Hej.

Vi har precis köpt ett hus och är i färd med att renovera. Tänkte börja med sovrummet och upptäckte att de två innerväggarna inte är isolerade. Är det värt att såga upp väggen och stoppa in isolering? Hur mycket vinner man ljudmässigt?
Planen var annars att såga upp ett 120cm hål längs hela väggen och sticka in isolering. Sedan täppa till med en ny gipsskiva.

Tack
//_boriz
 
Isolering i en mellanvägg ger inte mycket i form av ljudisolering. Däremot kan vissa frekvenser förstärkas i en ihålig vägg så mineralull hjälper till att absorbera och göra väggen stum. Om det är värt det vet du bäst själv, är väggen lyhörd och bullrig?
En grov tumregel är att isolering i en mellanvägg ger ungefär 3 dBC och en vanlig gipsskiva ger ungefär samma dämpning. Vill du ha bra ljudisolering lägger du alltså förutom mineralull dubbla gipsskivor.
 
Tack för svaret. Vet ännu inte exakt hur bullrig den är, då vi bara bott i huset en månad.

En fråga jag glömde ställa tidigare är. Hjälper isolering i en inner/mellanvägg till med värmehållning? Skulle man kunna spara några kronoro uppvärmning om man har ytterligare en vägg som kan absorbera värmen?
 
_boriz skrev:
Hjälper isolering i en inner/mellanvägg till med värmehållning?
Nej, inte om du tänkt ha båda rummen uppvärmda.
 
A
Jag har isolerat en sovrumsvägg mot en tvättstuga med mineralull, osb och gipsskiva och jag upplever en klar förbättring vad gäller buller. Det var mycket skrammel i väggen tidigare, när maskinerna i tvättstugan var igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.