Nu när det har varit kallt ett par dagar så ser man att det bildas rimfrost på undersidan av råsponten vid taknocken. Eftersom jag precis har målat om där p.g.a. vitmögel så inser jag att det förmodligen hänger ihop. Det sitter två galler på varje gavel, men ingen blir isig. Normalt borde väl kall luft stiga genom luftspalter vid takfot och ut genom galleröppningarna i gaveln? men här verkar en del luft gå in genom gallerna och ut lite högre upp vid nocken. Jag behöver förslag på åtgärder, täta springorna där frosten bildas? Förstärka vindsventilationen? När det är -7 ute så är det +5 på vinden så det är nog ganska tätt
 
Det beror på var fukten kommer ifrån.
Jag gissar att den läcker från bodelen i huset och då kommer jag på fyra åtgärder:
- Öka ventilationen på vinden
- Täta mellan vinden och boutrymme.
- Täta vinden och ställ in en avfuktare
- Se till att ha undertryck i bodelen

Men först och främst lokalisera var fukten kommer ifrån(kan vara kondens från uteluften och då blir läget lite annorlunda).
 
20160109_101107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild kanske förklarar lite bättre, utrymmet mellan takstolen och vindens innervägg har jag fyllt med skum, men när det blev kallt igen kom frosten tillbaka som om fukten kom upp genom väggen. Under fönsterlisterna kan man se att det är plastfolie bakom tretexskivan, men man kan inte se hur den är lagd vid hörnet tak-vägg. Att jag inte har sett det tidigare kan ju bero på att man inte har tittat efter tidigare, men i somras byttes fönsterna och det kan ju ändra tätheten.
 
Du har helt rätt....en bild förklarar bättre. Jag hade lyckats förstå det fel.
Det är förmodligen "varm fuktig luft" som kommer ut ur ventilerna och kondenserar.
Enklast är att sätta igen dem och ha koll på fuktigheten på vinden. Har du tur behövs de ej.

Edit: Fast jag förstår nog ändå inte riktigt....är det skum innanför ventilgallerna eller vad finns där?
 
Redigerat:
Gallerna är öppna, och om luften på vinden är fuktig borde gallerna vara isiga. Innanför ytterpanelen kommer den vanliga isolerade väggen som går ända upp till nocken, två cm innanför väggens insida går den yttersta takstolen, det utrymmet fyllde jag med skum, men det verkar inte ha påverkat någonting
 
Om det sipprar ut varm luft genom gallren så behöver inte de bli isiga. Du kan verifiera genom att känna utanför dem när det är kallt alternativt mäta tempen på dem.
Annars borde fukten komma från fönstren eller om du har någon annan frånluft på den väggen?
Jag gissar på ventilerna.
 
Jag tror jag har löst det, jag plockade bort fönsterlisterna på insidan och fyllde med fogmassa och efter det har jag inte sett någon is, så troligen blev plastfoliens anslutning vid fönsterna påverkad vid fönsterbytet så att varm inneluft tryckes in i väggen ovanför fönsterna och ut vid taket.
 
Bra att du hittade orsaken.
Det betyder att du har övertryck i rummet där fönstren sitter.
Kanske läge ett se över ventilationen(fårnluften).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.