salle79 skrev:
Men hur kommer det sig att det rostar inne i min tre år gamla/nya jetpump??
/QUOTE]

Står det "Made in China" på pumpen? Kanske den är byggd av Kinesiskt stål från det stora språnget:wow:


Nåja, det där var kanske lite fördomsfullt:p
 
Lägg upp analysen så hjälper vi till, troligen har du järn i vattnet. Järnet oxiderar och fälls ut och lägger sig i rören, vissa vatten innehåller mycket syre vilket järnet oxideras av.
 
Järn i naturlig form är alltid löst i vattnet, så fort det kommer i kontakt med syre vilket det alltid gör som jag misstänker i ditt fall är en grävd brunn.
 
Nej, det låter ju konstigt det håller jag med dig om. Men innan du investerar i ett vattenfilter så skulle jag dubbelkolla. Du kan beställa ett prov enbart på dom parametrarna så blir det billigare.
Om inte via alcontrol så testa med Eurofins.
 
Du ska inte spola för länge heller, du ska försöka att få en normal omsättning som möjligt. Spola en timme, vänta ett par timmar, sen tar du provet i såfall.
 
Jag blir så glad av av svaren och funderingarna:)

Det där med "made in china" får jag väll kolla upp.

Jag ska se om jag klarar att lägga upp analysresultatet här:) Är inte jättehaj på datorer:surprised:

Jo men jag va faktiskt inne på en labratoriesida och kollade på enbart ett "metallprov" Ca 1000 kr med startpaket och frakt m.m. Ska nog ta ett till..
 
Åhh..nää Jag vet inte hur man får upp en bild här från min mejl:(
 
SS-EN ISO 11885-2:2009 Järn, Fe <0.02 ±0.01 mg/l
 
Så var järnhalten iaf.

Mindre än 0,02 eller?
 
Ta ett kort på analysen och lägg in bilden i meddelandet.
 
Du kanske inte använder appen dock.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej🙂Nu har jag lyckats! Vad tror ni om detta?
Höga metallvärden?!
Och brunt rostigt vatten i jetpumpen. Men rent och gott i kranen 1 m innnan pumpen?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.