Hej,
Skulle behöva råd och tips om bästa och billigaste sättet att få ordning på ventilationen i mitt hus.
Har ett tvåplanshus på ca 160kvm, relativt öppen planlösning, byggår 2012 (eg ombyggt 70-tals hus men inget av det gamla finns kvar). Huset är välisolerat och med nya fönster med lågt u-värde. Positivt i bemärkelse att det är energisnålt, men jag undrar lite över ventilationen då jag upplever inomhusluften som instängd, ffa på övervåningen.

I köket finns liten vedspis (mest trivseleldning), men huvudsaklig uppvärmning är med olja :)cool:).
I varje rum finns förvisso självdragsventiler men av enklare slag:http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Vaggventil/Vaggenomforing-2000020666

Fläktar i badrum (ett uppe och ett nere) och i tvättstuga. Dessa är dock endast på en kort stund efter besök (ljusstyrt).

Frågor: Hur kan jag ta reda på om inomhusluften är okey (upplever den instängd)?
Vad kan jag göra åt det på bästa och billigaste sätt?
Tusen tack på förhand för tips!
 
Den första frågan har du ju redan besvarat själv. Om du upplever luften som instängd är det väl inte ok? Enklaste sätt att öka ventilationen borde vara att använda fläktar som går kontinuerligt på lågvarv i badrummen. I alla fall på övervåningen där du tycker att luften är mest instängd.
 
C
Hur är det med tilluften? Inte sällan är det där problemet uppstår vid ombyggnad.
 
Alla "rena" rum ska ha tilluft(vardagsrum, sovrum etc), övriga "smutsiga" ska ha frånluft (kök,tvättstuga,toalett, badrum etc) du ska inte ha till och frånluft i samma rum (sk. Stockholmsventilation). Börja som sagt med att ordna så du ventilerar toalett/vad/tvättstuga med varvtalsstryda fläktar som går kontinuerligt på lågvarv och varvar upp vid närvaro/luftfuktighet. Tex intellivent-fläktar
 
Avemo: Jo, det stämmer iofs. Men jag undrar mer om det går att mäta (jag kanske inbillar mig :surprised:)
cpalm: Är novis i ämnet, men det är väl det jag inbillar att det är där det felar. Har ett stort behov av att ha fönstret öppet i sovrummet och tänkte att det var pga att jag ville ha svalt, men nu är det svalt och jag känner ändå behov av att öppna, mao är det kanske inte bara svalt jag vill ha utan mer frisk luft :wow:
mexitegel: tack för förklaring! Krävs fläkt för att få tilluft eller hur skapas tilluft resp frånluft? Jag har som sagt friskluftsventiler i alla rum och vad jag förstod "självdrag" men är osäker på om självdraget funkar. Har försökt läsa på om självdrag men det är ju en vetenskap, att få rätt tryck, skorstenseffekt osv osv. Hur får man själva självdraget att funka? Om det inte funkar är alltså lösningen att ha på fläkten i badrummet. Räcker det för att få bra luft på övervåningen eller behöver jag kanske byta självdragsventiler?

Tack för er input! :)
 
Eftersom du eldar med olja så borde murstocken vara varm. Normalt har hus med självdrag ventilationspipor i skorstenen som värms av eldningspipan och då får luften att stiga uppåt. Den uppvärmda luften kommer då att ersättas av frisk luft från självdragsventilerna.

Har du bara självdragsventiler så är det enda som får luften att röra sig tryckskillnad på grund av vind.

Bästa tipset har du redan fått, byt till badrumsfläktar som har kontantdrift på lågvarv
 
Luftintagen fungerar bara när undertrycket är stort nog. De luftintag på bottenvåningen släpper lättast in luft. Öppnar man däremot ett fönster blir undertrycket borta direkt och luftinsläpp i de andra rummen uteblir och stor del av undervåningens luft stiger uppåt och vädras ut genom det öppna fönstret. Detta händer även om du har fläktar men de hjälper till att hindra fukt o lukt från bad/wc att så lätt strömma ut i bostadsutrymmena
 
Anna Lilja skrev:
Krävs fläkt för att få tilluft eller hur skapas tilluft resp frånluft?
Principen är att frånluftsfläktar och (eventuellt) självdrag genom skorstenen skapar ett undertryck i huset, detta får luft att naturligt och utan hjälp att sugas in genom tilluftsventilerna. Det är alltså inget tekniskt hokus-pokus.
 
Tack ni alla för hjälpen. Det låter så självklart när ni svarar :) Så när man säger att ett hus har självdrag ska detta eg ske genom att ett undertryck skapas genom att skorstenen fungerar som en "frånluftsventil".
Om det inte funkar, vad kan det bero på?
Om det inte funkar är alltså att ha frånluftsfläkt i badrummen och på så sätt skapa undertycket?
 
Finns det frånluftsventiler mer än fläktarna i badrummen? Det kan som Toolman77 skriver finnas ventilationskanaler i skorstenen. Självdrag kan fungera bra nog i många hus, men måste inte göra det. Det är ett oprecist sätt att ventilera i den meningen att det kan skilja mycket beroende på förhållandena. Det blir mer ventilation när det blåser eller är kallt ute. Det går att vidta åtgärder för att öka självdragsventilationen, men det kan vara enklare och ge mindre ökning av energiförbrukningen att montera någon fläkt. Nackdel med fläkt är å andra sidan ljudet.
 
Hur tar jag reda på om det finns ventilationskanaler i skorstenen? Ursäkta dum fråga men är det alltså inte standardutförande utan ngt man speciellt måste ha för att självdraget ska fungera?

Gällande mekaniska fläktar finns, köksfläkt (nere), fläkt tvättstuga (nere), badrum (nere och uppe). De är dock (som det är i nuläget) tidsstyrda, går en stund efter ljuset släckts. Jag kan förstås testa att ha på dem hela tiden eller iaf den på övervåningen. Avemo - vad tänker du på när du skriver "Det går att vidta åtgärder för att öka självdragsventilationen"?
Tack på förhand!
 
Jag tycker du ska testa med att ha på dem hela tiden ett tag framöver för att se om det ger någon skllnad.

Vad gäller hur många kanaler du har i skorstenen så är det nog lättast att se det uppifrån uppe på taket. Skorstenar kan se ut på många, men om du har ventilation den vägen så måste du förstås ha frånlutsventiler som sitter i murstocken.
 
Anna Lilja skrev:
Hur tar jag reda på om det finns ventilationskanaler i skorstenen? Ursäkta dum fråga men är det alltså inte standardutförande utan ngt man speciellt måste ha för att självdraget ska fungera?
Det är ingenting man måste ha för att självdraget skall fungera, men jag tror att det kan göra självdraget mer förutsägbart.
Anna Lilja skrev:
Gällande mekaniska fläktar finns, köksfläkt (nere), fläkt tvättstuga (nere), badrum (nere och uppe). De är dock (som det är i nuläget) tidsstyrda, går en stund efter ljuset släckts. Jag kan förstås testa att ha på dem hela tiden eller iaf den på övervåningen. Avemo - vad tänker du på när du skriver "Det går att vidta åtgärder för att öka självdragsventilationen"?
Tack på förhand!
Allt som gör huset mindre tätt ökar självdragsventilationen. Om du redan har tilluftsventiler i alla rum är det gissningsvis frånluften som behöver öka. Ibland kan man klippa bort en del av kallrasskyddet i köksfläkten för att få lite grundventilation. Samma sak kanske går att göra i badrummen. Öppna ett fönster emellanåt om det är kvavt inne.
 
Tusen tack för hjälp!
Ett sidospår: Om man bygger ett välisolerat hus och som har fönster med lågt u-värde och på så sätt vill minska uppvärmningskostnaderna, går inte vitsen förlorad då om man behöver öka ventilationen ex genom självdrag + ev frånluftsfläktar. Kan man då lika väl ha ett mindre välisolerat hus eller fönster som är mindre täta, dvs ventilationen fungerar bättre... Eller ute och cyklar? :)
 
Att isolera o vindtäta ett hus så att värmen inte skall försvinna ut genom väggar,tak o fönster är nog vettigt men att sedan borra hål ovan fönster för att släppa in kalluft blir ganska stolligt. Vårt inplastade sätt att bygga hus får dessutom till följd att huset mister sin möjlighet till fuktbuffring och ventilationen behöver ta hand om en ökad fukthalt i stort sett direkt den har alstrats. FTX och ett rejält undertryck där fukten alstras är det vanligaste sättet att minska problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.