cpalm skrev:
Exakt. Om murstocken används så är det med största sannolikhet inte OK att knacka bort putsen.
Hade inga problem att få min godkännd av sotaren. Kanalen är glidgjuten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jörgen Lidholm
  • Laddar…
falkn skrev:
Använd inte lack. Använd linolja blandat med balsamterpentin och spraya på med blomspruta.
Hur blanda du?

Å hur känns ytan, behöver du göra det flera gånger per år? Eller räcker det med 1gång?

Med vänlig hälsning,
 
para skrev:
Hade inga problem att få min godkännd av sotaren. Kanalen är glidgjuten.
Vad har du behandlat din vägg med?
 
berne88 skrev:
Vad har du behandlat din vägg med?
Nordsjö / Sadolin Nuretanolja står det på burken.
 
berne88 skrev:
Hur blanda du?

Å hur känns ytan, behöver du göra det flera gånger per år? Eller räcker det med 1gång?

Med vänlig hälsning,
50/50 ungefär. Ytan känns precis som innan behandling d.v.s. som tegel bara det att fogarna inte smular. Sen får ju väggen ett våtare utseende. Har man tvättat den med vatten och sedan låter den torka igen så blir det ju ganska vitt utan behandling. Jag gjorde det en gång och det höll i alla fall i 5 år utan synlig skillnad under den tid vi bodde där. Min vägg var ungefär 13 kvadrat och det gick åt ungefär en liter olja och balsamterpentin.
 
Går det "måla" väggen med ren kokt linolja ? Eller måste man tillsätta terpentin för att får den tillräckligt flytande?
 
sir_daniel skrev:
Hos Min systers gjorde vi ren med stålborste, sedan la på Betongolja.
Dammar/smular inte av sig ett dugg :)
Behövde hon bättra på fogarna? Jag tycker att det är mycket snygga fogar på bilderna med "rätt" färg - själv visade det sig vara i stort sett omöjligt för mig (eller snarare min murare) att få till en vettig färg. Jag ville att den skulle se ut som ursprungligt, ganska likt din systers, istället blev de olika försöken så här:

"Före-bild" (det som var känslan jag ville bevara/återskapa):
2015-02-26 14.13.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efterr att muraren skrapat bort en hel del fog :
2015-05-29 09.47.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarens olika försök att matcha färgen (vid det sista försöket gav jag upp, färgen är alltför gul, men det blev löjligt till slut:
2015-06-08 19.31.00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det ser ut som om muraren har geggat med cementbaserad puts på kalkbruk. Inte en bra idé.
 
Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som om muraren har geggat med cementbaserad puts på kalkbruk. Inte en bra idé.
Det kan nog stämma. När övrig renovering så småningom är klar kommer jag nog vilja försöka åtgärda igen (själv denna gång, med tanke på att "experterna" misslyckades) - vad skulle i så fall krävas, måste jag knacka bort all ny fog och göra om helt, eller kan jag stryka på ett tunt lager ovanpå denna fog? Vad skall man använda för att det skall bli snyggt?
 
falkn skrev:
50/50 ungefär. Ytan känns precis som innan behandling d.v.s. som tegel bara det att fogarna inte smular. Sen får ju väggen ett våtare utseende. Har man tvättat den med vatten och sedan låter den torka igen så blir det ju ganska vitt utan behandling. Jag gjorde det en gång och det höll i alla fall i 5 år utan synlig skillnad under den tid vi bodde där. Min vägg var ungefär 13 kvadrat och det gick åt ungefär en liter olja och balsamterpentin.
Ska testa ditt sätt, såg nu att du använde dig av en blomspruta,.... synd att jag köpte penslar.. har glömt köpa terpentin, får göra det idag innan jag åker till jobbet
 
berne88 skrev:
Ska testa ditt sätt, såg nu att du använde dig av en blomspruta,.... synd att jag köpte penslar.. har glömt köpa terpentin, får göra det idag innan jag åker till jobbet
Blomspruta är enklare, men det går såklart med pensel också. Terpentinet är nödvändigt om man ska spruta för att få en lösare konsistens, men också en fördel även med pensel då det tränger in lättare och torkar lite snabbare.
 
falkn skrev:
Blomspruta är enklare, men det går såklart med pensel också. Terpentinet är nödvändigt om man ska spruta för att få en lösare konsistens, men också en fördel även med pensel då det tränger in lättare och torkar lite snabbare.



så körde med spruta... MEN jag KLANTA mig!!!:(

Fick linolja på golvet:(

Tror du det kommer att försvinna? Det är på fiskbensparkett, har inte slipat golvet ännu. Ska jag byta stavar eller tror du det försvinner när man slipat?
Det är ju duschat på. Så det är ju inte mängder som att att man hande målat de!!
 
Torka väck så mycket du kan. Slipningen tar resten så jag tror inte du behöver oroa dig.
 
jag skulle använda vattenglas som binder damm på oorganiska ytor utan att ändra ytans färg.
 
Förre
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter, ny gjort på
Bilden
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.