Jag tänkte göra en tillbyggnad på bef byggnad. Jag river således terrassen (en del av den). Och bygger denna tillbyggnad.

Min fråga är egentligen hur man ska gjuta pelarna och vilka stommar man skall ha enl min enkla ritning jag gjorde nyss. Ni ser vilket jag ritat i Paintbrush.

OBS! Ej skalenlig men den ska bli 3m djup som bilden visar och 5m lång. Det blir dotterns rum.

Alla tips mottages varmt!

tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad menar du med "stommar"?

Hur du skall göra pelarna beror förstås på vilken finish du vill ha. Det ser ju ut som om man kommer se stolparna och då kan det vara värt att hyra stolpformar för att få en slät och snygg yta på dem. alternativet är att gjuta i papprör. Sen kan du alltid gjuta fundament och ställa stålbalk
 
Jag tänkte ändå täcka nederdelen med plank för att kunna förvara gräsklippare osv där. Så finish spelar ingen roll. Tänkte mest på enkelhet och att det ska hålla.

Tilläggas skall att det är berg där idag som trallen sitter i. Där är det bara borrat med typ 14mm och isatt stolpskor där reglarna vilar i. Den trallen håller iallafall för 15 pers vet jag med egen erfarenhet utan att röra sig en mm.

Kanske det räcker att borra i berget och sätta stolpskor och sedan trästomme som håller balkarna och förankra mot huvudbyggnaden?
 
Väcker liv i den här tråden och undrar om det blev något med? Finns några bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.