veckorna med att påbörja renoveringen. Förutsättningarna är att kök måste totalrenoveras och att samtliga övriga ytskikt måste ses över. Sä här såg köket ut i samband med visningen:

IMG_1310.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1311.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planlösningen kommer i princip behållas, men väggen med bänkyta kommer att befrias från högskåp. Där det stod städskåp/skafferi kommer vi placera inbygd kyl/frys, och i andra hörnet som inte syns på bild kommer vi platsbygga ett skafferi.

Det är drygt tre meter i takhöjd, men vi planerade ursprungligen att ta bort taksänkningen för att få tillbaka de ursprungliga 3,30-3,40, men det hänger lite på hur ventilationen är dragen och om det finns andra överraskningar i taket. Och, just det - i princip all el måste dras om. Mycket kulo, men det har jag inga problem med om det görs snyggt och målas in. Dessutom är de flesta rummen ojordade - det måste också fixas. Målarna är bokade till vecka tre (den 18/1) så då måste allt vara förberett och klart - finns lite att göra m a o! :(
 
Redigerat:
Köksplaneringen tog fart tidigt under December och vi beställde rubbet så att vi skulle kunna få leveransen den 30/12. Det fick bli Ikea Laxarby med svarta stommar och en del speciallösningar. Inbyggd kyl, frys och diskmaskin för att få fram allt snabbt och med samma leverans. Vi hade en 90-spis från Ilve "över" från vår egen köksrenovering som vi kommer att utnyttja och den passar fint i o m att den är svart.

Så här såg diskussionsunderlaget med köksplaneraren på IKEA ut som vi använde som beställningsunderlag. Den slutliga lösningen blev lita annorlunda, men man får ändå en bra känsla för hur det kommer att se ut. "Brickskåpet" och de öppna överskåpen är ombyggda IKEA-stommar som anpassas i bredd för att få plats.

kökslayout.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag kan heller inte se bilden i andra inlägget. Tycker att det verkar vara en intressant tråd och jag vill gärna se mer! Möjligen att den ligger i fel kategori.
Reagerade också på första kommentaren, kändes ovanligt otrevlig för att vara detta forum. Undrar man något kan man ju bara fråga, utan någon bitsk kommentar!
 
krillek skrev:
[bild]
Vilket härligt stort kök och enorma fönster. Ser fram emot att se planritningen. Läckert om ni kan öppna upp taket hela vägen (behövs det kanske ni kan gömma ventilationsrör och dylikt i överskåpen som då kan bli superhöga).
 
Nu funkar bilderna! Ska bli intressant att följa då det gamla köket i min mening var rätt så smaklöst :p
 
Tack för några trevliga och uppmuntrande inlägg :) Jag har hängt här ganska länge och blev väldigt paff över mottagandet måste jag erkänna. Jag kan inte alls förstå ifrågasättandet av renoveringen. Bilderna från visningen ser kanske ok ut, men maken till slitet och sunkigt kök - och resten av lägenheten också förresten - var länge sedan jag stött på. Om det hade varit renoverat för några år sen och vi valt att byta ut allt så hade jag förstått kommentarerna, men detta blev bara löjligt. Jag släpper det nu och går vidare - förhoppningsvis ger det någon något i alla fall!

Jag har dessutom provat att ladda upp en ny bild på kökslayouten. Förhoppningsvis syns den nu.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Nu funkar bilderna! Ska bli intressant att följa då det gamla köket i min mening var rätt så smaklöst :p
Bra! Smaklöst var bara förnamnet. Luckorna t ex var rollade med gul väggfärg - skitsnygg yta :wow:
 
Praktiskt att renovera innan man flyttar in i lägenheten! :) Jag vill i alla fall fortsätta följa tråden, då jag tycker den är intressant! Skall själv renovera mitt kök, men det dröjer tills senare i år. Under tiden följer jag din( och flera andras) trådar som handlar om köksrenoveringar. Lycka till!
 
Efter demonteringen av det gamla köket (vi sålde faktiskt en del av de gamla vitvarorna som inte var för nedslitna i återbrukets tecken) var det dags att ta sig an golvet. Under det uråldriga laminatgolvet som föll sönder som plockepinn så fort man blåste på det fann vi plastmatta limmad på skruvade spånskivor ovanpå ett gammalt trägolv (nästan) som togs bort. Grannen under var nog rätt trött på urskruvande av gamla spånskiveskruv som knarrade utav he...e. Ungdomarna hade tidigt önskemål om att ta fram trägolvet och slipa/måla schackrutor, men eftersom vi inte visste hur golvet såg ut plus att logistiken skulle bli knepig med tanke på att golvet måste göras först (problem med det tighta schemat) så föreslog jag istället Forbo Marmoleum Klick (Raven och Silver Shadow) som dels är väldigt praktiskt i kök, det ställer inte så stora krav på underlaget plus att det är snyggt och (relativt) enkelt att lägga själv. Efter att vi tittat på det "live" i butik fick det godkänt :)

Jag blev oerhört glad över det beslutet då vi rev bort det gamla golvet för det var verkligen bortom all räddning. Att planlösningen i lägenheten hade ändrats vid något tillfälle blev uppenbart efter att de översta två skikten hade avlägsnats då det visade det sig att dels var trägolvet lappat/lagat och dessutom var det stora hål där golvplank saknades helt (spår av väggar/dörrar), men den andra halvan av golvet bestod av ytterligare en plastmatta - troligen även den på ett nytt lager golvspån. Vi fick laga i hjälpligt så att det blev plant, lägga golvfoam och sätta igång med golvet.

Givetvis önskade ungdomarna att ha golvet på diagonalen så det blev betydligt mycket mera spill och även klart jobbigare att lägga. Det tog ett tag innan vi kom överens med klickfunktionen men efter en dag var det på plats och alla var över förväntan nöjda med resultatet! :)

IMG_1391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
ccf skrev:
Vilket härligt stort kök och enorma fönster. Ser fram emot att se planritningen. Läckert om ni kan öppna upp taket hela vägen (behövs det kanske ni kan gömma ventilationsrör och dylikt i överskåpen som då kan bli superhöga).
Vår tanke som syns på köksritningen var att ha 80 + 40 överskåp och ha synlig ventilation (rostfri spiro) ovanför skåp/krönlist. Tyvärr gick inte ventilationen som vi trott utan tvärs över hela taket diagonalt, så vi övergav idén att riva taket. Som sagt är takhöjden strax över tre meter ändå, så vi fick gott och väl plats med skåpen ändå med takanslutning, krön/taklist och en specialare mellan skåpsraderna - mer om det senare.
 
IKEA-köket levererades enligt plan dagen före nyårsafton och ungdomarna fick uppdraget att börja montera stommarna. Det är ju inte speciellt svårt, men tar en hel del tid. Samtidigt började jag efter lagning av vägg och förberedelse för elen att sätta upp monteringsskenorna. Väggarna var inte direkt raka/plana så det blev en (hel) del klossande för att få till det på rätt sätt. Skenorna är jättebra och stabila, men det jag saknar mest är att det inte finns någon justeringsmån alls i stommarna mot skenorna. Kvänum har ett liknande system med en skena som monteras först, men där har upphängningsbeslagen två justerskruvvar i varje beslag som gör att man kan justera i höjd +/- 5mm och in/ut från vägg lika mycket. Det gör det väldigt enkelt att göra det där sista finliret för att få det bra men å andra sidan kostar Kvänum liiiite mer än IKEA ;)

Nästa utmaning var att golvet diffade 50-60 mm från höger ände av köket till vänster (10-15 mm fall/m), så det blev en del funderingar på hur vi skulle hantera det. Vi landade i att kapa metod-benen ca 20 mm så att det gick att justera ner dem till ca 50 mm längst till höger. Tyvärr räckte inte justermånen på benen till för att få upp dem till 10-11 cm så det blev att palla upp. Detta innebär ju också att IKEAs socklar i plast är helt odugliga/oanvändbara.

Så här ser det ut efter att ett gäng underskåp och första raden överskåp är monterade.

IMG_1713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kanske sent nu, men Ikeaskenorna har speciella brickor som du använder när du fäster dem. Med brickorna kan du finjustera i höjdled så du får skenan perfekt horisontellt. Djupet går dock inte att justera.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Kanske sent nu, men Ikeaskenorna har speciella brickor som du använder när du fäster dem. Med brickorna kan du finjustera i höjdled så du får skenan perfekt horisontellt. Djupet går dock inte att justera.
Tack jag vet, men problemet var inte att få skenan i våg. Jag använde laser och med plankvägg bakom gipset gick det som en dans, men i o m att väggen lutade lite olika här och var och inte var helt jämn behövdes det medlas och justeras för att bli bra och då är alla justeringsmöjligheter av godo. Toleranser på beslagen/infästningen av beslagen verkade också göra att stommarna kunde diffa några störande tiondelar i höjdled. Med sättlim mellan stommarna, handskruvar från Woodcraft för att hålla ihop dem och sen skruvar för att fixera så gick det bra ändå att tvinga allt rätt, men det hade varit bättre med justeringsmöjligheter. Även den nedre distansklossen borde gå att justera! :)
 
Ser ut som en trevlig lägenheter, kommer följas. Bry dig inte om KnockOnWood:s kommentar, du är inte den första..

Jag antar att det blir de svarta luckorna också eller? Vad blir det för bänkskiva? Jag hade dock själv inte limmat ihop stommarna, blir ett helvete OM ni behöver plocka ner något i framtiden.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
falkn skrev:
Ser ut som en trevlig lägenheter, kommer följas. Bry dig inte om KnockOnWood:s kommentar, du är inte den första..

Jag antar att det blir de svarta luckorna också eller? Vad blir det för bänkskiva? Jag hade dock själv inte limmat ihop stommarna, blir ett helvete OM ni behöver plocka ner något i framtiden.
Tack!

Ja, vi kommer att gå på de svarta luckorna Laxarby. Det blir en del omliggande listverk som skall målas in, och förhoppningsvis har jag hittat en färg som fungerar efter avläsning hos Nordsjö. Problemet med Laxarby (och IKEA generellt för den delen) är att stommarna, täcksidorna, luckorna och även backstyckena har olika nyans/struktur, men jag landade i alla fall i en snickerifärg i glans 15 och ett recept som inte har någon motsvarande NCS-kod som jag tror på.

Listverk och inmålning gör också att demontering i princip är omöjlig, så jag ser det inte som något stort problem med limningen specifikt. Mitt eget kök, badrum och tvättstuga som är "platsbyggda" och inmålade är byggda enligt den principen med skruvlimade stommar som känns som en enhet (och där färgen inte spricker) så vi får ta nackdelen att det inte går att demontera :D

Bänkskivor är inte helt spikade än, men det lutar åt Carrara. Granitop är på gång med inmätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.