Några råd från en som har haft rödblocks-volvos i många år.
-Rätt styrka i batteriet? Dvs Ah och hur bra är återhämtningen? Tyvärr kan det vara så att biltemas billigare batteri inte klarar kylan. Har aldrig haft deras. Bara kört på Tudor och Optima Gul.
-Rätt olja. 5-40 brukar vara lagom
-Laddningsregulatorn kan spöka. Kan funka att knaka på generatorn lagom våldsamt med en hammare. Annars kostar en ny en hundring och sitter med två bultar/skruvar bak på generatorn.
- Har du mycket som drar ström? Tex extraljus mm? Jag tömde mitt batteri med bilen på tomgång med helljus och extraljuset tänt flera gånger.
-Mät på generatorn när bilen är igång hur mycket den laddar. Bör ligga runt 14V om jag inte minns fel.
 
Tack för alla tips.

-Jag tror huvudproblemet(och kanske det enda problemet) är mina korta körsträckor. Det räcker säkerligen att åka till matbutiken och bensinmacken så har jag på denna korta sträcka redan startat bilen 3ggr innan jag är hemma igen.

Batteriet är bra, gjorde med specialinstrument konditionstest av batteriet förra vintern o fick goda värden. Far o jag gjorde spänningsmätningar på laddningen förra året och det såg bra ut. Jag har inget strömslukande i bilen, inga extralampor osv. Dock har jag senaste året haft några urladdningar så visst kan kapaciteten föra försämrad nu. Batteriet är köpt på Mekonomen men enligt tester på nätet så fick det bra betyg, och var tillverkat av känt fabrikat, låg i mellanprisklassen.

Nästa gång köper jag större batteri för att kompensera de korta körningar/kylan. Om jag inte hinner köpa ny bil innan dess ;)
 
Mot småturer hjälper bara laddare, inte större batteri.

Du har ett kärl...
Ta bort 1 liter och fyll tillbaka 9 dl varje dag.

Det blir ett underskott oavsett kärlets ursprungliga storlek. (Ah)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Mot småturer hjälper bara laddare, inte större batteri.

Du har ett kärl...
Ta bort 1 liter och fyll tillbaka 9 dl varje dag.

Det blir ett underskott oavsett kärlets ursprungliga storlek. (Ah)
Det var faktiskt en av dom bästa liknelser på problemet jag har hört på länge.
Hatten av.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tror inte på batteriet om den går runt, då är det någon annan relaterat till tädningen, luktar det oförbränt när den går runt men inte startar?
Och batteriet oavsett märke ska man ladda på minst 2ggr per år innan och efter vinter för att underhålla och slippa problem.
När den inte går runt prova om den går igång med startgas.
 
Dålig jord är ju en klassiker. Dra åt och rengör alla jordpunkter runt batteri, motorblock och tändningsmoduler.
Startmotorns jordning kanske är frisk, men punkten till tändningmodulerna kanske får ett spänningsfall och kombinerat med spänningsfallet när startmotorn går så sjunker det lite för mycket.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.