Om man kommer åt orginalhålet måste det ju vara lugnt? Det gör man ju. Men ska absolut kolla

Edit: På bilden ser det ut som kolfilter med återcirkulation dock?
 
Jo, fläkten ja. Frånluftsdonet ovan är nog dock utflyttat. Grejen är att de inte kommer plocka av din flexslang eller vad du nu använder för att dra om röret, när de ska rensa kanalerna. De kommer vilja ha en inspektionslucka om du har klätt in den, samt en renslucka med propp bakom.

På vintern fungerar ju alla självdragssystem bra :p
 
Året runt är det bra drag, vad jag har märkt iaf, bor ju inte där :D

Jag tänkte man murar in någon form av stos, på den sätter man man ett flexrör med slangklämma så att man kan bort det för inspektion, typ

vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Tror detta är första gången jag inte sketchupar en skiss i min tråd här :D
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag förstår hur du menar och det är principiellt okej utförandemässigt. Dock är det mycket möjligt att de som ska utföra OVK och ev. rensa kanalerna inte blir glada när de måste lossa slangen och slangklämman för att komma åt ordentligt. Vid de få tillfällen (vartannat år) så kan du ju förbereda genom att lossa den själv :)
 
Det där med vartannat år vette fan, har haft min lgh i 3 år så då borde det varit en nu? :D

Men jo, man kan ju lösa det så.
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Det där med vartannat år vette fan, har haft min lgh i 3 år så då borde det varit en nu? :D

Men jo, man kan ju lösa det så.
Det var längre intervall tidigare, men har ändrats inför detta året.
 
Där ser man, i gamla lgh har jag bott i 10 år, ingen OVK, jobbigt om de ska börja springa där vartanant år

Edit: Helt annan fråga, någon vet om Johanson Design gör bra grejer? Lite risk att det blir för mycket konferenslokal av det hela men vissa grejer ser bra ut tycker jag
 
Redigerat:
Då har ni (brfen) inte skött det. Det är fastighetsägarens ansvar.
 
falkn skrev:
Då har ni (brfen) inte skött det. Det är fastighetsägarens ansvar.
Det är nästan det bästa med Östermalm, de som sitter i styrelsen sitter även i bolagsstyrelser etc, de har helt enkelt inte tid att ordna med sådant :D
 
Och det är positivt? OVK och rensning av kanaler görs ju av en anledning.. Att ha en ordförande som inte har tid med sitt uppdrag är väl i regel inget positivt för föreningen?
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är nästan det bästa med Östermalm, de som sitter i styrelsen sitter även i bolagsstyrelser etc, de har helt enkelt inte tid att ordna med sådant :D
Kan ju hoppas att de då sköter sina bolag lite bättre än bostadsrättsföreningen.....:x
 
falkn skrev:
Och det är positivt? OVK och rensning av kanaler görs ju av en anledning.. Att ha en ordförande som inte har tid med sitt uppdrag är väl i regel inget positivt för föreningen?
Anledningen till den regeln kan ju mycket väl vara lobbyister från ventilationsbranschen. Ovk vartannat år är ju uppenbart överdrivet.
 
jonmo skrev:
Anledningen till den regeln kan ju mycket väl vara lobbyister från ventilationsbranschen. Ovk vartannat år är ju uppenbart överdrivet.
Det märks att du är insatt.. Anledningen till den ökade frekvensen beror på att många ändra fastigheter har väldigt dålig luftomsättning och det finns väldigt tydliga kopplingar mellan luftomsättning och fysisk ohälsa. D.v.s. folk är sjuka oftare i hus med sämre luftomsättning.
 
Föreningar som strör pengar om sig på olika typer av inspektioner och grejer ger jag inte mycket för, just OVK är ju obligatorisk men jag har sett exempel på föreningar som tar in mycket onödiga beställningar.

Min kommentgar var mest på skoj, vi hade en ordförande som försökte driva föreningen som ett multimiljon bolag, var inge vidare :p
 
Det är kanske olika hur kommunerna agerar i frågan med. I Uppsala är de ganska snabba på att komma med hot om vite i fall om OVK inte utförs i tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.