Har en ctc 1100 ekonomi -00 som jag värmer med 6kw elpatron, olja är som bekant inte försvarbart som uppvärmningsalternativ.
Det är tredje vintern vi bor här och första gången den inte orkar värma huset när tempen sjunker under 10-15 minus.
Den tappade orken efter att en huvudsäkring löst, bytte den och jag har 380v ända fram till patron på alla 3 faser, mätt mellan faserna. Med patron urkopplad har jag ca 80ohm på dom 3 slingorna.

Vad mer kan man mäta/testa? Shuntstyrningen är bortkopplad nu och jag kör manuellt på test, med shunten halvöppen står pannan på 50 grader och håller sig där.
 
Är det verkligen något fel? Min 9kW elpatron får kämpa när det är 15-20 minus ute.
Har du ingen kamin du kan stödelda lite i?
 
Tykon skrev:
Vad mer kan man mäta/testa? Shuntstyrningen är bortkopplad nu och jag kör manuellt på test, med shunten halvöppen står pannan på 50 grader och håller sig där.
Vad står panntermostaten på?
 
Den orkade med dom 2 andra vintrarna jag bott här, även innan en huvudsäkring gick i år. Ingen kamin än, men det är på gång då jag saknar den från förra kåken.

Panntermostaten står på 80 grader, det går den upp i om man stänger shunten.
 
Redigerat:
Har du pluggat skorstenen? Om inte så tryck i något i rökröret så du inte har så stort drag igenom pannan. Glöm inte ta bort om du ska elda med olja igen.
6 kW är kanske för lite. Hur stort är huset?

Tror att det är två steg på elpatronen på den pannan. Är det på 1200 ekonomi iaf. Kanske termostaten krånglar. Jag skulle mätt med en amperetång på matningen till elpatronen för att se om den drar fullt. Kanske den bara går på 3 kW, men som sagt 6 kW räcker inte långt om inte huset är väldigt litet, eller extremt välisolerat.
 
Redigerat:
Skorstenen är inte pluggad.
Huset är enplans 90kvm i tegel byggt 62 med källare, isolerat ala 60-tal med orginal dörrar/fönster.
Det märkliga är att det fungerat hittills, det är först nu den börjat tappa. Bottnat pannan har jag gjort tidigare, men den har alltid hämtat sig igen.

Tångamperemeter ska jag låna av en bekant och mäta, äger ingen själv.
 
  • Gilla
Drutt´n
  • Laddar…
En tumregel för att dimensionera element brukar vara 70W/m². 70 * 90 = 6300. Det är som sagt en tumregel och skall inte tas för en sanning, men om 6000 W inte räcker till ditt hus så behöver det inte vara något konstigt. Det skall ju räcka till varmvatten också. Om du dessutom bara har 380 volt fram till elpatronerna så ger dessa inte sina nominella 6000 W utan bara 5400.

Jag har i dagarna slagit på mina element för första gången på mer än två år. De förra två vintrarna har luftvärmepumpen klarat hela huset, men inte nu. Visserligen bor jag en bit ifrån Östergötland, men det är kallt nu. Det är inte varje vinter det blir så här kallt där jag bor i alla fall.
 
Redigerat:
Räknar man på 70w/kvm så kanske frågan är tvärtom istället, varför har det fungerat (90+90kvm) :D

Jag googlade upp någon sida med temperaturhistorik, enligt den var det 7-8minus ute första natten problemet uppstod (huvudsäkringen gick kvällen innan) kallare än så har jag haft tidigare vintrar. Så jag ser ett samband mellan huvudsäkringen och orkeslös panna, men det kanske bara är slumpen...

Igår kväll runt kl 23 hade jag -16,6 ute, 21 inne och pannan på 80 grader. Shuntautomatiken slog jag på igen under dagen när jag tröttnade på att försöka sköta den manuellt.
Känns märkligt att den orkade vid -16 men tappar vid -10, ugnen gav iofs lite extravärme, men det var allt. I morse hade jag 20.5 inne, -15,5 ute och pannan på 42grader med shunten fullt öppen.

Ska mäta strömmen på patron och meddela hur det gick, jag vill gärna hitta ett fel så jag slipper göra något panikartat med värmen. Tanken är att pannan ska bytas ut, men jag vet inte till vad än...
 
vi räknar 50w/m2 i hus från 60 och framåt. Nybyggda ligger på 35w/m2 , sekelskifteshus 75w/m2
 
Vet du varför huvudsäkringen gick? Var det någon mer säkring som gick samtidigt? Det är ju tänkbart att det uppstått något fel med elpatronen eller dess styrning. Att mäta ström kan ge några svar, men om det glappar så att patronen fungerar av och till kanske du måste mäta flera gånger.
 
Jag kan inte säga att jag gjorde något ovanligt när säkringen gick. Tvättmaskin, diskmaskin och ett par plattor på spisen var igång samtidigt, men det är som sagt inget ovanligt hos oss. Ingen mer säkring gick.
Det är just det jag är rädd för, att det glappar. Felsöka något som för stunden fungerar är en utmaning...
Ingen strömmätning utförd än.
 
Gissar också på att en slinga gett sig. Har du spänningsprovare kan du mäta på slingorna och se om de är hela.
 
Slingorna är mätta till 80ohm, det var ungefär där jag hamnade när jag räknade så borde vara rätt.

Jag pratade med en elektriker idag, enligt honom är det "onödigt" att mäta strömmen då den följer med spänningen, dyker strömmen så följer spänningen efter alltså. Hans gissning efter lite diskution var termostat eller kontaktor.

Däremot så mätte jag upp 400v mellan faserna direkt på patron idag, det ger en effektskillnad på 600w mot dom 380v jag mätt tidigare (5400w mot 6000w), kanske är det som gör skillnaden från att orka till att tappa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.