För lite mer än en vecka sedan brann det i vårt uthus på gården.
Byggnaden är om ca 160kvm och byggt på senare delen av 1800-talet.
Byggnaden består av flertalet förråds delar och en fjärdedel av byggnaden är en varmbonad "bagarstuga" .... övervåningen användes förr i tiden som torkvind men vi inredde den till festlokal med bar och långbord osv....
Hela varmbonade delen är helt utbrunnen och halva övervåningen är också utbrunnen,resten är helt förkolnat/sotigt/rökskadat....

Några dagar efter branden kommer försäkringsbolaget,tack och lov är byggnaden fullvärdesförsäkrad,bl.a. med tanke på hur mycket vi förvarade där ute!

Byggnaden kommer att behöva rivas och man berättade hur det på ett ungefär kommer att gå till....man kommer sen att återuppbygga enligt dagens normer i samma storlek.
Försäkringsmannen säger att han vill att vi ska fundera lite innan något bestäms,vi var/är rätt chockade,mycket information att ta in mm....
Då och då under samtalets gång påtalar han att vi gärna får komma med egna förslag....just då kändes det som att det fanns noll med förslag från vår sida!
Men allt efter dagarna gått har vi börjat fundera på vad som menas med "egna förslag" ?

Någon som kan något om detta?

Vänliga hälsn Jossan
 
Ekonomisk ersättning istället för nytt 160 kvm förråd/lokal kanske?
 
Hej Jossan

Gällande egna förslag så kan jag endast misstänka eller spekulera hur din skadereglerare resonerar.

Det mest sannolika är dock precis som det låter, försäkringsbolaget avser att återuppbygga ett uthus som ersättning för erat försäkrade uthus.

Då behoven ändras så vill bolaget att ni funderar på vad ni vill bygga som ersättning. Det är inte ovanligt att en 200 kvm stor gammal ekonomibyggnad hellre ersätts med 60 kvm isolerat dubbelgarage ev med ett varmbonat förråd på 10-20 kvm.

Era behov och ersättningskostnaden kombinerat med ev egen budget avgör vad som skall byggas.

Ett litet tillägg bara för att klargöra - fullvärdesförsäkring på byggnad påverkar ej ersättningsnivå på det ni förvarar där. Det som är förvarat ersätts antingen via lösöresförsäkringen alternativt fordon som endast ersätts av egen försäkring.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Lolle skrev:
Hej Jossan

Gällande egna förslag så kan jag endast misstänka eller spekulera hur din skadereglerare resonerar.

Det mest sannolika är dock precis som det låter, försäkringsbolaget avser att återuppbygga ett uthus som ersättning för erat försäkrade uthus.

Då behoven ändras så vill bolaget att ni funderar på vad ni vill bygga som ersättning. Det är inte ovanligt att en 200 kvm stor gammal ekonomibyggnad hellre ersätts med 60 kvm isolerat dubbelgarage ev med ett varmbonat förråd på 10-20 kvm.

Era behov och ersättningskostnaden kombinerat med ev egen budget avgör vad som skall byggas.

Ett litet tillägg bara för att klargöra - fullvärdesförsäkring på byggnad påverkar ej ersättningsnivå på det ni förvarar där. Det som är förvarat ersätts antingen via lösöresförsäkringen alternativt fordon som endast ersätts av egen försäkring.
Hej och tack för svar!
Jo fullvärdesförsäkringen gjorde stor nytta,vi var nämligen oroliga till en början att uthuset var "dåligt" försäkrad,men det visade sig att uthuset hade lika bra försäkring som boningshuset.....

Ah okej,det kanske är så regleraren menar!

Uthuset är väldigt speciellt byggt,jag är inte så kunnig på de där,men skaderegleraren förklarade vilket gediget arbete det var....för oss är det ett kulturarv som gått i graven....kungens farfar var här och invigde byggnaderna när järnvägsstationen invigdes då på 1800 talet.

Vi båda här hemma mår jättedåligt efter branden då mycket har gått upp i rök och jag tyckte först att det var så himla skönt när man sa att hela rasket skulle byggas upp....tills jag fick veta hur lång tid det skulle ta!
Ungefär 9 månader tippade man på :-O
Sömnlös gruvar jag mig för att få vår går som en stor arbetsplats,nog för att det är 4500kvm tomt,men ändå!
Vi har haft ett skit tufft år och så började nya året med det här och just nu känner jag att jag inte orkar detta.....karln jobbar borta och jag är hemma om dagarna med barnen....
Min önskan just nu är att dom skulle lösa ut oss och så får vi ta hand om det själva när vi ORKAR!
Men det kanske inte funkar så.....
Ursäkta om jag låter negativ men jag är urbota trött på byggen och renovering just nu då vi inte gjort annat dom senaste 6-7 åren.....
 
bjornligan skrev:
Ekonomisk ersättning istället för nytt 160 kvm förråd/lokal kanske?
Läs ovanstående svar :)
 
QJossan skrev:
Hej och tack för svar!
Jo fullvärdesförsäkringen gjorde stor nytta,vi var nämligen oroliga till en början att uthuset var "dåligt" försäkrad,men det visade sig att uthuset hade lika bra försäkring som boningshuset.....

Ah okej,det kanske är så regleraren menar!

Uthuset är väldigt speciellt byggt,jag är inte så kunnig på de där,men skaderegleraren förklarade vilket gediget arbete det var....för oss är det ett kulturarv som gått i graven....kungens farfar var här och invigde byggnaderna när järnvägsstationen invigdes då på 1800 talet.

Vi båda här hemma mår jättedåligt efter branden då mycket har gått upp i rök och jag tyckte först att det var så himla skönt när man sa att hela rasket skulle byggas upp....tills jag fick veta hur lång tid det skulle ta!
Ungefär 9 månader tippade man på :-O
Sömnlös gruvar jag mig för att få vår går som en stor arbetsplats,nog för att det är 4500kvm tomt,men ändå!
Vi har haft ett skit tufft år och så började nya året med det här och just nu känner jag att jag inte orkar detta.....karln jobbar borta och jag är hemma om dagarna med barnen....
Min önskan just nu är att dom skulle lösa ut oss och så får vi ta hand om det själva när vi ORKAR!
Men det kanske inte funkar så.....
Ursäkta om jag låter negativ men jag är urbota trött på byggen och renovering just nu då vi inte gjort annat dom senaste 6-7 åren.....
Det är helt ok att låta negativ - i ärlighetens namn så är detta både en mer sund och även vanligaste reaktionen av människor som drabbats av en större materialistisk olycka.

Det går att förhandla om eventuell kontantreglering - särskilt om ni kan argumentera och motivera detta vilken jag tror att ni kan.

Alternativen är oftast

1: Ersättning genom återuppbyggnad minus självrisk och åldersavdrag. I vissa fall kan kostnader för detta kvittas genom att bygga mindre eller annorlunda, andra fall tvärtom standardhöjande med tillägg från husägaren - då bör detta regleras i separat avtal med entreprenör är min rekommendation.

2: kontantersättning då husägare vill åtgärda själv - dock är detta generellt då till en mindre fördelaktig timpenning (100-150kr/timme är vanligt)

I undantagsfall kan kontantreglering förekomma som ett tredje alternativ

3: Kontantreglering genom att beräkna skadekostnaden oftast vis en Meps kalkyl eller andra liknande skadeberäkningsprogram. Kunden ersätts då för denna kostnad minus självrisk och åldersavdrag.

Det senaste förfarandet används ibland av försäkringsbolag för att snabba på skaderegleringen och slippa hantering. Anledningen att man undviker denna är för att undvika att försäkringstagare tjänar på skada och till viss del för att erbjuda en viss service med kontakt och samordning av hantverkare. Notera viss service då ansvaret i slutändan ändå ligger hos husägaren.

Så argumentera för att ni vill reglera skadan men själv välja entreprenör och åtgärda i eran takt utan för den del behöva ha ett öppet skadeärende under så lång tid. Var sakliga och trevliga men "krävande" om du förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
QJossan och 1 till
  • Laddar…
Lolle skrev:
Det är helt ok att låta negativ - i ärlighetens namn så är detta både en mer sund och även vanligaste reaktionen av människor som drabbats av en större materialistisk olycka.

Det går att förhandla om eventuell kontantreglering - särskilt om ni kan argumentera och motivera detta vilken jag tror att ni kan.

Alternativen är oftast

1: Ersättning genom återuppbyggnad minus självrisk och åldersavdrag. I vissa fall kan kostnader för detta kvittas genom att bygga mindre eller annorlunda, andra fall tvärtom standardhöjande med tillägg från husägaren - då bör detta regleras i separat avtal med entreprenör är min rekommendation.

2: kontantersättning då husägare vill åtgärda själv - dock är detta generellt då till en mindre fördelaktig timpenning (100-150kr/timme är vanligt)

I undantagsfall kan kontantreglering förekomma som ett tredje alternativ

3: Kontantreglering genom att beräkna skadekostnaden oftast vis en Meps kalkyl eller andra liknande skadeberäkningsprogram. Kunden ersätts då för denna kostnad minus självrisk och åldersavdrag.

Det senaste förfarandet används ibland av försäkringsbolag för att snabba på skaderegleringen och slippa hantering. Anledningen att man undviker denna är för att undvika att försäkringstagare tjänar på skada och till viss del för att erbjuda en viss service med kontakt och samordning av hantverkare. Notera viss service då ansvaret i slutändan ändå ligger hos husägaren.

Så argumentera för att ni vill reglera skadan men själv välja entreprenör och åtgärda i eran takt utan för den del behöva ha ett öppet skadeärende under så lång tid. Var sakliga och trevliga men "krävande" om du förstår hur jag menar.

Vill börja med att säga TACK för att du svarar :D !
Känner att jag har hundra funderingar i huvudet just nu som är väldigt skönt att få ur sig!

Det är så många runtomkring som inte riktigt förstår hur förbannat ONT det gör bara av att ha vetskapen om hur förbannat mycket som gått upp i rök....

Vår boningshus innehåller minimal förvaring,hallen är smal med antingen dörrar eller fönster på varenda vägg så ex hatthyllan hänger i trappen på den enda tomma väggen och skorna ställer vi på trappstegen,därav förvaras enbart dem absolut nödvändigaste ytterkläderna där,en jacka och ett par skor i var typ (4 barn och 2 vuxna) ....

Förvaring har varit ett dilemma för oss eftersom det är ett så speciellt hus,med många fönster och dörrar och därav har vi hela tiden fått kört "sommargarderoben in - vintergarderoben ut i uthuset" ..... alla ungarnas saker från dagis,skoltiden,leksaker PLUS alla möbler jag köpt på mig för att få ett tidsenligt utseende inomhus.....allt är helt borta eller totalt rök och sotskadat !
Vi pratar 160kvm fullproppat med saker! Det är först nu man inser hur jäkla mycket som gått förlorat....karlns fiskeutrustning,skidor pjäxor,pulkor....vi kan inte ens ta en promenad för barnvagnarna är uppbrunna!

Tack å lov är karln hemma med barnen för jag har helt vänt på dygnet efter branden,han var inte hemma när det brann och de ska han vara glad för!

Vi är lite oense över detta,naturligtvis vi är ju man och kvinna och tänker olika ;)
Vi har tidigare för ungefär 6 år sedan haft en stoooor fuktskada så jag VET vilket arbete som ligger framför oss men byggare f-bolag osv.... och det är väl därför jag känner som jag känner.

Den skadan skulle också "bara" ta typ ett halvår men tog över 1,5 år innan de var klart!

Karln tycker jag för det första är "pinsam" som inte bara säger "tack och bock,ös på,kör järnet ! "
Han tycker att försäkringsbolaget varit så hjälpsamma,sakliga och omhändertagande,och absolut har dom varit det!
Men för mig känns det blää!
Bara vetskapen om att ha ett bygge med en massa hantverkare igång typ resten av året....kul i sommar när man vill vistas utomhus :p

Kanske verkar jag otacksam men det är absolut inte de,jag är mer än tacksam att vi hade försäkring och försäkringsbolaget var toppen när vi träffades!

Jag vill bara ha lugn och ro och att vi kan få ta allt i vår egen takt samtidigt som vi båda ordagrant sörjer de kulturarv som gått i graven!
För det är verkligen de det är!
Vi älskade verkligen vårt uthus,logen där vi haft fester och tillställningar,där min syster och hennes man gifte sig....

Som sagt vi har haft ett tufft år redan och 13 åringen i familjen som var hemma när det hände mår inte alls bra och även han bävar inför vad som komma skall med återuppbyggnaden och det känns när ens barn ber om att slippa ha gården som en byggarbetsplats :/


Återigen jättetack för dina svar!
 
  • Gilla
Isak76
  • Laddar…
Ingen fara jag svarar när jag hinner.

Första steget är att helt enkelt bestämma vad ni vill ha ungefär så som jag misstänker att skaderegleraren har i åtanke. Jag förstår helt att ni saknar den tidigare byggnaden men utmana er själva - det som har hänt är tyvärr ett faktum och försök då nu fundera från noll. Vad vill ni ha som komplement till boningshuset, var ärliga med er själva gentemot era behov. Är behovet exakt det ni hade så kör på, annars försök se vad ni kan få. Vilken storlek? vilka funktioner skall det full? Vad har ni för budget(egen plus ersättningen)?

Då har ni en bra utgångspunkt om vad ni vill ha.

Ni måste gemensamt bestämma hur ni vill göra - påbörja åtgärdande snarast eller en annan egen lösning då ni vill ha lugn och ro ett tag.

Därefter är det dags att förhandla med försäkringsbolaget för att finna en lösning för hur eran skada skall ersättas.

I slutändan så är det dags att finns rätt hantverkare och skriva ett avtal med denna. Ett tydligt och säkert avtal är alltid viktigt men extra viktigt ifall ni lägger till arbete utöver det som ingår i försäkringsbolagets ersättning.
 
  • Gilla
QJossan och 1 till
  • Laddar…
Byggen är alltid mer eller mindre jobbiga att ha på gång. Men det ni har haft tidigare med vattenskada inne i bostaden (om jag förstår rätt), är ju oftast ungefär det värsta man kan vara med om.

Det här bygget kommer inte att påverka boendemiljön på samma dramatiska sätt
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
Rent spontant så låter det ju som om försäkringsmannen hoppas att ni skall be dem ersätta 160 kvadratmeter välbyggt uthus med ett vanligt billigt dubbelgarage.
Vi skall minnas att det enda ett försäkringsbolag vill göra är att tjäna pengar. Se till att ni får så mycket som möjligt för er försäkring!

Sedan så undrar jag ju om allting verkligen är sådär förstört. Vi har fortfarande en del grejor som bär märken efter en brand på 50-talet. Inte är de förstörda för att de är litet svedda i någon kant.
Jag tycker ni skall ta en diskussion med försäkringsbolaget om på vilka villkor ni får rädda brandskadad lösegendom ur det som är kvar av uthuset. Trä och järn är material som tål mycket och går att rengöra. Textilier är nästan omöjliga att få bort lukten ur så slösa inte tid på dem.
Om ni får göra det på rimliga villkor är det bara att ta på overall och stövlar och andningsskydd och börja rädda vad som räddas kan.
Jag har själv en gång fått chansen att plundra litet när en verkstad hade brunnit och både ägaren och försäkringsbolaget hade tagit vara på allt som ansågs ha något ekonomiskt värde och rivarna skulle komma på måndagen. Likväl hittade jag en del grejor som folk nog hade tittat på men inte ansett vara värda att rädda.....men som blev lika bra som nya efter en liten upputsning.

Jag hejar på er....gör det bästa av situationen så skall du få se att det ordnar sig!
Lycka till!
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
harry73
Uthuset var gammalt och välbyggd och ni har fina minnen där, så försök att få det återställd till som det var.
Jag förstår att du inte vill bo på, en arbetsplats och att du är ledsen på renoveringar, men nu har branden hänt och det kan du inte ändra mer.
Jag tror att bygget går snabbare och blir mindre stressig om ni inte gör det själva och låter f-bolaget fixa så mycket som möjligt.

Men tänk lite på saken och lita på din magkänsla
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
Lolle är KUNG! -När han hinner(y)
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
Rätt festligt, när min kollegas hus blev rökskadat pga ett kvarglömt ljus sanerade de till och med hans 32 tums tjock-TV. Lär ha kostat ungefär som att köpa en ny motsvarande platt-TV till honom.
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
Jag har erfarenhet från liknande händelse och jag kan säga att en kontantreglering inte kommer att vara speciellt lockande, säg att en ny byggnad motsvarande er gamla, uppförd med rationella metoder och material kostar FB 1,5 miljoner så ligger nog budet på en kontantlösning runt 3-400 000:-.

Glöm heller inte bort er självrisk + åldersavdrag, åldersavdraget har dock ett tak på dryga 100 000:-.

Dessa kostnader brukar oftast täckas av lösöres-ersättningen för allt gammalt mög man hade i gömmorna som ändå skulle gått på tippen.

Det är väl ingen som pressar er heller direkt gällande tid för uppbyggnad?

/C
 
krokodilen73 skrev:
Jag har erfarenhet från liknande händelse och jag kan säga att en kontantreglering inte kommer att vara speciellt lockande, säg att en ny byggnad motsvarande er gamla, uppförd med rationella metoder och material kostar FB 1,5 miljoner så ligger nog budet på en kontantlösning runt 3-400 000:-.

Glöm heller inte bort er självrisk + åldersavdrag, åldersavdraget har dock ett tak på dryga 100 000:-.

Dessa kostnader brukar oftast täckas av lösöres-ersättningen för allt gammalt mög man hade i gömmorna som ändå skulle gått på tippen.

Det är väl ingen som pressar er heller direkt gällande tid för uppbyggnad?

/C
Som sagt så kan kontantreglering gå till på många olika sätt så det går inte att generellt avfärda på det sätt du gör. Om man gör en kontantreglering baserat på Mepskalkylen men med timpenning på 100-150kr då man bedömer att försäkringstagare vill göra arbetet själv så kan det vara ofördelaktigt.

Om kontantreglering istället förhandlas fram för att göra en direktreglering av skadan så ersätts hela Mepskalkylen minus ev åldersavdrag och självrisk vilket kan vara en relativt fördelaktig reglering för försäkringstagaren - särskilt om försäkringstagaren är en duktig förhandlare och projektör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.