Ska bygga ny villa på en tomt snart.
Kommunalt VA finns, och fjärrvärme likadant.

Via husföretaget vi troligen väljer så ingår platta på mark för huset med golvvärme, via värmepump.
Det finns ju även möjlighet att uppgradera till bergvärme.
Huset blir 2 vånings, plattan ca 90kvm.

Sedan vill vi gärna ha ett fristående dubbelgarage med förråd till, kanske 70kvm totalt.

Det verkar som att det är dyrt att bygga garage/förråd via husföretaget, det verkar kostar en bit över 400.000tkr om det ska vara isolerat och klart.
Dyrt?
Kan och vill inte bygga själv, men det kanske är billigare att få snickarna som husföretaget hyr in för huset att även bytta garaget och betala snickarföretaget direkt?

Hur bör man göra med uppvärmning av garaget?
Det behöver ju hålla 15 grader kanske på vintern kan jag tycka.
Avstånd mellan hus och garaget kommer att vara 5-6 meter.
 
Vi tyckte också att huseföretagen garage var väldigt dyra och inte prisvärda, om än iofs. bra och snygga.

Valde att låta byggkillarna schakta, påla och gjuta grundplatta med golvvärme när de ändå är på plats, och sen beställer vi en garagebyggsats från Carporten.se, som kostar ungefär hälften för ett isolerat garage jämfört med Eksjöhus eller Götenehus. Byggkillarna ska vi sedan be att de bygger ihop även garaget ganska tidigt i bygget, så kan man dessutom ställa in diverse billigt skrot där under byggtiden.
 
Martin E>
Intressant, ungefär hälften mot Eksjö och götenehus skriver du?
Är det inkl allt, dvs även arbetskostnaden som du betalar till byggkillarnas firma direkt?

Skriv gärna dina beräknade totalsummor och storlek/utformning om du vill ;-)

Sitter ert garage ihop med huset?
 
Vi tyckte likadant som ni, dvs att byggsatsen från husföretaget blev för dyrt. Eftersom vårt garage ska sitta ihop med huset ville vi ha samma panel, fönster, dörrar och takpannor, därav köpte vi det av husföretaget. (Takstolar köpte vi också) sedan bygger vi resten i lösvirke.Det blir billigare, men det skiljer ju inte hälften.

Byggaren vi har bygger normalt för ett annat husbolag och han sa att det var väldigt ovanligt att kunderna köpte garagen från husföretagen utan det var i deras fall nästan alltid lösvirke.
 
Jag har byggt ett garage på 96kvm i lösvirke. Jag har gjort allt själv, priset landade på drygg 300 000:-. För detta pris ingår ryggåstak i garaget, en bakre del med gästrum. En motordriven port på 3x2.25 meter. Det som kvarstår är el/belysning i garaget, samt golv och målning i gästrum samt toalett. Kan du själv så finns det pengar att spara.
 
Är inne på att bygga ett rejält garage några meter från huset, men att det byggs utanför husentreprenaden så att säga.
Men hur gör man med uppvärmingen?
Huset värms via frånluftsvp nibe 750.
Går det på ngt sätt nyttja det även till garaget (som ju då alltså inte kommer att sitta ihop?
Hur föreslår ni att jag annars löser uppvärmning till garaget?
 
Hej naggen,
njae, till skillnad mot huskalkylen där vi har koll på i stort sett varenda spänn så är garagekalkylen fortfarande lite ungefärlig... :)

Vi har fått ett ungefärligt pris på gjutning av plattan i samband med huset och en exakt offert på garagebyggsatsen. Resten är ännu bara höftningar. Men från husföretagen skulle isolerade enkelgarage i samma storlek med ett avdelat förråd kosta omkring 300.000kr färdigt, nu har vi fått ungefär 60.000 kr för plattan och 90.000 kr fr byggsatsen, inkl. fönster, dörrar, tak osv. Samma takpannor och liggande panel som det blir på huset. Tillkommer byggkostnaden för att smälla upp det hela 30-50.000 kr uppskattat, samt lite extra annat som vi nog gör med vatten och avlopp osv, men det skulle ju inte heller ha ingått i husföretagens garage.
 
Vi tog allt från Eksjöhus direkt, isolerat... med plattan blev det ca 300 000 kr. Tycker spontant att allt grundarbete både med huset och garaget drog iväg mkt mer än man trodde!

Då har vi kvar att koppla på bergvärmen, allt är utdraget för det och även vatten skall kopplas på.

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Excel
Jag konverterade hela mitt hus för 2 år sedan, och gick i tankar att dra ned vattenburen värme till dubbelgaraget. Blev rekomenderad av vvs firman att skippa värma garaget med bergvärmen pga alla värmeförluster.

Jag räknade på detta och kom fram till att montera en 6.5 kw luftvärmepump. Normalt är den pumpen avstängd. Vi parkerar 2 bilar varje jag och jag har +3 grader på morgonen om det är ca -10 ute. Värmen från motorblocken gör att det sällan går under nollan i garaget trots att ingen värme är på.

Vill jag göra något i garaget sätter jag på 6.5 kw pumpen och värmer upp garaget på nolltid.

Bra långsiktig lösning tycker jag.
Kan tilägga att jag flyttade ned den befintliga pumpen som värmde huset så pumpen var gratis. Oavsett har jag låga driftkostnader för garaget.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.